egra 19 Startet 14.Juni.2009 Del på Facebook Startet 14.Juni.2009 Hei er det noen der ute som kan noe om disse problemet er følgene for at motor skal gå på tomgang må den gå på ca 1500 omdr for at den ikke skal stoppe når jeg setter den i gir dette er vel atlfor høyt Har prøvd å justere blandingsskruen dette er den eneste justeringsskruen jeg kan se Ikkeno problem å få den til å få den til å gå på under 1000 omdr da men vis jeg setter den i gir så stopper den Regner med at tenningsjusteringen er riktig da det vel er mye som skal til for at denne skal flytte på seg takker for innspill Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Juster blande skruene slik at motoren går høyest mulig på tomgang, tomgangsturtallet justeres med en justerings skrue på den INDRE delen av gass "armen" på styrbord side ( den som gass wiren er koblet til ). Prøv å juster tomgangen til 750 i fri eller ca 650 i gir, er mulig du må justere opp turtallet litt for at alt skal fungere men MAX tomgang må være godt under 1000 rpm .... Er du helt sikker på årsmodellen ?? finner ingen 85 hk i 1989.... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
egra 19 Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 (redigert) Hei det er 75 HK Mener du på gassoverføringen på siden av motor veldig mange skruer der eller på stag inne ved forgassere Et klokt hode mener at eneste måte er å forandre tenning på tomgang det er en skrue til dette å har prøvd dette men da bare stopper den i gir Har prøvd å se på nett om det er noen tegning på dette men kan ikke finne noe roar Redigert 14.Juni.2009 av egra 19 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Hei det er 75 HK Whoups tidlig på morgenes, men finner ingen 75 hk i 89 heller, tror du må ned til 1985. Mener du på gassoverføringen på siden av motor veldig mange skruer der eller på stag inne ved forgassere Mener på siden av motoren, den delen av armen som wiren er festet til ( er en 2 delt arm ?? ), skulle være en lang 1/4" skrue med kontramutter ( skal være inskripsjon på motoren der justerings skruen stopper imot "IDLE STOP") OBS IKKE rør justerings skruene på ytterste del av armen da di justerer tenninga . Et klokt hode mener at eneste måte er å forandre tenning på tomgang det er en skrue til dette å har prøvd dette men da bare stopper den i girEr det du gjør med tomgangsjusteringen, 2/3 av gasspådraget består kun av tennings justering, forgasseren åpner ikke noe særlig før etter 2/3 pådrag . Har prøvd å se på nett om det er noen tegning på dette men kan ikke finne noe Ligger komplette dele tegninger ute her Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
egra 19 Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Hei kan godt hende det er 85 mod så bare i båtkortet får se om jeg finner den just skruen du snakker om vet du hvor mange grader den skal ha på tomgang kan vel også hende at det er dårlig komp på den har ikke sjekket dette, vis så får en vel se seg om etter en nyere motor ikke verd å koste på denne gamle sliteren. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 (redigert) Hei kan godt hende det er 85 mod så bare i båtkortet får se om jeg finner den just skruen du snakker om vet du hvor mange grader den skal ha på tomgang **verd å koste på denne gamle sliteren. kom med serie nummert så kan det enkelt sjekkes ... Ang. justering... les igjennom dette , skulle dekke det du trenger å vite (skrevet ned av Wayne J. Canino, en trivelig sørstats herre , som nesten utelukket jobber med disse eldre/distingverte klassikerne . ) Antal grader er ikke så nøye, er viktigere at den går godt på tomgange, MAX tenning derimot er meget viktig . Den siste setningen din Arne Kjetil Redigert 14.Juni.2009 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
egra 19 Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 (redigert) Takker er ikke exspert i engelsk men tror jeg har tråden i det så vi får se om jeg får det til ang siste linje så antar jeg at du ikke er av den oppfatning Har fått tilbud om en merc 1985 mod 115 hk er dette noe å satse på har hørt noe om at de har litt problemer på kjøle siden den har god komp men trenger oppjustering Motor nr er 9460946 på min 75 hk En annen grunn til at jeg vurderer bytte er at nedre lager på sving arm er defekt og for å bytte det må jo powerheaden av Redigert 14.Juni.2009 av egra 19 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Takker er ikke exspert i engelsk men tror jeg har tråden i det så vi får se om jeg får det til Viktige data er Tomgang > 3-4 grader BTDC ( Before Top Dead Center ) før øvre dødpunkt ( dra motoren rundt på starter uten plugger ). Fullgass MED fordeler > MAX 20>21 grader fortenning ( dra motoren rundt på starter uten plugger ) Fullgass MED ADI ( DIN