Jump to content

Bør vi ha separate havner for seil og motorbåter?

Kjetil1

Recommended Posts

Bør man ha egne havner for seilbåter og egne for motorbåter? Mest for å spare motorbåtfolk fra den enorme støyen fra alle disse trådene som henger fast i den store pinnen midt på seilbåten...

Vi har i båthavna der jeg har plass, vært spart for "pinne-båter", men nå har det altså kommet en. Og det er et fryktelig spetakkel den lager, såsnart det er mer en flau bris. Den uler noe enormt, og sender en markant og høy KLANG-KLANG-KLANG lyd utover havna, når tau eller noe slikt slår mot pinnen...

Synes eiere av disse båtene at lyden er fin, eller kobler de ikke at den kan være til sjenanse for andre? Det må da kunne gå an å få dem rolige, de bråker mer enn en gammel 50hk 2-takts Mariner på full trøe. Og det uten at de flytter seg en meter!

:wink::lol:

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

enorme støyen fra alle disse trådene som henger fast i den store pinnen midt på seilbåten...

"pinne-båter"

Når du blir såpass til båtvant at du lærer deg at det heter seilbåt og tau/fall/skjøter , ikke tråd så lærer du deg sikkert også at det går greit å bruke 30sekunder på å gå ombord i den aktuelle båten og stramme opp fallene som støyer , evnt flytte de ut fra masten.

Det beste hadde nok vært¨å ta en adskillelse. De gangene jeg går fra Solvk til Middagsbukten er det stadig pinnebåter på kryss og tvers gjennom de smaleste sund. De er til sjenanse og fare for oss andre fredfulle som kun ønsker å kose oss i solen.

Ikke rart vi ønsker å lage hekkbølger :lol::lol::lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

:giggle:

Det er vel stort sett slurv av båteieren når tauene slår mot masta. Det kan unngåes, og jeg ville sagt fra til eieren. Ulinga vet jeg ikke hva kommer av, men det kan sikkert unngåes det også.

Det kan være slurv, men kanskje også at båten eies av en nybegynner som ikke har tenkt over problemstillingen?

Når du blir såpass til båtvant at du lærer deg at det heter seilbåt og tau/fall/skjøter , ikke tråd så lærer du deg sikkert også at det går greit å bruke 30sekunder på å gå ombord i den aktuelle båten og stramme opp fallene som støyer , evnt flytte de ut fra masten.

Hvorfor skal vi i motorbåt lære oss hva alt det der heter - og er det vårt ansvar å gå ombord i andres båter for å ordne dette??

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Jeg tror du forventer litt mye nå Enzo, for det er mange som har båt fordi de kan. (De hadde litt penger til overs og plutselig).

Disse menneskene skal helst ikke om bord i sin egen båt engang før de skaper problemer for seg selv, andre båtfolk og bryggekanten og de som er allergiske mot hund..

Hvem som er best, motorbåt eller seilbåt, nybegynner eller viderkomne?

Ikke godt å si for jeg tror ikke det er der det ligger.

Har det her i ræva sa Norskamerikaneren og pekte på hodet når han ble spurt hvordan han hadde klart å huske morsmålet etter så mange år.

Jo det sitter nok i ræva av og til og hos noen og enhver for det sitter åpenbart ikke i hodet noen ganger. :lol:

Nei Østkyst Hustler, men det er helt unødvendig å differensiere mellom seilbåt og motorbåt i slike diskusjoner for det handler mer om å gjøre så godt man kan. Et sted må man vi alle begynne, og det er bare så synd at noen få allerede vet hva de driver med før de har begynt.

Det er utrolig mange flinke og hyggelige båtfolk på sjøen uavhengig av hvilken båt de har og hvor mye den koster.

Greit med forskjellige havner så slipper motorbåtene masteuling og fall som slår, og seilbåtene slipper motorstøy - samt midre risiko for å bli påkjørt at 40 fots motorbåt i plan mellom bryggene....

Spøk til side: Er enig i at noen er slappe med å stramme fallene, men det er ikke alltid så lett å få gjort noe med for noen ganger slår de inni masta.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Seil og motorbåt går hånd i hånd. Vi er på sjøen alle sammen og jeg ser ikke den helt store forskjellen. Disse motsetningene mellom seil og motor synes jeg er bare tull.

Hadde ikke kona vært så sta kunne jeg like gjerne hatt seilbåt selv.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

:giggle:

Det er vel stort sett slurv av båteieren når tauene slår mot masta. Det kan unngåes, og jeg ville sagt fra til eieren. Ulinga vet jeg ikke hva kommer av, men det kan sikkert unngåes det også.

Jeg er seiler og har seilbåt, derfor kan jeg tilatte meg dette: :discuss:

Det er ikke morsomt verken for "deg" eller meg. :headbang:

Alle seilere som er så (..grrrrr..."slurv" er for enkelt) dristig og lat skulle rett og slett betale straff hvis fallene dems lyder. :smash:

I hvert fall så lenge det ikke i det minste finnes sterk kuling.

