Lakecaptain Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Vet båthavnen i Son er det noe flotte leiligheter like ved. Men de viste seg å være mer tungsolgte enn forutsett. Og dette var før finanskrisen. En kompis av meg som bor i Son antydet at det var den evige klapringen av slående fall som var en vesentlig grunn til at folk hadde betenkeligheter med å bo så nær båthavnen. Ikke vet jeg, men så ble sagt. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Ingenting er mer irriterende enn fall som slår, eller ledninger som slår inni masten. Jeg har fikset alt dette på min båt, og den lager ikke en lyd! Etter denne tråden er det to ting jeg er ufattelig glad for! 1. Jeg har båten i en seilforening der jeg slipper å se arrogate motorbåtførere som ikke tåler litt lyd eller skrog som ikke er paddeflate. 2. Jeg bor en plass folk fleste er glade og ikke tar ting så tungt, og det er plass nok til alle en plass i nærheten uansett Ja, der ser dere. Allerede har arrogante seilbåtere egne foreninger som ekskluderer oss stakkars og ydmyke motorbåteiere... Og de er jo de første som klager på litt motorlyd... Minner bare om: KLANG-KLANG-KLANG, ule-ule... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Sun Flyer Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 jeg tenker..... er alt i en seilbåt montert på skakke hvordan er det å feriere i 30gr vinkel hele sommer`n Motorbåter går like mye på skeve. Spesielt halvplanere som ligger med baugen i været og hekken godt gravd ned i noe som skal bli en enorm hekkbølge. Det er derfor motorbåtfolkene får en stor vom foran på kroppen som balanserer tyngepynktet slik at man ikke faller bakover hele tiden. b]Hva er det med dere seilere som gjør at dere slenger dere utenpå båter som ligger longside nærmest som en selvfølgelighet ?[/b] Det er en selvfølge å kunne ligge utenpå andre båter når det er den eneste muligheten til å få plass. Du får ta en liten ferie på svenskekysten eller skagen. En båthavn er ikke full før det er vanskelig å se vannet. En annen ting er jo at seilbåteiere fendrer før de fortøyer i stedet for etterpå. Det er best slik. En kompis av meg som bor i Son antydet at det var den evige klapringen av slående fall som var en vesentlig grunn til at folk hadde betenkeligheter med å bo så nær båthavnen. Dette stemmer helt sikkert. Dessverre har "folk" rett. Seilbåteiere er generelt for dårlige på dette punktet og det vil alltid være slamring på steder med mange seilbåter. Dette er generell menneskelig sløvhet. Like stor mulighet for å gjøre noe med dette som at bilister slutter å feilparkere, snakke i mobilen, tute på syklister, kjøre for fort o.l. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Enzo Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 hvordan er det å feriere i 30gr vinkel hele sommer`n Nei heldigvis er dette noe man slipper siden det er en seilbåt , hadde vært verre med en motorbåt ala scand baltic ol der man tilbringer ferien med nesa i været , hvordan er det de folkene får i seg kaffe osv underveis , det slingrer i 4 retninger og dørken holder 20-30grader hele tiden. Og må en ha på gummibukse hele sommer`n i en seilbåt Nei heldigvis så holdes båten somregel helt tørr da man slipper å få kaffen og middagen i fanget om det kjører en hekkbølgegenerator forbi , hvordan var nå dette igjen i motorbåter (regner ikke med du mener når man er underveis men det er knusk tørt i båten da også) Dette med å legge seg utenpå andre i offentlige havner er jo en selvfølge sålenge det er lov å ligge fler i bredden og det faktisk overholdes fra før av og har en betydelig sikkerhetsgrunn , kjenner ikke et eneste menneske som snur ut igjen om det er longsideplass utenpå andre , i kostersundet f.eks der er det vel om jeg husker korrekt max 5 i bredden , hvem i alle verden er det som snur ut igjen og ikke legger seg som 7ene båt der ? Tåler man ikke å ha folk gående over båten sin så får man heller styre unna longsideplasser og finne en baug/hekk inn plass eller ligge i utehavn. På steder som Lesø osv der man må over et lite havstykke for å komme inn samt ikke akkurat har flust av alternative plasser uten å se for seg timesvis underveis videre der ville man nok slite med å unngå å få noen utenpå seg men der er det somregel heller ikke mange motorbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Det er derfor motorbåtfolkene får en stor vom foran på kroppen som balanserer tyngepynktet slik at man ikke faller bakover hele tiden. Haha. Konge-kommentar! Har merket at balansevekta også dukker opp på kapteiner på mindre helplanere ... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
VannTro Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Tåler man ikke å ha folk gående over båten sin så får man heller styre unna longsideplasser og finne en baug/hekk inn plass eller ligge i utehavn. Joda, jeg tåler folk utenpå, men unngår det helst. Jeg gjør også som du sier, forsøker å benytte baug/hekk plass. Uthavn blir også resultatet om jeg selv må ligge utenpå andre for å få plass. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mouche Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Uthavn blir også resultatet om jeg selv må ligge utenpå andre for å få plass. Betyr det at du synes det er greit å ligge utenpå andre, men vil ikke ha noen andre utenpå deg? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
VannTro Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Nei, tror du missforstår her Mouche. Jeg velger en uthavn i stedet for gjestehavn om jeg må legge meg utenpå andre for å ligge i gjestehavnen. Var ikke værre Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Fru Jacobsen Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Vanntro: slike holdninger gjør at jeg plutselig føler det litt pinlig å være eier av en motorbåt, håper de fleste her inne forstår at vanntro ikke representerer store deler av fritidsflåten (med eller uten motor). Finner jeg meg en longsideplass så er det en selvfølge å vinke til seg familier som "desperat" kikker seg rundt etter en plass for natten enten de har den ene eller andre båttypen. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
