Jump to content

Bør vi ha separate havner for seil og motorbåter?

Kjetil1

Recommended Posts

Nike:

Man trenger ikke å spørre om man vil legge seg utenpå en annen båt , selvsagt er det høflig å gjøre det men om de innenfor sier nei i en havn der det er praksis å ligge slik så spillerdet liten rolle

Om jeg hadde vært den som skulle legge meg utenpå en annen og fått NEI, vel da tror jeg jeg hadde tenkt meg om noen ganger før jeg hadde lagt meg der. Tror det kunne blitt litt uggen stemning.

For øvrig sier jeg aldri nei, men jeg nevner nok bekymringen vedrørende to ulike skrog og krakkelering + at jeg har med to store kulefendere som jeg hadde lagt ut om den andre båten ikke hadde gjort det selv.

dog klarer jeg ikke å irritere meg over at det mer enn en gang har forekommet at damer på høye hæler går over min båt sent på natten.

Det er kanskje en fordel, eller om du vil god kotyme, å si fra om man har tenkt å drive "partyvirksomhet" til langt på morgenkvisten slik at den som skal sove ligger ytterst?

(gud, nå høres jeg ut som den prippne fisen.....)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg har bodd i båt i snart 5 år, i forholdsvis store havner rundt omkring, og har til dags dato kun irritert meg over fall som slår et par ganger. Er helt enig i at seilbåteiere bør være litt flinke til å passe på dette, men helt uenig i at dette er noe stort støyproblem. Synes det er rart hva som gjør det så vanskelig for naboer som evt. sjeneres å hoppe ombord å fikse det. Akkurat slik jeg ville gjort med nabobåten om den hadde slitt seg el.li.Uavhengig av om det er motorbåt eller seilbåt.

Jeg har på det meste hatt 7 båter på utsiden. Dette var i Havstensund i fjor. Vi hadde da en eldre Scand Baltic. Blåste så det holdt gjennom sundet. Hver 3. båt la ekstra fortøyning i land. Var ikke noe problem i det hele tatt. "Raden" svaiet litt frem og tilbake etter hvor mye det blåste, men det gjorde de andre radene også, så det gikk bra.

Har også hatt motorbåter på utsiden, sorry motorbåt eiere.

Vi har mye å lære. Seilbåtfolkene jeg har hatt på utsiden har vært mye flinkere til å bevege seg så hensynsfult som mulig fra båt til båt. Ofte som Enzo skriver, etter å ha tatt av seg skoa.

Mange av motorbåtfolka har hoppet fra båt til båt. Ikke sett en som har tatt av seg på beina. Det har stort sett vært mye mer greier med å ha motorbåter på utsiden.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg kjører motor inn og ut av indre oslofjord omtrent hver eneste helg med mindre det er nordavind på fredagen eller blåser fra sør på søndagen. Har ikke noe behov for å seile ut her. At 95% av seilbåtene ikke bruker seilene er bare tull, men kan godt forstå at mange som ferdes i mindre motorbåter liker å tro det. Siden disse skjeldent ferdes noe særlig langt fra land.

også er det noen "seilere" som er mest opptatt av festen i Horten etter "Færder`n" :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

En annen ting er fasongen på en seilbåt. Den er som skapt for å lage krakkeleringskader når den ligger å dytter på midten av en motorbåt (noen er dog flinke til å oppveie med stor kulefendere foran og bak).

Jeg har ikke noe mot å ligge to i bredden om det er uvær og folk søker ly, men ellers er det fult når det ikke er mer kai/bryggeplass etter mitt syn.

Du bør snarest skaffe deg ny båt! Krakelerer med båter longside, og folk som går på dekk! Eller med de holdninger du skriver her, er muligens an camping bil bedre egnet. Da kan du dra langt på vidden , uten at noen ligger longside!

Kommer det folk så sent at jeg har lagt meg så skal de ikke en gang prøve å begynne å hoppe på dekket mitt for å legge seg utenpå, der er grensen for lengst nådd.

Dersom en ser bort fra å hoppe, så er dette noe du må bare akseptere. Jeg hadde glatt gjort dette (bortsett fra å hoppe), og hadde jeg fått noen sure oppstøt , hadde disse prellet godt av, og jeg hadde kost meg allikelvel.

Er det slutt på kaiplass, må det stables i bredden. (forutsatt at det er lov)

Jeg opplevde dette en gang i Bergen sentrum, fra en turist østfra. Lørdag ettermiddag i fellesferien, og tro at det kan jage folk vekk, da må de finne seg en annen plass!

Jeg ferdes mye på vestlandet, og må innrømme at dette oppleves skjelden eller aldri her. Vi kan jo ikke vite hva folkene i båten på innsiden tenker, men det blir i hvertfall ikke utrrykt.

Til dere som har fallene som slenger inn i riggen, hva hadde dere sakt hvis vi lot motoren så og gå om natta da?

Jeg er enig at fall ikke skal slå om natten. Men..... dette kan likestilles med motorbåt fantastene som setterpå aggregatet for å ha strøm til lysene under vannet, parabolantennen og kjøleskapet.

Du bør snarest skaffe deg ny båt! Krakelerer med båter longside, og folk som går på dekk! Eller med de holdninger du skriver her, er muligens an camping bil bedre egnet. Da kan du dra langt på vidden , uten at noen ligger longside!

Nå må du lese innleggene før du kaster om deg med oppgulp !

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...