Jump to content

Transport av kajakk i liten båt

Origo 655

Recommended Posts

Planlegger en tur fra Oslo til Koster med en Skibsplast 655. I tillegg til alt mulig pikk og pakk, har vi funnet ut av vi har lyst til å ha med to havkajakker. Det høres jo kanskje ikke ut som verdens mest geniale idé i en båt av den størrelsen, men vi går på med friskt mot :flag_sw:

Har to alternative planer:

1) binde kajakkene sammen og ta dem på slep bak båten

2) feste kajakkene på tvers av fordekket

3) feste noen fendere på hver kajakk og slepe en på hver side av båten

Har noen erfaringer eller tips?

Koster er jo et fantastisk utgangspunkt for kajakk,

så jeg har nesten lyst til å foreslå å ta bilen med kajakkene på taket istedet... :yesnod:

Hvis Koster og kajakk er målet, tror jeg dere får en mye finere tur med fjellteltet i kajakkene

og nyte noen dager i dette fantastiske øyriket kun med padleårene!

Jeg har antagelig forsøkt de fleste transportmåter av kajakk på båt +/- 30 fot,

og til dags dato ikke funnet noen vettug måte å få dette til på.

Eneste løsning jeg ser på lang sikt, er å konvertere til båt a`la Roaldbj,

men som sagt, den løsningen blir på lang sikt... :wink:

PS!

Og velkommen til forumet, Origo, og spesielt fordi du er havkajakkentusiast!

Hvis du søker litt, finner du sikkert "kajakktråden" vår, hvor du gjerne må legge inn bilder og erfaringer du vil dele med oss!

Redigert av Phoebe (see edit history)

Bind kajakkene sammen, og ta dem på slep etter båten. Bruk en sammenleggbar åre som festepunkt foran og bak. Fest begge kajakkene i endene på halvdelene, og vips, så har du en ganske sjødyktig katamaran. På midten er det nok å bruke tykt strikk alà gamasjestrikk som festes i et 8-tall rundt sittebrønnene. Ganske knotete forklaring, men har ingen bilder av hvordan dette ble gjort med 2 hasle kajakker for +10 år siden. Da får man det beste fra 2 turer i en :) Lykke til-

Bind kajakkene sammen, og ta dem på slep etter båten. Bruk en sammenleggbar åre som festepunkt foran og bak. Fest begge kajakkene i endene på halvdelene, og vips, så har du en ganske sjødyktig katamaran. På midten er det nok å bruke tykt strikk alà gamasjestrikk som festes i et 8-tall rundt sittebrønnene. Ganske knotete forklaring, men har ingen bilder av hvordan dette ble gjort med 2 hasle kajakker for +10 år siden. Da får man det beste fra 2 turer i en :) Lykke til-

Dette vil kanskje fungere men en snekke...men ikke i 30 knop

Jory: Regner med at Origo 655 har såpass mye i toppen at han ikke flekker avgårde i samme fart som ellers når han evt. har kajakker for 30-40 tusen hengende på slep etter båten :yesnod:

Hvis behovet for fart er tilstede, kan også kajakkene stroppes fast langs sidene på båten. Dro på tur med en Saga 25, med to kajakker stroppet langs hver side av båten. Vi stroppet da fast slik at kajakkene ble liggende på ripen, og stroppet fast i pullerter og alurekken.

Takk for varm velkomst og gode tips.

Har vært på biltur med kajakker på taket til svenskekysten tidligere, men denne gangen er det primært båttur og da gjerne med kajakkene for å kunne utforske området. Gitt at turen går fra Oslo til Koster, så er nok ikke planen å tøffe hele veien i 5 knop. Det hadde vært en fordel å kunne ligge i plan. Jeg tror jeg skal utføre et par tester basert på tipsene her, så får vi se om det er funker :)

Kjøpte forresten to splitter nye kart (utgitt i 2009) for Koster SV og SØ med målestokk 1:10 000. De gjør området vesentlig mindre skremmende enn det standardkartet skulle tilsi.

http://www.nautisk.no/products/koster_sydv..._10_000_s935_03

Kajakk er kjempegreier og jeg forstår godt at du vil ha dem med. Selv har vi ofte 2-4 kajakker med oss ombord, men alt blir litt enklere når båten er 72 fot . . . .

Min første innskydelse for transport på din båt ville være å skjære til to vanlige terrassebord som er en liten meter lengre enn båtens bredde. Det ene surrer du på tvers over båten lengst mulig akter, og det andre på tvers lengs mulig forut. Da har du to halvmeters utstikkere på hver side av båten - og oppå disse kan du legge kajakkene, langskips og bendsle dem godt fast. Med en på hver side får du også likevekt.

Fordelen er at da kan du trolig holde vanlig fart på transportetappene. Den upraktiske siden er når du skal til lands, da må du rigge ned igjen, men det skulle ikke stå på så mange minuttene hver gang.

Ha en strålende tur :sailing::sailing::sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

jeg hadde laget meg en plugg til å sette fast kaiakene i..slik at du får en katamaran ut av dem .dvs.....kjøp 2 meter med 2x6 " plank ..lag formen av dekket i en mal av papp først slik at den passer fint ..og kjær den ut i planka.....etter at du får en bra passform kan du lime fast en bit med sitteunderlag eller lignende slik at du ikke skader kaiakene..dette kan du stroppe fast med surrestropper....deretter da du mener dette sitter godt fast i begge kaiakene hadde jeg brukt et tau fra pluggen og til båten

skulle tro at viss du legger noe tid i å lage pluggen bra har ikke farten på båten noe å si men det kan være smart å ha et langt tau da du setter avgårde og eventuelt korte dette inn da du kommer i trangere farvann osv......eneste du må passe på et å ha et flytetau slik at du ikke får det i propellen..pluss at du må passe på da du slakker av slik at dem ikke deiser inn i båten slik at dem skader både kaiakene og båten.....

ellers må jeg bare si god tur...dette går sikkert helt bra

Traff på en båt på 22 fot sist sommer med 2 stk. havkajakker.

Quick Silver. tett båt. Hadde takrails, Thulebøyler, og vanlige kajakkfester for bil.

Var skikkelig bra løsning.....

dette har jeg faktisk tenkt på selv....i min båt..men jeg har den fordelen av å kunne lage meg noen fester som jeg kan skru fast i ripa uten for store bekymringer hvordan ting blir seende ut....har også tenkt å kunne ha med en takboks for oppbevaring av klær osv..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...