Birchwood 320 Startet 13.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2009 Båten vår har nettopp blitt sjøsatt igjen etter nesten ei uke på land. Fant masse rart arbeid under vannlinjen. Bunnsmøring over rur (Kvite skjell) osv. Vel til poenget. Hadde en del bronse gjenomføringer under båten totalt 5 stk. Dei fleste av desse var koblet via kabel til sink (Zink) rundt om. Men en var ikke. Den var jammen fæl. Rød i bronsen. Ser ut for meg at det er en kjempe ide å koble dei opp mot sink. Det var utrolig nok ganske lite eller ingen tæring på dem. Har fått litt missfarging (kobberfarget) på ene propellen. Der var det brukt sink til 40 mm aksling. Akslingen er 1,5 toms. 38,1mm. Men det har tidligere eier løst ved å snurre på litt ledning selvsakt med isolasjon på. Så sinken hadde ingen kontakt med akslingen. At det går ann. Ellers er det vel normalt å ta vekk groe og drit før ein bunnsmører. Vel det så fa...n ikke ut.. Vel som et tips så funker tilsynelatende det å koble gjenomføringene til sinken. Det skal eg koble opp igjen. Nå ligger hun på sjøen igjen og vi gleder oss til tur.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
logget av Svart 13.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2009 Det finnes en annen tråd som bekrefter at dine egne observasjoner av gjennomføringene dine er feil og som sterkt konkluderer med at det ikke bør gjøres på den måten du tenker å gjøre. Jeg antar at du tar poenget mitt når jeg sier alt går bare det gjøres riktig, noe jeg også mente i den andre tråden. Potensialutjevning av gjennomføringer slik du har på alle unntatt en, går veldig bra viser det seg. Ups. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 13.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2009 Fant tråden jeg tenkte på,men når jeg tenker meg om er det kansje flere? Underholdnigen pleier som regel å være fra Ca midten og utover. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=47247 Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 13.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2009 Ser denne tråden ja. Men må si meg enig med deg. Vet ikke hvorfor men det er mest naturlig synes eg. Eg kobler sammen alt slik det var Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
trikkern Svart 14.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 Etter å ha montert nytt sjøvannsinntak i syrefast (Sjøvannsinntaket var før gjennom drevet), fikk jeg nettopp følgende råd fra Mercruiser servicefolk: "Koble inntaket til minus." Hvorfor? "Det står nært motoren og er eneste syrefaste gjennomføringen i båten og bør ha samme potensiale som motoren for å unngå tæringer". Må bemerke at mercruiserdrevet er utstyrt med Merchatod system for beskyttelse, og da kobles drevet til minus (motorblokka). Dette påsto de var retningslinjer som de arbeidet etter. Gjennomføringen har tilkoblingsskrue for kabelsko (må være en grunn til det!). Jeg må si meg enig med servicefolka, og har lagt denne forbindelsen. Som Ole Petter har bemerket i annen tråd, så gjør jeg en endring fra originalen. Men i dette tilfellet mener jeg at det er riktig å gjøre denne modifikasjonen. Det betenkelige er at jeg nå altså legger minusen ut i sjøen gjennom denne forbindelsen, men på den andre siden så har man slik forbindelse gjennom drevet allerede. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.