motor ) 18 grader maks fortenning . ang siste linje så antar jeg at du ikke er av den oppfatning Har sansen for de eldre motorene, er relativt enkle å få til å gå greit Har fått tilbud om en merc 1985 mod 115 hk er dette noe å satse på har hørt noe om at de har litt problemer på kjøle sidenden har god komp men trenger oppjustering Har ikke mere problemer en at en må passe på at impelleren er i god stand hele tiden, noe av det som har gitt den dette ryktet er di som liker å hoppe på bølgene... motoren går tom for vann i det øyeblikket en er i lufta for så å brå kjøle motoren med kaldt vann når en treffer vannet igjen .... Et annet problem har vært tæring på ei plate som skiller kjølevann og eksos, en god gjennoms spyling med ferskvann forebygger dette problemet . korrekt justert ( rett satt opp og med riktig propell ) og godt vedlikeholdt er motorene nesten uslitelige, en 85 115hk gir deg 115 hk PÅ propellen ( som alle nyere motorer ), den har den siste og beste powertrimmen som disse motorene hadde ) Er nesten samme motoren som den tidligere 150 hk modelen, dog med litt mere krutt i bunn minus svakhetene på 150 hk modellen ( 150 hk modellen ble målt på veiva, 115 hk modelen ( 82 > ) ble målt på propellen ) Er nesten samme motoren som du har... er bare 2 ekstra sylindere Motor nr er 9460946 på min 75 hk 1986 model produsert i Belgia . En annen grunn til at jeg vurderer bytte er at nedre lager på sving arm er defekt og for å bytte det må jo powerheaden av Er ikke noe lager der nede, er kun ei enkel foring, men hvis du skal bytte det så må powerheadn av ja . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
egra 19 Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Takker for svar synd du ikke bor på sørlandet da hadde du fått en kveldsjobb av meg mh roar Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 (redigert) om du er i tvil mht motorbytte så kan du lese dette. dette om handler din motor mot litt nyere teknologi. men dog gammel likevel. å ha påhengs idag som ikkje er vendespylt er vel kun for de spesielt interesserte.. ikkje alle tekninske detaljer i teksten er heilt korrekt men resultatet av testen er det dog ingen tvil om korrektheten av ! http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf...125739400035D20 hmm funka ikkje som tenkt den linken men om du limer inn i fritekstsøk Test: 75-hestere '86- mot '97-modell så får du opp det eg meinte Redigert 14.Juni.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
egra 19 Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 (redigert) Hei er klar over at nyere motorer bruker mindre drivstoff. det er fullt mulig å få en 90-115 hk som jeg vil ha i tilfelle til 35 40 tusen det er bare et spørsmal om hvor mye penger en vil legge i det mh roar Redigert 14.Juni.2009 av egra 19 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
egra 19 Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Hvor kan jeg få tak i pakningssett til disse forgassere wm-1 wm-3 fortsatt til mariner 75 1985 mod Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Hvor kan jeg få tak i pakningssett til disse forgassere wm-1 wm-3 fortsatt til mariner 75 1985 mod Fullt kit delenr 812953 Bare pakninger delenr 1395-6200 Disse kittene er felles kit for maaange fogassere ifra samme familie, kan inneholde flere variasjone på enkelte deler . Enhver Mercury/Mariner forhandler kan bestille disse . Er dog ikke hel enig med numrene på forgasserene, burde vært WM-14 eller WM-17 .... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
egra 19 Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 (redigert) Hei det er det som står stemplet på de kansje de er byttet en gang så har de satt på noen andre mh roar Redigert 14.Juni.2009 av egra 19 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
egra 19 Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 (redigert) sorry de heter 14-1 14-3 inneholder settet nål og sete så en kan bytte all deler roar Redigert 14.Juni.2009 av egra 19 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 sorry de heter 14-1 14-3 Se der ja, det var bedre inneholder settet nål og sete så en kan bytte all deler Har lagt ved et bilde Ser tilogmed ut til å inneholde ny flottør, merk dette er original settet ifra Mercury, er ikke sikkert eventuelle tredjeparts sett inneholde da samme delene . P.S trenger et sett pr forgasser . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
egra 19 Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Hei det hjelper med briller er det noe en må passe på når jeg bytter alt innvedig fins det noe data på flottørhøyde evt andre innstillinger Grunnen til at jeg vil bytte dette er at motoren har vert under vann Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.