Jump to content

Må jeg bruke blybensin på VP AQ260/Chevrolet 350?


blackdev

Recommended Posts

Har nå handlet ny gammelbåt, i den sitter det en AQ 260 med VP 280dp, denne motoren ble kjøpt ny i fjor og er en GM 350 på 260 hk, forrige eier flyttet kun over manifolder og andre løse komponenter som bensinpumpe, dynamo osv. Forgasseren ble hentet fra en Mercruiser 5,7l, som jo også er en GM 350 etter hva jeg forstår?

 

Nå lurer jeg på om jeg kan bruke 95 oktan blyfri?

 

På Drevias sider står det at AQ260 skal benytte blybensin, men hva er egentlig igjen av Volvo Penta når man monterer en GM 350?

 

Er det da i det hele tatt en Volvo Penta? Er det noen guruer her på forumet som kan forklare meg dette?

 

Jeg har nå fyllt opp med 95 oktan blyfri, har vel kjørt ca 30 min på dette, ikke nok til eventuelt å brenne ventiler forhåpentligvis, motoren har en total gangtid på ca en time, driver på med innkjøring, jeg kan jo stikke innom en bensinstasjon for å handle blyerstatning for å være sikker, men tenkte at jeg skulle høre om det var noen her som kunne hjelpe meg først.

 

Fant en tråd som har samme tema, men det gis heller ikke der noen forklaring på hva det er som gjøre en GM 350 til en AQ 260 når den flyttes over i en båt?

 

Tråd:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=23576

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post

hvis motoren er ny så er jo det klart den kan kjøres på blyfri. det har jo ikkje funnes annet på aldri så mange år. AQ260 var produsert mellom 1979-1986, og at de krevde en annen bensinkvalitet får nå så være. den 5.7 literen fra GM brukes i et antall varianter og utgaver fra både mercruiser, OMC og VP som kan fylle en liten katalog. Og for ikkje å nevne biler.. Så om du fortsatt kan kalle det en AQ260? Nei, ikkje i mi bok iallefall. Så lenge motoren er produsert i nevnte periode, og vært innom VPs lokaler og blitt VP-rød og fått utlevert 260 hk kan du kalle den en AQ260. men det er jo den ikkje :wink:

Denne nye motoren var vel en longblock crate engine fra GM vil eg anta. med litt Vp-style og litt GM og litt universal så er det vel meir som et custombygge å regne for å bruke et positivt ladet ord. Hvor mange hk den egentlig har kan nok diskuteres da det vil variere litt mht dette er en bar motor levert uten forgasser, reimhjul, tenningsmodul og andre eksterne aggregat. alt stjeler jo effekt. dynamo, servo, sjøvannpumpe osv evt andre komponenter.

 

men at dette er er fullgodt alternativ er det ingen tvil om! iallefall i mi bok :wink:

 

Eg ville ikkje kalt den en AQ260 da den antagelig ikkje har annet til felles enn slagvolumet

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post

Takk for nyttig info Korsnes!

 

Den dagen jeg skal selge så får jeg vel kalle den GM 350 med VP 280 DP da? :smiley:

 

Forrige eier monterte brukt forgasser fra Mercruser 5,7, dette er vel nesten samme motor så det bøør vel være kurant?

 

Har litt startvansker, må gi en del gass før den fyrer og den vil ikke gå på tomgang, ikke er det mye futt heller, verken i start eller på den siste 1/3 av pådraget, jeg tipper på enten automatchoke eller tenning, siden den heller ikke vil gå på tomgang når den er kald så tipper jeg på tenning, den ble montert litt på feeling iflg forrige eier.

 

Men det er en nydelig gange, fin V8 lyd, men nesten skuffende stille, hadde håpet på litt mere bulder bulder :lol:

 

Har snakket med en bilmekaniker, han skulle ta med seg tenningslampe og prøve seg på en justering av tenningen, håper at forgasser er "bolt on" når det gjelder justering siden den kommer fra en i utgangspunktet lik motor?

 

Hvis det er noen som har tekniske data for tenning og annen justering, vennligst send meg en PM!

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post

ja kall en spade for en spade, folk klager på de underligste ting når oppgitte data ikkje stemmer med faktiske forhold sjøl om det er i deres favør. Jo det er samme motor så forgasser derifra er heilt kurrant. Der er fleire fabrikat og varianter ute å går men ka som er best er en diskusjon eg ikkje vil begi meg ut på :wink: varianter på ikkje større enn 600cfm med vacumstyrt andretrinn det går i virker det som.

har den choke i det heile tatt da? elektrisk, manuell, automatisk.. ?

tenningsjustering er en smal sak hvis du har elekronisk tenning. Noe eg går ut ifra du har, men må nå ha den lampa da seff, men høres ut som du har det under kontroll med en mann på vei.

forgasseren er bolt on da den kommer fra lik motor, men siden den er brukt så kan nok en liten justering være lurt. 3 skruer og 2 vèl anvendte minutt siden du har mekanikeren der likevel.

 

Ja bensin V8 har en fantastisk gange og lyd! og fullstending mangel på vibrasjon.. aah hvor herlig bortsett fra ved tanking :cool:

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post

hei har for meg att amerika gikk over til blyfri en gang på 70tallet, mange i bilverden som har bygget om toppene sine til blyfri bensin er egentlig ventilstyringer og seter som må byttes, min v8 er fra 74 og denne tåler blyfri fra fabrikk så dette bør du ikke tenke på, men det er ikke uvanlig att disse vil ha noen gode pump med gassen før de starter og ligge litt på 1500-2000 omdr noen min før de går på tomgang.Prøv stille tenning og gasser så skal du se det hjelper, hvis ikke kjøp ny gasser de er ikke veldig dyre og det får du igjen i brukervennlighet og drivstoff økonomi hvis den gamle er slitt

Link to post

Takk igjen Korsnes og FM 8-12, forgasseren skal være i orden, den ble kjøpt brukt ved motorbytte, det satt en Holly på den gamle.

 

Korsnes går ut i fra at jeg har elektronisk tenning, tjaaa, sitter nok en fordeler med stift og hele sulamitten fra den gamle motoren der, men hvis du har en link til ett sted hvor jeg får kjøpt en bra elektronisk tenning og samtidig en anbefaling om merke så er jeg takknemlig!

 

Det er forøvrig automatchoke, det sitter en termisk fjær på siden av forgasseren, men jeg kan ikke se at noen av stagene påvirker verken spjell eller vacumklokke.

 

Tror ikke bensinforbruket blir verre enn på min forrige båt, den hadde en Johnson 120 hk V4, disse GM V8'rne rumler jo på ca 2-2500 rpm ved marsjfart på ca 25 knop, påhengern lå på ett høyere turtall så jeg tror de 4 ekstra sylindrenes moment utjevner dette? :drink:

Redigert av blackdev (see edit history)

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post

hmm der sitter den gamle greia fra volvo altså.. ja den kan du bare kaste :giggle: vel choken er vel ikkje i drift da.. er nå strengt tatt ikkje nødvendig heller uten du bruker båten på vinteren. mjææ nåke anbefaling av sjappe på ståemde fot har eg ikkje anna enn kansje http://www.amatrading.no/ eller enhver amcar aftermarket butikk. nå vil kansje noen protestere men enheten er fullstendig forseglet og ingen fare. ja også http://www.sarpsborgmotor.no/site/maler/x/...se_vis=fremside skal vi ikkje glemme

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...