VannTro Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Vel, det er mulig du føler det slik Kingsea, men inntrykket er ganske annerledes når man er utpå. De fleste jeg har hilset på, også BP medlemmer synes ikke det er noe stas å få båter utenpå seg. En annen ting er at de fleste steder er det mere "baug mot brygge" plasser enn det er longside plasser. Slik sett er problemet ikke veldig stort.. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Fru Jacobsen Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 De fleste jeg har hilset på, også BP medlemmer synes ikke det er noe stas å få båter utenpå seg. Hvis du mener dette er "de flestes" holdninger er du i beste fall litt ute av kurs Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
VannTro Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Du skjønner at det er ikke dermed sagt at man ikke prøver å hjelpe til. Led innleggene så ser du at grunnen var den "selvfølgelihheten" som forekom i Horten under Pinsetreffet ved en brygge hvor sikkerheten sto på spill. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Fru Jacobsen Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Vel, det er mulig du føler det slik Kingsea, men inntrykket er ganske annerledes når man er utpå. De fleste jeg har hilset på, også BP medlemmer synes ikke det er noe stas å få båter utenpå seg. En annen ting er at de fleste steder er det mere "baug mot brygge" plasser enn det er longside plasser. Slik sett er problemet ikke veldig stort.. Forsto det ikke sånn at dette innlegget kun gjaldt en spesiell anledning Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
VannTro Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Men da er jeg sikkert ikke like "Politisk korrekt" som deg jeg da ser du Kingsea..... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mulligan Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Jeg ser det som god takt og tone å legge fendere på utsiden i havner jeg vet det kommer mange. Jeg prøver å unngå å legge meg utenpå motorbåter. En av grunnene er blitt belyst her, og i tillegg har de ikke noe dekk å gå på og er vanskelige å entre. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 "Alle" seilbåter har motor, så vi er vel alle motorbåter når vi går til havn. Ellers er det vel ofte at "like barn (båter) leker best ", og legger seg utenpå hverandre. Nå legger seilbåtene seg utenpå oss, det skjedde aldri den gang vi hadde stor Saga snekke. Flybridgebåter legger seg også utenpå hverandre, men det er vel mest praktisk å ligge utenpå en båt som er mest lik ens egen , både plass og bevegelsesmessig. Da vi var i Skagen for noen år siden , lå vi som båt 8. og 9. utenpå og det var bare smil å se. Er man på ferie , så går alt bedre med litt godt humør, samt å hjelpe "naboen" Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Jeg ser det som god takt og tone å legge fendere på utsiden i havner jeg vet det kommer mange. ... og som også hjelper å unngå unødvendig støy når andre kommer inn sent. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
VannTro Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Joda, jeg er en av de som spretter på brygga for å ta i mot tauer og hjelpe andre med å legge til, men ser helst at det er bryggeplass til dem. Kommer det folk så sent at jeg har lagt meg så skal de ikke en gang prøve å begynne å hoppe på dekket mitt for å legge seg utenpå, der er grensen for lengst nådd. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Fru Jacobsen Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Hva gjør du da? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Sun Flyer Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 En annen ting er fasongen på en seilbåt. Den er som skapt for å lage krakkeleringskader når den ligger å dytter på midten av en motorbåt Hvis motorbåten din får krakkeleringsskader av å ha en seilbåt liggende på utsiden, bør du sette den på land øyeblikkelig. Jeg hadde ihvertfall ikke turt å bruke en så svak konstruksjon på sjøen. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Ribtjenester Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 (redigert) Hvis motorbåten din får krakkeleringsskader av å ha en seilbåt liggende på utsiden, bør du sette den på land øyeblikkelig. Jeg hadde ihvertfall ikke turt å bruke en så svak konstruksjon på sjøen. Problemet er jo ikke hvis en seilbåt legger seg på utsiden, det er når det blir 4 til på utsiden av han som la til på deg. Hvis vi kunne prøve og gjennomføre mitt tips tidligere i tråden trur jeg vi løser mange problemer. Hilsen Morten Redigert 14.Juni.2009 av Bavaria.Morten (see edit history) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Sun Flyer Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Har aldri hørt om slike skader uansett. Har du? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mulligan Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 det er når det blir 4 til på utsiden av han som la til på deg. Herrejemini, hva slags båter er det dere har. I Skagen, på Koster, på Læsø og andre steder er det helt vanlig med både 12 og 13 båter utenpå hverandre. Under Færdern er de vel oppe i 25. Jeg har ligget innerst med kvarttonneren med seks digre Baver utenpå og ei skøyte ytterst. Ikkeno problem. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 (redigert) Kommer det folk så sent at jeg har lagt meg så skal de ikke en gang prøve å begynne å hoppe på dekket mitt for å legge seg utenpå, der er grensen for lengst nådd. Helt enig med deg her vanntro , man hopper ikke på dekket til den andre båten når man legger seg utenpå etter antatt leggetid/natt , man legger til veldig forsiktig og trår varsomt for å gjøre det man kan for å ikke vekke de som ligger og sover nede i båten , og jeg tror det er rimelig vanlig at folk flest trår varsomt på andre båter sent på natten , skulle bare mangle. Redigert 14.Juni.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Jeg vet ikke hva som er værst jeg - fall som slår eller gurglende illeluktende "dieseldyr" som brumler til alle døgnets tider... Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.