Jump to content

Kopling av Bep VSR Voltage sensitive Module?

Lopphavet

Recommended Posts

Jeg har ett combo start og forbruksbatteri(Sønnak 900 AGM 90Ah) og hvor jeg ønsker å lage et lite panel for uttak av forbruksstrøm, med en "batterivakt" mellom panelet og batteriet. Tanken var at hvis spenningen sank ned til xx,x vilt så skal batterivakten kutte forsyningen til forbruksdelen.

Var ute hos Maritim.no og ba de finne noe som kunne brukes. Fikk da noe som heter BEP VSR Voltage sensitive Relay module. Normalt skulle den brukes med et start og et forbruksbatteri men det ville også fungere til mitt formål.

Når jeg ser på installasjonstegningen får jeg ikke dette til å henge på greip.

http://webserver.flak.no/vbilder/10655_1.pdf

Har jeg fått feil "dings" til mitt formål?

Slik er det jeg tenker meg å gjøre det, enkelt og greit.

forbruk.jpg

Redigert av trikola (see edit history)

Jeg vil tro du hadde fått et bedre resultat med noe som var laget til formålet og kanskje kjøpt hos noen som kunne fortalt det litt i tillegg. Low volt disconnect releer finnes ferdig til slike formål, blant annet produsert av Mastervolt.

Slike saker må ha litt justeringsmuligheter alt etter hvilken belastning man snakker om, og så må hysteresen være litt tilpasset bruk.

Kjøp deg heller en batterivakt. BEP'en kutter på 12,8 volt, og det er jo ca hvilespenning på et fulladet batteri. Så da vil den kutte mer eller mindre med en gang. Om du likevel vil bruke BEP'en, må du nesten kople opp et ekstra batteri på forbrukssiden..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Regner med at ekspertene hiver seg med etterhvert.

Dingsen du har fått er vel beregnet til å skille batteribanker med, og vil bare være aktivert under lading( legger inn ved 13,7 og kobler fra ved 12,8v) . Faller spenningen under 12,8v har du mao ikke strøm etter releet.

Desverre, heller uflaks. Det var den jeg først etterspurte da jeg var på butikken på Slependen. De hadde ikke hatt den på lenge men systemet sa saldo 1 enhet. De lette høyt og lavt etter den men fant den ikke. Derfor endte jeg med den BEP-en som beskrevet.

Edit: Bestilte nå via nettbutikken. Kanskje har de et sentrallager som du sender fra.

Redigert av Lopphavet (see edit history)
Det var den jeg først etterspurte da jeg var på butikken på Slependen.

Da undrer jeg meg litt at man solgte en VSR til deg, hva er vitsen med det siden faghandlen skulle vite hva som følger.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

• 1 år senere...

En annen måte å montere BEP VSR på

D.v.s. monteringen av BEP som vist på tegningen er beskrevet/foreslått i div. andre tråder, og avviker fra originalt skjema. Sens er koblet til forbruk, og det må dynamoen også være.

lading_og_bep.gif

Ulemper:

Montere ny kabel mellom dynamo og forbruk. (Gammel kabel mellom dynamo og starter (startbatteri) må demonteres).

Det vil alltid stå spenning på B+ (selv om hovedbryter slås av).

Fordeler - slik skjema er tegnet:

Med å koble dynamoen direkte til forbruk sikres at ladestrømmen ikke brytes ved dårlig kontakt i bryter, eller om bryteren slås av under drift.

Ladestrøm gjennom BEP holdes på et minimum (så lenge start er oppladet).

Releet trigger ikke pga. (for) stor batterikapasitet til forbruk (start vil som regel være innenfor spes. for BEP).

Med bruk av lader (landstrøm) kan jeg velge lading av start eller forbruk, eller begge.

Kommentar?

