Eppa Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Sitter akkurat nå ute på terrassen på hytten som ligger få meter fra sjøen et sted i Ryfylke. Sitter her og ser på en båt som er på vei inn til land. Masse måker rundt båten. Noe som er et sikkert tegn på at de ombord har fått fisk. Akkurat dette vil jeg ikke bli foruten. Det er mye av kosen enten man er ombord i båt eller på land og observerer at det forstatt er både fisk og fugler igjen i denne verden vi er i ferd med å bruke opp. Sitér dette innlegget Link to post
Waylon Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Hei Treng vi eigentleg sjøfuglar? Kvem saknar t.d. geirfuglen som blei utrydda på 1800-talet? (No meinar ikkje eg at alle sjøfuglar skal utryddast.) Av negative ting er sjøvsagt støy og skit, men det verste er at dei fører til ferdselsforbod. Sistnevnte er sjølvsagt ikkje fuglane sin feil men likevel. Eg ser sjølvsagt at somme sjøfuglar virkar som renovasjonsvesen, men ser få andre føremonar. Er det andre føremonar med sjøfugl? Ask Unnskyld?? Mener her Ask at det som er med på å bidra til båtlivets gleder skal utryddes? Kanskje du skulle selge båten din å finne deg andre fritidssysler? Å være på sjøen passer ikke for deg tydeligvis. Jeg skal fortelle deg noe jeg Ask: Når jeg har vært ute å fisket og driver på med å rense fisken, så syens jeg det er fantastisk å være omringet av måker som spiser fiskeavfallet jeg gir dem. Dette skaper liv synes jeg, og oppleveslene med å se en måke eller to som flyr etter båten min når jeg kjører innover mot havnen, er noe som virkelig gir meg tilfredshet. Sjøfuglene trenger vi og den eller de som ikke liker sjøfuglene, ja de har ingenting på sjøen å gjøre! Naturen og dyrelivet skal vi glede oss over. Sitér dette innlegget Jeg er en stolt båteier fordi om jeg har en liten femten foter :) Link to post
Eppa Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Jeg skal fortelle deg noe jeg Ask: Når jeg har vært ute å fisket og driver på med å rense fisken, så syens jeg det er fantastisk å være omringet av måker som spiser fiskeavfallet jeg gir dem. Dette skaper liv synes jeg, og oppleveslene med å se en måke eller to som flyr etter båten min når jeg kjører innover mot havnen, er noe som virkelig gir meg tilfredshet. 100% enig. Kunne ikke sagt det bedre selv. Og jeg bryr meg overhodet ikke om om en måke eller to setter seg på båten eller finner ut at det er et ok sted å gjøre sitt fornødne. En runde med vannslangen ordner det. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Gud har en mening for alle skapninger, men suttrende folk har vi ikke bruk for Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Har gud egentlig en mening med måken ????. Jeg er snill og sender de litt rekeskall og fenalår dann og vann men takken er stort sett bedritent og på de ymse steder. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
nroo7 Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 klart vi må ha sjøfugl hvem skal ellers drite på kalesjen min? Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Har gud egentlig en mening med måken ????. Jeg er snill og sender de litt rekeskall og fenalår dann og vann men takken er stort sett bedritent og på de ymse steder. De rødder feks akkurat det (rekeskal avfall osv). Dessuten så trenger sjøens organismer akkurat det de slepper ut bak Sitér dette innlegget Link to post
Waylon Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Jeg syns fugler er fint å se på. Ville ikke vært de foruten enten det er sjøfugler eller annen type fugl. Det er deilig å våkne opp til fuglekvitter om morgenen. Og det er deilig å være på sjøen å se sjøfuglene som dykker etter fisk eller flyr høyt i det blå. Hjertens enig med deg. For meg er dette med å være omringet av måker en bonus på fisketurene mine. Jeg får oppleve disse flotte fuglene på nært hold, og jeg får oppleve denne kampen de har seg imellom for maten. Og når jeg har fotoapparatet med meg, å har zoom-linsen på, så får jeg noen fantastiske bilder av disse flotte fuglene som gjør fisketurene til en glede. Ihvertfall for meg Sitér dette innlegget Jeg er en stolt båteier fordi om jeg har en liten femten foter :) Link to post
