Jump to content

Bør vi ha separate havner for seil og motorbåter?

Kjetil1

Recommended Posts

(Muligan) Selvfølgelig så går det som regel bra, hva den dager det ligger en 30år gammel båt som kansje ikke er like sterk lenger som din nye båt, betaler du skadene på båten hans?

Tipper ikke du gidder det assa.

Kan jo ikke være så vanskelig og legge seg på en anne seilbåt hvis de tåler 25 båter utenpå hverandre.

Hvorfor må dere absolutt ligge på motorbåtene da, så trangt er det vel ikke være til vanlig i gjestehavner om sommeren.

Til dere som har fallene som slenger inn i riggen, hva hadde dere sakt hvis vi lot motoren så og gå om natta da?

Redigert av Bavaria.Morten (see edit history)

www.ribtjenester.no

Hvis motorbåten din får krakkeleringsskader av å ha en seilbåt liggende på utsiden, bør du sette den på land øyeblikkelig. Jeg hadde ihvertfall ikke turt å bruke en så svak konstruksjon på sjøen.

Da skjønner jeg at du aldri har hatt eldre motorbåt Sun Flyer. Hvis du har 20 år gammel gelcoat så har den blitt sprø. Når så skutesiden ikke ser ut som en banan så blir den bevegelig på midten. Første året jeg hadde min båt ble den tatt på land med truck. Båten hang i stroppene 30cm unna truck-masta, trucken gjorde et "byks" og båten slo inn i masta. Dette var nok til at det ble fire 1,5 meter lange krakkeleringsprekker. Når man så ligger med f. eks. 4 båter utenpå seg og den nærmeste er en seilbåt så vil alle kreftene virke der seilbåten har sitt ytterpunkt, altså midt på min båt. Derav liker jeg ikke å ligge slik og kommer heller aldri til å gjøre det. Da finner jeg meg heller en annen plass. Så vanskelig er det ikke med alle holmer og øyer vi har til disposisjon.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hvis du har 20 år gammel gelcoat så har den blitt sprø. Når så skutesiden ikke ser ut som en banan så blir den bevegelig på midten. Første året jeg hadde min båt ble den tatt på land med truck. Båten hang i stroppene 30cm unna truck-masta, trucken gjorde et "byks" og båten slo inn i masta. Dette var nok til at det ble fire 1,5 meter lange krakkeleringsprekker.

Forstår at du har fått skader pga truck'en. Men dette har vel lite med fortøyning og seilbåter å gjøre? Har hatt 25 år gammel båt. Aldri tenkt over at gelcoat blir "sprø". Kan det være du som er sprø? :wink:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Kan godt være jeg som er sprø :crazy: , men jeg er uansett bekymret for å ha for mye belastning på midten av båten.

PS, til høsten skal jeg seile fra deg på SOL igjen :cheers:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

De fleste seilbåter i dag har vel gjerne 2-3meter midt på som er omtrent flatt , er en stund siden seilbåtene var runde som en ball og de fleste er vel så oppegående at de kan fendre med kule pølse kule slik at man ligger skikkelig så det skulle da ikke være noe stort problem.

I tillegg så har vel motorbåten som allerede ligger der lagt ut noen fendre fra før av

Hva er det med dere seilere som gjør at dere slenger dere utenpå båter som ligger longside nærmest som en selvfølgelighet ?

Selvsagt gjør vi det så lenge det ikke fører til at adgang til f.eks. dieselfylling som du nevner blokkeres. Man eier jo ikke bryggeplassen selv om man legger seg longside i en gjestehavn og må følgelig forvente å få en eller flere båter utenpå. Jeg ser ingen grunn til å spørre om "lov" til å ligge utenpå noen i en gjestehavn, det er jo en selvfølge. Eneste tilfellet er om det er en svært mye mindre båt enn det jeg har selv.

Du skulle ta deg en tur til Skagen i ferien eller under Skagen Race. Da ligger man i lange rekker, gjerne 10 og 15 båter utenpå hverandre. Utrolig hyggelig om enn litt slitsomt med all klatringen. Hvordan skulle forresten ellers alle få plass.

Og dette tullet med krakelering er jo det reneste vås. Å sammenligne det å slenge borti truckens tårn med å ligge fender mot fender blir jo temmelig absurd.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Kan godt være jeg som er sprø :crazy: , men jeg er uansett bekymret for å ha for mye belastning på midten av båten.

Du må gjerne bekymre deg så mye du vil for meg... Jeg kaller det et vikarierende argument fra en som ikke liker å ha seilbåter utenpå seg.

PS, til høsten skal jeg seile fra deg på SOL igjen :cheers:

Har aldri vært på SOL.... :cheers_wine:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Vanntro

Det blir ikke mer press på midten. Vi legger oss ofte longside. Bruker små fendre på midten og kuler foran/bak. Da blir presset fordelt.

Ellers rundt Bohuslen blir en nærmest "kjeppgagd" vis en ikke ønsker båter utenpå.. Gjelder ved longside. Ved Koster/ekenes får du høre hvor mange du skal ha utenpå. Det samme i sundet. Bohus-malmøen sa også Havnkapteinen det samme. Dette pga bøyene ikke var laget for de større båtene.

Skagen da ligger vi mange longside. Prøv å nekte noen der :lol: .

Det er en kompromiss.-løsning. Alle ønsker i grunnen og ligge alene, men det er ikke plasser nok.

Vi sees!

Du må gjerne bekymre deg så mye du vil for meg... Jeg kaller det et vikarierende argument fra en som ikke liker å ha seilbåter utenpå seg.

Dette er ikke noe vikarierende argument, bekymringen er ekte, derfor bytter jeg også plass med den som eventuelt ønsker å ligge utenpå meg.

