Jump to content

Hvilket turbotrykk Mercruiser 1,7?


Seacrest

Recommended Posts

Tusen takk for tilbakemelding, ja da ser det ut til å stemme bra... Etter mange skrekkhistorier med denne motoren, er det godt å få bekreftet dette..

Skal ta av wastegate staget og smøre opp "spjeldet" som har en stygg tendens til å ruste fast.... viktig med riktig vedlikehold på disse viftemotorene gitt...

 

Er helt utrolig at turbotrykket er så høyt på båtmotorer kontra bilmotorer, noen som har en fornuftig forklaring på det?? Er jo ikke rart det blir mye havarier??

 

Mvh

 

Rune Kristiansen

Link to post
Share on other sites

Høyere turbotrykk gir mer luft og dermed lavere forbrennings/eksostemperatur. Er muligens farligst med for lavt trykk i forhold til dieselmengde, da forbrenningstemperaturen vil stige, og kanskje forårsake brente stempler og ventiler. Pluss sot, som vel er krystallisert karbon, og fungerer som slipepasta på motoren?

Forholdet mellom luft og diesel er det som betyr noe her, og selvsagt kan man ikke overdrive med verken med dieselmengde eller turbotrykk.

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

Hei, jeg monterte også en turbotrykkmåler kjøpt på Maritim. Giver passet rett i blindplugg for dette på innsugningsmanifoilen. Kan noen si hvor mye den vil vise dersom waste-gate ventilen henger i åpen stilling (20-25-30)?

 

Min viser mellom 17 og 19psi på marsjfart og jeg lurer på om 19 er for høyt siden 17,2 er oppgitt.

Nåværende båt: Uttern D68DTI (hyttebåt)

Tidligere båter: Draco 21DC, Princess 414 Princess 37, Scand Cabin 26

Link to post
Share on other sites

Erfaring fra utenlandske fora er at max trykk ligger på mellom 17-20, men ikke over 20PSI. Det viktigste med turbotrykksmåleren er å overvåke over tid.

Dersom trykket plutselig begynner å stige ut over normalen betyr det at Wastegate sannsynligvis går tregt. Da må man ordne dette umiddelbart.

Det samme gjelder hvis trykket synker over tid, eller bruker lang tid for å bygge seg opp.

Link to post
Share on other sites

Måleren jeg kjøpte på Maritim var komplett med giver:

WEMA TURBOTRYKK varenr. 8024-12, gjenge på giver: 1/8"-27 NPTF

Har ikke sjekket tilsvarende for eksostemp, men det kan være interessant å vite.

Nåværende båt: Uttern D68DTI (hyttebåt)

Tidligere båter: Draco 21DC, Princess 414 Princess 37, Scand Cabin 26

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Min 1,7DTI er nå overhalt etter havari ved 220 timer. Hull/sprekk i stempel var ikke relatert til turbo fordi jeg i ettertid monterte turbotrykksmåler og denne viser 17-18 psi noe som er normalt.

Byttet 4 stempler og 4 nye dyser pluss pakninger etc. Hele herligheten kostet 53`tusen. Håper motoren holder en stund nå...:-)

Sjøsyk

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Låner denne tråden:

 

Har kjøpt en turbotrykkmåler som skal installeres på mercruiser 1.7 DTI. Jeg har funnet blindpluggen der den skal monteres. Hvor får jeg en 1/8 NPT nippel som passer inn i manifolden??

 

På selve måleren fulgte bare med en T-stykke, men jeg vil also gjerne gjøre det skikkelig og montere det der det skal vare med en slik nippel. Noen som kan hjelpe?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...