Seacrest Startet 14.Juni.2009 Del på Facebook Startet 14.Juni.2009 Hei. Hva skal turbotrykket på en Mercruiser 1,7 være, har opptil 1,2bar, synes dette er høyt, ved marsfart ramler den til rundt 1bar... Finner ikke noe sted hvor dette er angitt, noen som vet?? God Sommer Mvh Rune Kristiansen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KennaNO Svart 15.Juni.2009 Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 Hei, i verksted håndboken står det " Maximum Boost ( 1kpa ) 17.2psi at 4400rpm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 15.Juni.2009 Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 17.2 psi er 1.185898 bar. Så du har vel rett turbotrykk da. Mine Ford 2704 har ca 1.5 bar på full mating. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Seacrest Svart 15.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 Tusen takk for tilbakemelding, ja da ser det ut til å stemme bra... Etter mange skrekkhistorier med denne motoren, er det godt å få bekreftet dette.. Skal ta av wastegate staget og smøre opp "spjeldet" som har en stygg tendens til å ruste fast.... viktig med riktig vedlikehold på disse viftemotorene gitt... Er helt utrolig at turbotrykket er så høyt på båtmotorer kontra bilmotorer, noen som har en fornuftig forklaring på det?? Er jo ikke rart det blir mye havarier?? Mvh Rune Kristiansen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vidarbre Svart 15.Juni.2009 Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 Høyere turbotrykk gir mer luft og dermed lavere forbrennings/eksostemperatur. Er muligens farligst med for lavt trykk i forhold til dieselmengde, da forbrenningstemperaturen vil stige, og kanskje forårsake brente stempler og ventiler. Pluss sot, som vel er krystallisert karbon, og fungerer som slipepasta på motoren? Forholdet mellom luft og diesel er det som betyr noe her, og selvsagt kan man ikke overdrive med verken med dieselmengde eller turbotrykk. Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post Share on other sites More sharing options...
SEMA Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Hei, jeg monterte også en turbotrykkmåler kjøpt på Maritim. Giver passet rett i blindplugg for dette på innsugningsmanifoilen. Kan noen si hvor mye den vil vise dersom waste-gate ventilen henger i åpen stilling (20-25-30)? Min viser mellom 17 og 19psi på marsjfart og jeg lurer på om 19 er for høyt siden 17,2 er oppgitt. Sitér dette innlegget Nåværende båt: Uttern D68DTI (hyttebåt) Tidligere båter: Draco 21DC, Princess 414 Princess 37, Scand Cabin 26 Link to post Share on other sites More sharing options...
theppan07 Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Erfaring fra utenlandske fora er at max trykk ligger på mellom 17-20, men ikke over 20PSI. Det viktigste med turbotrykksmåleren er å overvåke over tid. Dersom trykket plutselig begynner å stige ut over normalen betyr det at Wastegate sannsynligvis går tregt. Da må man ordne dette umiddelbart. Det samme gjelder hvis trykket synker over tid, eller bruker lang tid for å bygge seg opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjellsea Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 (redigert) hvilke gjenger var det på den pluggen/måleren Sema? Noen som veit om det er tilsvarende plugg for måling av eksostemp? Redigert 17.Juni.2009 av kjellsea (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SEMA Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Måleren jeg kjøpte på Maritim var komplett med giver: WEMA TURBOTRYKK varenr. 8024-12, gjenge på giver: 1/8"-27 NPTF Har ikke sjekket tilsvarende for eksostemp, men det kan være interessant å vite. Sitér dette innlegget Nåværende båt: Uttern D68DTI (hyttebåt) Tidligere båter: Draco 21DC, Princess 414 Princess 37, Scand Cabin 26 Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Er helt utrolig at turbotrykket er så høyt på båtmotorer kontra bilmotorer, På de bilene som jeg jobber med er turbotrykkrt ca 1,5 bar ved maks dreiemoment Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
kjellsea Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Takker for info sema.skal bestille meg måler Asp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Veslehjem Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Hei Min Yanmar 6lp ste 290 hk har max tubotrykk på 2,26 Bar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seacrest Svart 21.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2009 (redigert) Heisann Vært på sjøen i helgen og fikk knipset litt bilder, plassering av turbotrykksmåler og exhausttemperaturgiver på en 2005 Mercruiser 1.7 diesel Forøvrig en flott helg!! Mvh Rune Redigert 21.Juni.2009 av Seacrest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
innaskjærs Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 Min 1,7DTI er nå overhalt etter havari ved 220 timer. Hull/sprekk i stempel var ikke relatert til turbo fordi jeg i ettertid monterte turbotrykksmåler og denne viser 17-18 psi noe som er normalt. Byttet 4 stempler og 4 nye dyser pluss pakninger etc. Hele herligheten kostet 53`tusen. Håper motoren holder en stund nå...:-) Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 9.Januar.2013 Del på Facebook Svart 9.Januar.2013 Låner denne tråden: Har kjøpt en turbotrykkmåler som skal installeres på mercruiser 1.7 DTI. Jeg har funnet blindpluggen der den skal monteres. Hvor får jeg en 1/8 NPT nippel som passer inn i manifolden?? På selve måleren fulgte bare med en T-stykke, men jeg vil also gjerne gjøre det skikkelig og montere det der det skal vare med en slik nippel. Noen som kan hjelpe? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 9.Januar.2013 Del på Facebook Svart 9.Januar.2013 GH fittings. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 9.Januar.2013 Del på Facebook Svart 9.Januar.2013 Supert. Takk! Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
jwatto Svart 28.August.2015 Del på Facebook Svart 28.August.2015 Er det noen som vet hvor jeg kan kjøpe en turbotrykk måler til Mercruiser 1.7liter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
innaskjærs Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Jeg kjøpte min på Seatronics i Moss Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post Share on other sites More sharing options...
Oystein Ny Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Noen som kan forklare hvordan man sjekker denne vifta? Broder'n har kjøpt båt med slik motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.