Og hvem som ikke vet hvordan det kan unngås skulle bare besøke noe seilskole, :yesnod:

dette er nemlig rent mas, noe frekkhet som absolut ikke er nødtvendig og vises bare av hva slags charakter eieren er. Punkt.

Og hvis nå en av dere ønsker å kommentere dette her,

da skal mannen først forklare hvorfor at det aldri bråker i mast så snart eieren selv sover på båten. :tongue:

Ulinga er en annen sake, det kan ikke unngås helt men bråker jo bare veldig så sannt det finnes "riktig" vind og i tillegg fra galt side.

..... oooooooaaaaahhhh, det kjennes nå bra å kunne ha sagt det for en gangs skyld. :yesnod:

Men ikke fortell noe videre, det skal blir her mellom oss 9.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hvorfor skal vi i motorbåt lære oss hva alt det der heter - og er det vårt ansvar å gå ombord i andres båter for å ordne dette??

Fortøyer du båten med tau eller knyter du den i brygga med tråd ?

Selvsagt kan man ikke forlange at folk flest skal skille mellom fall ,vant og skjøte men å kalle en seilbåt for pinnebåt viser en av 2 ting , uvirkelig uvitenhet eller et ønske om å rakke ned på en annen båteiergruppe , jeg synes slike kallenavn er unødvendige og jeg er rimelig sikker på at folk flest kan klare å kalle en seilbåt for en seilbåt , hvor ofte kaller vi seilere en motorbåt for noe annet enn det den faktisk er ?

Selvsagt er det ikke andre enn eierens ansvar å sørge for å holde støyen borte men om denne ikke kan dette selv pågrunn av at denne personen er ny med slik båt eller noe så er det ikke noe i veien for å drive litt opplysning eller gjøre jobben selv , er det så forferdelig å gå over i en annens båt og stramme et tau

Redigert av Enzo (see edit history)

Det var ikke så vondt ment Enzo og ikke har jeg noe i mot seilbåter, men jeg mener at selv om jeg kaller tauet mitt for en tråd eller sier at jeg rygger båten og i tillegg er nybegynner til sjøs, så er det seilbåteierens (eller motorbåteierens) plikt å selv sørge for å fortøye slik at det ikke plager andre. Jeg er også enig at vi ikke skal "mobbe" med ord som pinnebåter og liknende uttrykk, men da bør også dere holde dere for gode til å "mobbe" oss som ikke er like flinke med alle maritime ord og uttrykk.

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

men da bør også dere holde dere for gode til å "mobbe" oss som ikke er like flinke med alle maritime ord og uttrykk.

Og det gjør vi vel også , mulig jeg legger mer merke til når "dere" mobber oss enn motsatt men jeg må ærlig talt si at jeg ikke kommer på noe annet navn på en motorbåt enn en motorbåt.

Om du nå mener deg mobbet når jeg sier et tau bør kalles et tau og ikke en tråd eller hyssing så skal jeg ta det til meg og ikke nevne det mer , unnskyld jeg legger meg flat

Jeg startet en tråd, med masse ironi og "amatør" betegnelser på seilbåtens diverse deler. Nederst i det første innlegget hadde jeg med en :wink: og en :lol: , for å vise at det hele var litt komisk.

Fikk ideen etter å ha lest tråden om sjøfugl og tenkte at hvor mye oppmerksomhet vil en tråd som skiller seilbåt og motorbåtfolk få...

Men, tydeligvis, er det noen som ikke "tog an", og som det sies, slukte agn, snøre og stanga. Og dermed hisser seg opp, og argumenterer i vei...

Les det første innlegget igjen, med litt åpent sinn... :wink:

Kjetil S

Jeg forsto godt at det var ironisk ment det innlegget ditt Kjetil med motorbåt og beklager at tråden skled ut men jeg følte vel at kallenavn på seilbåter er begynt å bli litt oppbrukt og unødvendig å bruke om en båttype som fler og fler er eiere av , gjør et søk på pinnebåt her på forumet og sjekk resultatet , gjør det samme med et kallenavn på motorbåt (om du kommer på et) og se :smiley:

Redigert av Enzo (see edit history)
Jeg forsto godt at det var ironisk ment det innlegget ditt Kjetil med motorbåt og beklager at tråden skled ut men jeg følte vel at kallenavn på seilbåter er begynt å bli litt oppbrukt og unødvendig å bruke om en båttype som fler og fler er eiere av , gjør et søk på pinnebåt her på forumet og sjekk resultatet , gjør det samme med et kallenavn på motorbåt (om du kommer på et) og se :smiley:

Jojo, men de/dere ber jo om det, med en kjempe "pinne" til å henge "laken" på, stikkende opp av dekk :wink::lol::lol: ...

Kjetil S

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...