En annen ting er at det er hevet over en hver tvil om at å ligge på hverandre er mer utbredt blant seilere enn blant motorbåter. Jeg tror dette også har et utspring i at seilbåter ofte kommer til havn senere en motorbåter. I fjor tok jeg ferien i August for å slippe dette "uvesenet" og det gikk bra. I år skal jeg ut med "røkkla" så får vi se om jeg ikke klarer å komme til havn såpass tidlig at jeg både får en "baug mot brygge" plass og en ledig stikkontakt til landstrømmen !

Har aldri vært på SOL.... :cheers_wine:

Forveksler deg med en annen...

En viktig leveregel er: Ikke tenk på deg selv, tenk på andre.

Hvis alle kunne følge denne reglen så blir det en bedre verden og leve i.

Den regelen gjelder vel ikke når det er noe som irriterer

Og så er det sånn at dersom dette snakket om pinne, laken, hyssing, osv gjentas, så indikerer det noe mer.

Dette er noe man er nysgjerrig på. Dette er noe man har lyst til å lære.

Ingen er så tjukke i hue at jeg ikke skal kunne lære dem å seile på en ettermiddag.

Kunne godt tenke meg å lære dette jeg :yesnod:

I det hele så er vel lyder en del av livet. Glad jeg har hørsel og synes ikke det er spesiellt irriterende med de forskjellige lydene. Måkeskrik, motorlyder, mastelyder, bølgeskvult osv. Det er jo sommerlyder

går jo ikke an å la seg irritere av slikt :flag:

Forslag: motorbåtene slutter å bruke den forferdelig bråkete motoren og baug/hekktrøsteren så skal vi heller stramme fallene litt:)

:crazy: Så dumt innlegg - hvor mange motorbåter er det som har i gang maskinen og kjører trøsterne hele tiden når de ligger fortøyd?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Jamen mange merkelige holdninger til støy!

Måkeskrik og bølgeslag er naturlige lyder, som vi værsågod få leve med, men motorlyder og rigglyder skal vi minimalisere mest mulig, rett og slett fordi det er lyder vi er kommet i skade for å lage, da vi ønsket å oppnå noe helt annet ("alle" er vel enige i at i prinsippet ville en lydløs motor være å foretrekke!)

Jeg er plaget av uling i en diger mast hos naboen, og har fått vite av andre her på forumet, at med små og nærmest kostnadsfrie tiltak, vil støyen bli borte!

Det skulle pinadø være seilbåtseieres forbannede plikt å følge opp; ikke trekke på skuldrene og si at "noen liker visst denne lyden"!

Mnja.

Fall som slår er skjelden et problem i gjestehavner. Av den gode grunn at en sånn lyd som irriterer noen er st sant helvete for han som skal prøve å sove i nevnte båt. Blir som å sove i gitarkassa mens noen spiller.

Slakker man på falla, forsvinner vanligvis lyden.

Eller å feste storseilfallet i bomnokken.

Eller å feste fokkefallet og genakkerfallet i rekka.

Det som kan være et problem er lause ting inni masta. Jeg hadde en sånn båt. Uansett om jeg teita eller slakka, så dinglet og smalt det.

Fant etterhvert at det var kabelen til ankerlanterna.

Måkeskrik og bølgeslag er naturlige lyder, som vi værsågod få leve med, men motorlyder og rigglyder skal vi minimalisere mest mulig, rett og slett fordi det er lyder vi er kommet i skade for å lage, da vi ønsket å oppnå noe helt annet

Kan jo forstå at noen lyder kan irritere... spesiellt når man lar seg irritere, tenker kun på hvor irriterende det er og den irriterende lyden kun øker i styrke og blir dominant og overveldende... :cryin:

Hva er det vi ønske å oppnå egentlig? Det finnes "Sov-i-ro", hørselvern, øreklokker osv om lydene blir voldsomme.

Poenget er ... man kan faktisk unngå lyder om det er de som er irriterende. Stopper irritasjonen da?

en lydløs motor være å foretrekke!)

El-motor på båten?

Forslag: motorbåtene slutter å bruke den forferdelig bråkete motoren og baug/hekktrøsteren så skal vi heller stramme fallene litt:)

Har også thrustler, wincher med kjetting foran/bak og fall. :lol: Det er vakkert som måkeskrik.

Hver enkelt må gjøre sitt for å redusere støyen i sin egen båt. Ellers kona bruker "sov i ro". FUngerer det, og de som sliter med støy bør vurdere det.

Vi sees!

Er overrasket over holdningen til å ha andre båter liggende inntil.

Er det mange som opplever dette som et problem? Jeg er ikke særlig erfaren med slike havner men bør man "trå varsomt" når man øsker å legge til slike plasser? Er det noe man absolutt ikke skal/bør gjøre (bortsett fra selvfølgeligheter som å hoppe på båten osv)?

Nike:

Man trenger ikke å spørre om man vil legge seg utenpå en annen båt , selvsagt er det høflig å gjøre det men om de innenfor sier nei i en havn der det er praksis å ligge slik så spillerdet liten rolle , man trår altid varsomt på båter innenfor seg og man går altid over fordekk/foran mast.

Utover det så er det ikke noe mer enn at man må fendre før man legger til og gjerne strekke tau i land om man ligger et stykke ute

Om det ikke regner så tar jeg ofte av meg skoene når jeg går over andre sine båter , synes det er god kotyme , dog klarer jeg ikke å irritere meg over at det mer enn en gang har forekommet at damer på høye hæler går over min båt sent på natten. De som går i skjørt bør også være obs på at vi som ligger i forpiggen med stor luke rett opp ser rett inn i skyggenes dal når de forsiktig skrever over luka :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...