Hydrox Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 klart vi må ha sjøfugl hvem skal ellers drite på kalesjen min? Kan gjøre det jeg.. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Skipper Båtløs Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Trådstarter har tydeligvis driti på draget (ettersom han ikke har kommentert noen av innleggene)...noen driter på draget og andre driter på kalesjen,og det må vi bare finne oss i Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Tåler man ikke sjøfugler kan man egentlig bli på land!!! Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 (redigert) Tåler man ikke sjøfugler kan man egentlig bli på land!!! Går ikke. Det er jo der alle måkene er. Ser vel mer måker når bonden pløyer jordene ved siden av huset vårt. Enn jeg ser hele sommeren på sjøen. Sorry, trådstarter må være blåst . Hvis dette er alvorlig ment. Men siden jeg tror det beste om mine medmennesker, frem til det motsatte er bevist. Regner jeg med at innlegget til Ask, var ment som en spøk. Redigert 13.Juni.2009 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
roeren Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Stakkars Ask, han/hun har jamen fått så ørene flagrer! Men det er jo oppmuntrende at så mange synes fuglene bør få leve. Jeg ser at mange mener fugler må vi ha, fordi de sikkert har en plass i næringskjeden, og hva vil vel skje om vi fjerner noen? Men som Ask sa: Geirfuglen, som var meget tallrik visstnok frem til middelalder, er rett og slett helt utryddet! Har naturen brutt sammen for dét?? NEI! En eller annen skrev noe i retning av at vi vet så lite; la oss ikke tukle med naturen mer enn høyst nødvendig. Dette kan vi skjerpe til: ALLE livsformer har samme livsrett som oss selv, uansett hvordan vi opplever dem. Enten vi forstår hva som er "vitsen" med dem eller ei, har de livsrett blott og bart fordi de er her! Akkurat like mye livsrett som oss selv! Men, he-he: Her i Kristiansand fikk noen nybakte huseiere MEDHOLD fra kommunelegen om at måkeskrik fra en nærliggende holme var "helsefarlig", så Parkvesenet måtte - motvillig! - ut og legge nett over holmen så måkene ikke kunne hekke der! Og så er jeg kommet på: Hva med ferdselsretten for oss mennesker; den blir jo også umuligjort av disse nettene! Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Idiotisk tråd som burde vært slettet. Makan til tull. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 (redigert) Tråden er jo av en slik art at man vet svaret på forhånd, men det kan jo tenkes at trådstarter mener alvor. Det er jo ikke alle som kjenner til naturens næringskjeder og ser bare de negative sidene ved f.eks. ferdig fordøyet fisk på båten. Lagt til: Hvis vi ikke hadde måkeskit, UV-stråler og slikt som tærer på gelcoatens overflate så ville produsenter av ymse poleringsprodukter miste livsgrunnlaget sitt.... Redigert 14.Juni.2009 av Hydrox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Trådstarter har seilt både til Svalbard og Middelhavet dessuten bodd i båten så han har nok sett flere sjøfugler enn de fleste, har nok fått seg en god latter over alle som har tatt han alvorlig og hisset seg opp. Undertegnede er forresten helt enig i Odd Børretzens syn på måker. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Er det ikkje bare å sleppe laus bikkja til Mouche da? Så årnær det seg. Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Siden ingen av oss sitter på gode bestandstall fra tiden før geirfuglen ble utryddet, så vet vi ikke hvilke konsekvenser det førte med seg. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 (redigert) Bestandstallet var i slutten 1. Før det var tallet 2 etc. Redigert 14.Juni.2009 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 ...og på alle de andre artene? Har du de også? Sitér dette innlegget Link to post
Nike Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Jeg er snill og sender de litt rekeskall og fenalår dann og vann men takken er stort sett bedritent og på de ymse steder. De vil sikkert heller ha hele reken og en sip av sjampisen Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Er det ikkje bare å sleppe laus bikkja til Mouche da?Så årnær det seg. Ikke før hekketiden er over og man igjen har lov til å gå i land på de mange øyer som er merket i så måte og som du sikkert er vel kjent med og respekterer(?), man holder seg vel til lover og regler i din del av verden? Morsom tråd dette! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
logget av Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Med tanke på at det alltid er den nasjonen som har herredømme i luften som vinner krigen under moderne krigføring, og erfaringen med at noen også frykter bakkestyrkene, (Løse hunder på holmer og skjær) så skjønner jeg jo at noen føler seg truet av fuglene. Bare som en opplysning så skiter ikke fuglene fra luften egentlig. Det vi ser av slikt nedfall er trening med kalde granater. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 "Er det bare en spøk eller?" Ja. Det var ein spøk. Eg ser at ikkje alle tok den. Som nevnt så meinar eg ikkje at sjøfuglane skal utryddast. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.