Jump to content

Bør vi ha separate havner for seil og motorbåter?

Kjetil1

Recommended Posts

Jo vi ber vel om det , synd vi ikke har råd til motorbåt og får være med i det gode selskapet deres

Tror neppe det er et spørsmål om hva man har råd til, mer om livsstil. Seilbåtere er heldigere, de får fler fot båt for pengene enn motorbåtere... Men, vedlikeholdskost er vel like høy, om ikke høyere, hvis man tenker på rigging/seil og alt det som hører med...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

vedlikeholdskost er vel like høy, om ikke høyere, hvis man tenker på rigging/seil og alt det som hører med...

Jeg har vurdert å ta en sesong eller to i motorbåt og har sett meg ut noen kandidater jeg kunne tenkt meg , med mitt bruk så ville jeg bruke omlag 30000.- på drivstoff på en sesong , jeg har for vane som seilbåteier å kjøpe ett nytt seil pr sesong og det koster mer enn jeg ville brukt på drivstoff, har tatt fram kalkulatoren og tror jeg ville kommet ut omtrent likt mellom de 2 typene båt og plassen ombord er vel omtrent lik om man kjøper brukt motorbåt for de faller mer i pris enn brukt seilbåt

Jeg startet en tråd, med masse ironi og "amatør" betegnelser på seilbåtens diverse deler. Nederst i det første innlegget hadde jeg med en :wink: og en :lol: , for å vise at det hele var litt komisk.

Fikk ideen etter å ha lest tråden om sjøfugl og tenkte at hvor mye oppmerksomhet vil en tråd som skiller seilbåt og motorbåtfolk få...

Men, tydeligvis, er det noen som ikke "tog an", og som det sies, slukte agn, snøre og stanga. Og dermed hisser seg opp, og argumenterer i vei...

Les det første innlegget igjen, med litt åpent sinn... :wink:

Kjetil S

Det er ikke alle som forstår spøk og ironi, og vi må bare akseptere at noen er litt enklere i sin tankegang

er alt i en seilbåt montert på skakke :confused:

Ja, og i tillegg har vi dobbelt av alt utstyr, montert på hver sin side av båten....

hvordan er det å feriere i 30gr vinkel hele sommer`n :confused:

Etter 3 uker har den ene benet grodd litt lengre enn det andre for å kompensere..... blir fort en vanesak!

Og må en ha på gummibukse hele sommer`n i en seilbåt :confused:

Neida, det er en myte. Det holder med badebukse. :diving:

Hadde i fjor den selsomme opplevelsen å ligge som fender for 2 pinnebåter, mens vi ventet på vær( Kuling og storm)'¨

Kan ikkje si at uling i rigg eller slåing i rigg , var plagsom :nonod:

Kansje det blåste formye? :drink:

Traff iallefall trivelige folk, selv om de måtte benytte en motorbåt som fender mot kai :discuss::smiley:

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Kanskje bør det være egne leder for motor- og seilbåter, så slipper vi alle de hurtiggående motorbåtene som på død og liv skal kline seg opp til seilbåtene.

Spøk til side.

Jeg tror mange motorbåt eiere er glade i seilbåtene i marinaen.

Der jeg ligger er det en del måker som koser seg på brygga når ikke seilbåtene er på plass.

Det første jeg gjør når båtferien er over, er og spyle brygga og nabo motorbåten for måke dritt.

Møkene er ikke begestret for seilbåter, men liker motorbåter.

Hvorfor måkene må drite på motorbåtene vet jeg ikke. :wink:

Det er dårlig sjømanskap og ikke stramme opp alt tauverk (eller annet) som kan lage støt.

En viktig leveregel er: Ikke tenk på deg selv, tenk på andre.

Hvis alle kunne følge denne reglen så blir det en bedre verden og leve i.

Det er sånn at folk søker å latterligjøre det som man ikke har greie på.

Jfr, man latterliggjør golf (klaske ball) når man omtaler det.

Man latterliggjør fotball (hvorfor har de ikke en ball hver) når man omtaler slikt spill.

Sånn er det bare. Trådstarter forteller oss bare at dette har han overhodet ikke noe greie på.

Og så er det sånn at dersom dette snakket om pinne, laken, hyssing, osv gjentas, så indikerer det noe mer.

Dette er noe man er nysgjerrig på. Dette er noe man har lyst til å lære.

Men ikke fortvil.

Ingen er så tjukke i hue at jeg ikke skal kunne lære dem å seile på en ettermiddag.

Jeg ser som sagt tidligere i tråden ikke problemer med "seilbåter" generelt, men jeg må faktisk moderere meg litt....

