Jump to content

Erfaring med å koble bronse gjenomføringer til sinken


Birchwood 320

Recommended Posts

Båten vår har nettopp blitt sjøsatt igjen etter nesten ei uke på land. Fant masse rart arbeid under vannlinjen. Bunnsmøring over rur (Kvite skjell) osv.

 

Vel til poenget. Hadde en del bronse gjenomføringer under båten totalt 5 stk. Dei fleste av desse var koblet via kabel til sink (Zink) rundt om. Men en var ikke. Den var jammen fæl. Rød i bronsen. Ser ut for meg at det er en kjempe ide å koble dei opp mot sink. Det var utrolig nok ganske lite eller ingen tæring på dem. Har fått litt missfarging (kobberfarget) på ene propellen. Der var det brukt sink til 40 mm aksling. Akslingen er 1,5 toms. 38,1mm. Men det har tidligere eier løst ved å snurre på litt ledning selvsakt med isolasjon på. Så sinken hadde ingen kontakt med akslingen. At det går ann.

 

Ellers er det vel normalt å ta vekk groe og drit før ein bunnsmører. Vel det så fa...n ikke ut..

 

Vel som et tips så funker tilsynelatende det å koble gjenomføringene til sinken. Det skal eg koble opp igjen.

 

 

Nå ligger hun på sjøen igjen og vi gleder oss til tur..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Det finnes en annen tråd som bekrefter at dine egne observasjoner av gjennomføringene dine er feil og som sterkt konkluderer med at det ikke bør gjøres på den måten du tenker å gjøre. Jeg antar at du tar poenget mitt når jeg sier alt går bare det gjøres riktig, noe jeg også mente i den andre tråden.

 

Potensialutjevning av gjennomføringer slik du har på alle unntatt en, går veldig bra viser det seg. Ups. :lipseal:

Link to post

Etter å ha montert nytt sjøvannsinntak i syrefast (Sjøvannsinntaket var før gjennom drevet), fikk jeg nettopp følgende råd fra Mercruiser servicefolk: "Koble inntaket til minus." Hvorfor? "Det står nært motoren og er eneste syrefaste gjennomføringen i båten og bør ha samme potensiale som motoren for å unngå tæringer". Må bemerke at mercruiserdrevet er utstyrt med Merchatod system for beskyttelse, og da kobles drevet til minus (motorblokka). Dette påsto de var retningslinjer som de arbeidet etter. Gjennomføringen har tilkoblingsskrue for kabelsko (må være en grunn til det!). Jeg må si meg enig med servicefolka, og har lagt denne forbindelsen. Som Ole Petter har bemerket i annen tråd, så gjør jeg en endring fra originalen. Men i dette tilfellet mener jeg at det er riktig å gjøre denne modifikasjonen. Det betenkelige er at jeg nå altså legger minusen ut i sjøen gjennom denne forbindelsen, men på den andre siden så har man slik forbindelse gjennom drevet allerede.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...