Om du ønsker å lade begge via BEP'en med ditt opplegg, må begge hovedbryterene stå på. Jeg har samme opplegg hos meg, men med BEP'en koplet på batterisiden av bryterne. Laderen er fast koplet til forbruksbanken, og releet kopler da inn startbatteriet i tillegg. Da kan jeg vedlikeholdslade med hovedbryterene avslått, noe jeg ser som en stor fordel.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja, jeg må bruke hovedbryterne for å velge hvilket batteri som skal lades via laderen. Anser det som er fordel. Synes ellers det er mest praktisk at alt er avslått når hovedbryterne er av, men gjelder ikke B+ slik det er tegnet. Kunne ha ordnet dette med å flytte ladingen til den "kalde" siden av hovedbryteren, men da sikres ikke mot brudd i bryteren. Når du har sense koblet direkte til batteriet, får du vel en strømtyv på 20 mA som kan slite på batteriet når det ikke lades? Kanskje ikke så mye å bry seg om, men ca 15 Ah i løpet av en måned.

Ja, det går litt strøm siden BEP'en står på batterisiden. Men jeg ser det ikke som noe stort problem, jeg kjører uansett vedlikeholdslading minst en gang i måneden eller ved behov for å toppe opp. Jeg har til dags dato ikke hatt behov for å lade kun startbatteri, det er forbruksbanken som tappes og derfor trenger lading. At startbatteriet også koples inn og får mulighet til å toppe seg opp ser jeg da på som en klar fordel. Men jeg liker ikke å gå fra båten med hovedbryterne påslått, og det slipper jeg med mitt opplegg. Det eneste som er "live" hos meg er da lader, batterier og BEP rele.

Kanskje at min reiseskjerm er for små,

men akkurat på den tegningen får man ikke lading på start i det hele tatt.

I hvert fall ser jeg ikke noe tilkobling verken direkte til dynamoet eller via relé.

Ellers ser jeg teknisk verken fordel eller ulemper siden slike reléer slår bare inn

når det finnes spenning over det innstillte, og ut når selve spenningen er borte.

Det som er viktig er å forsikre seg at reléet klarer å takle strømmen som forventet,

Da er det sikkert ikke uaktuellt med å sjekke hvor baugtrustere, ankervinsjer og andre storforbrukere er koblet til,

og ikke minst hvordan reléet reagerer når systemspenningen står på kanten.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Joda, via VSR-releet. Når den slår inn og hovedbryterne er på

Det er litt villedende at det står "Sense" ved ledningen som egentlig er en av "hovedledningene". VSRer har jo sense enten på bare den ene eller på begge sider. Trådstarteren ville vel gjøre det klart, at det ikke er sense på den andre siden.

index: Opplegget ditt er veldig bra. Skjønner resonnementet. Jeg liker ikke å ha noe stående på når jeg forlater båten over tid, men må selvfølgelig lade av og til. Jeg har enno ikke endret på kablingen ombord, så lar dette "synke" litt.

Joerg: På tegningen er hovedbryterne i AV pos. Skal selvfølgelig være i PÅ pos. for å få lading. Men det var en ting jeg ikke tenkte på, og det er strømtrekket gjennom BEP når jeg kjører baugpropellen. Den er koblet mot startbatteriet. Tapper kanskje noe av forbruk (gjennm BEP) når baugpropellem kjøres, men bør neppe bli noe problem. Dessuten takler BEP mer enn 125 A kortvarig.

Redigert av Zach (see edit history)

Den tapper ikke mye fra forbruksbenken, siden BEPen bare åpner så snart det finnes ladespenning.

Dvs. at det blir støtte i fra dynamo i så fall og bare til problem når startbatteriet er svak.

Henvisningen på strømmen som -kan- flytte via reléet var derfor bare tenkt allminnelig.

Så ville f.eks. et slik BEP (ren hypotetisk) få et problem hos meg,

så sant jeg ville trykke på knappenen til vinsj og baugtrusteren samtidig mens startbatteriet er flat.

Jeg mener at det er bare reléets egen strømforbruk som er mest relevant ved sånt.

Men har man noe regelmessig lading da blir vel ikke det noe problem heller?

Jørg

• 4 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...