Hva er det med dere seilere som gjør at dere slenger dere utenpå båter som ligger longside nærmest som en selvfølgelighet ?

Jeg lå i Horten gjestehavn under KNBF sitt Pinsetreff og det var selvfølgelig ikke plasser å oppdrive. Motorbåter som så etter plass gikk igjen etter å ha tatt et overblikk, mens seilbåter bare kastet ut fendere og la seg utenpå båter som lå longside. Der jeg lå ble de jaget alle som en, da det ikke var lov å ligge to i bredden. Grunnen er at det er dieselfylling innerst der og det blir for trangt samt grunner av sikkerhets hensyn. Jeg observerte dette hele lørdag og det må ha vært 20-25 seilere som slang seg "inntil" før folk rakk å si fra, mens jeg ikke så en eneste motorbåt forsøke det samme.

En annen ting er fasongen på en seilbåt. Den er som skapt for å lage krakkeleringskader når den ligger å dytter på midten av en motorbåt (noen er dog flinke til å oppveie med stor kulefendere foran og bak).

Jeg har ikke noe mot å ligge to i bredden om det er uvær og folk søker ly, men ellers er det fult når det ikke er mer kai/bryggeplass etter mitt syn.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det er sånn at folk søker å latterligjøre det som man ikke har greie på.

Jfr, man latterliggjør golf (klaske ball) når man omtaler det.

Man latterliggjør fotball (hvorfor har de ikke en ball hver) når man omtaler slikt spill.

Sånn er det bare. Trådstarter forteller oss bare at dette har han overhodet ikke noe greie på.

Og så er det sånn at dersom dette snakket om pinne, laken, hyssing, osv gjentas, så indikerer det noe mer.

Dette er noe man er nysgjerrig på. Dette er noe man har lyst til å lære.

Men ikke fortvil.

Ingen er så tjukke i hue at jeg ikke skal kunne lære dem å seile på en ettermiddag.

Hihi... Ser tråden engasjerer...

Og jeg er enig i at alle burder få hver sin ball, enn å krangle om den ene...

Jeg forsøkte ikke å latterliggjøre seiling og seilbåter. Jeg vet at det er ei "sår tå" at motorbåteiere "kritiserer" seilbåter. Det er visstnok like ille som å si noe ufordelaktig om Bavaria-båter, der virker det som eiere av både motor og seilbåter fra nevnte merke er like "hårsåre" :wink: ...

Men det er hyggelig å se at endelig har jeg fått laget en tråd med mange innlegg :lol::lol: ...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

He he det har jeg lurt litt på også, vi lå på Bolærne jeg og en kompis i hver vår ca like store båt.

Plutselig kom det en seilbåt og slang seg uten på våre motorbåter, vi nevnte at amstaffen til kompissen ikke var veldig glad for at folk klatret over båten, men de var vandt til dyr så det gjorde ikke noe.

Har dere seilbåtfolk tenkt over at motorbåter oppfører seg helt anderledes i bølger en seilbåten.

Kommer det litt store bølger så røsker og river det noe helt JÆ...G i motorbåten netopp pga. at seilbåten er mye (Seigere) i vannet.

En stor oppfordring til dere seilbåtfolk er og ligge på andre seilbåter, så kan motorbåter ligge på motorbåter.

Håper ingen tok seg nær av dette :crazy::sweat:

Hilsen Morten :wflag:

Redigert av Bavaria.Morten (see edit history)

www.ribtjenester.no

En stor oppfordring til dere seilbåtfolk er og ligge på andre seilbåter, så kan motorbåter ligge på motorbåter.

Dette bifalles på det sterkeste !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Da er jeg redd du avskjærer deg selv fra mange populære feriehavner.

Dette løses som regel ved å gå til havn senest ved 13-14.00 tiden. Deretter vil jeg helst slippe å ha mor, far, 3 unger, svigermor og bikja som skal luftes tråkkende over dekket 8-10 ganger før det er kvelden. Jeg har dog tilbudt folk å legge seg innenfor meg for å slippe dette.

Ingenting er mer irriterende enn fall som slår, eller ledninger som slår inni masten. Jeg har fikset alt dette på min båt, og den lager ikke en lyd!

Etter denne tråden er det to ting jeg er ufattelig glad for!

1. Jeg har båten i en seilforening der jeg slipper å se arrogate motorbåtførere som ikke tåler litt lyd eller skrog som ikke er paddeflate.

2. Jeg bor en plass folk fleste er glade og ikke tar ting så tungt, og det er plass nok til alle en plass i nærheten uansett :flag:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...