Jump to content

Bruktbåtpriser i Norge

Egat

Recommended Posts

Ønsker å høre litt hva andre båteiere tenker om bruktbåtprisene i Norge om dagen.

Ringte selv på en båt her om dagen. 14 år gammel båt. Kun én eier. Selger forlanger samme pris nå som den kostet ham ny. Båten har et par tusen timer på kjølen. Det fantes ikke interesse for å diskutere pris en gang..

Jeg synes dette høres ut som galskap. Er vi nordmenn blitt så "rike"at vi betaler hva som helst for å få det vi ønsker? Generelt synes jeg bruktbåtprisene om dagen ligger unormalt høyt. Eller er det bare jeg som har en liten gnier boende i meg?

Noen andre?

Det fantes ikke interesse for å diskutere pris en gang..

Når jeg solgte båten i fjor, så var det også mange som ringte og ville diskutere pris... De ble selvsagt høflig avvist, jeg diskuterer ikke pris over telefon med en som ikke vært å sett på båten engang... Når båten er besiktiget så kan en diskutere prisen...

Så slike som ringer og "kun" vil diskutere pris blir pent avvist... Personlig så synes jeg også det er ufint å starte en handel på denne måten..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er kjøpers marked for tiden. De som har fulgt med på finn.no og andre salgskanaler, vil se at prisen på lystbåter har gått betydelig ned de siste 2 årene. Finanskrisen har hatt en viss effekt også i Norge selv om vårt land så langt har sluppet relativt billig unna. Men arbeidsledigheten stiger stadig, og når rentene når bunnen, og begynner å stige igjen, kan det bli enda billigere båter. Den økonomiske situasjonen i Sverige, Danmark og Storbritania, for å ha nevnt noen av de nærmeste landene rundt oss, er atskillig verre, og det kan være mulig å gjøre billige handler i spesielt sistnevnte land. Dersom du er interessert i en båt hvor selger krever en urimelig pris, er det bare å la være å kjøpe den aktuelle båten.

Her er to andre tråder som omhandler samme tema:

Dystre tider i båtbransjen

Hva tror du? Stiger båtprisene, og markedet nå?

Sydvesten:

Nå var det ikke helt det jeg var ute etter, men er selvsagt enig med deg i utgangspunktet. Er ikke første gang jeg kjøper/selger båt heller og har vel samme oppfatning, stort sett. Når du alikevel tar det opp så var det her snakk om å måtte fly omtrent hele norge på langs for å få sett båten. Dyrt! Var innstilt på å kjøpte båten usett å få sendt den sjøveien. Da bør det være mulig å diskutere pris pr. tlf. Uansett, en båt til godt over en halv mill. i -95 er kanskje like "dyr" i dag.. Må vel kanskje bare innse det..

Capitaine:

Selvfølgelig kjøper jeg ikke den aktuelle båten. Etter å ha ligget ute for slag i et halv år uten å bli solgt var det likevel et håp om at pris kunne diskuteres :smiley:

Hva en båt kostet ny for 15år siden og hva den ønskes å selges for i dag har ikke noen sammenheng , markedet bestemmer prisen men husk også på at det er veldig mange som legger en båt ut for salg og har bestemt seg at båten er til salgs om de får den prisen , får de ikke det de forlanger så er den ikke til salgs , slik er det bare.

Redigert av Enzo (see edit history)
Da bør det være mulig å diskutere pris pr. tlf. Uansett, en båt til godt over en halv mill. i -95 er kanskje like "dyr" i dag.. Må vel kanskje bare innse det..

Vel når det er snakk om en båt til godt over en halv mill, så hadde ikke jeg hverken solgt eller kjøpt noe slikt usett med mindre det var nytt... og en en fire fem tusen for flybillett er bare småpenger i denne sammenhengen etter mitt syn... mindre enn 1% av kjøpesummen..

Jeg har full sympati for selgeren ikke ønsker å diskuterer pris med en som ringer på båten og vil ha den ned i pris.... Selv om dette synet medfører at jeg er en kverulant her på forumet... :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Her er jo Båtplassens besiktigelsestjeneste/vennetjeneste et utmerket verktøy (tror jeg var sistemann som brukte hjelpen, iallefall via denne tråden), som jeg selv har benyttet meg av. Skulle se på en båt på Hitra og en båtkyndig pensjonist og meget oppegående herremann tok på seg oppdraget, mot dekning av sine utgifter. Supert; og deretter kunne vi også se litt på pris basert på noen faktisk mangler og et inntrykk av båten. I dette tilfellet bekreftet besiktigelsen at båten var et godt kjøp uten avslag, selv om ikke jeg slo til den gangen. Valget falt på en annen båt, men jeg fikk kvalifisert og kjempegod hjelp til en rimelig penge. :smiley:

mvh Bergen Dørk

Så slike som ringer og "kun" vil diskutere pris blir pent avvist... Personlig så synes jeg også det er ufint å starte en handel på denne måten..

Her støtter jeg Sydvesten helt og fullt. Har solgt mange båter opp i gjennom årene og mange rare telefoner har det kommet på de forskjellige objektene. Folk har tydeligvis ingen hemninger noen ganger.

Det har blitt en slags (u)kultur dette må å prute på brukte ting til salgs. Jeg har opp gjennom årene ALDRI kjøpt hverken båt, bil eller mc til den prisen selger først har forlangt. Heller har jeg aldri solgt tilsvarende objekter til den prisen jeg setter i annonsen. Det har blitt en ganske vanlig praksis å sette en høyere pris i annonse enn hva man har tenkt til å selge for.

Dersom jeg finner et interessant objekt som befinner seg i litt reiseavstand er det høyaktuelt for meg å diskutere pris over tlf eller mail. Har faktisk aldri blitt avvist på dette. Du får et inntrykk av båten gjennom bilder og beskrivelse, gjør deg opp en mening om hva man synes den er verdt og byr eller forhandler seg frem derfra. Dersom man blir enig, reiser man og ser på båten og kjøper den med mindre den ikke svarte til forventningene.

Hvis du skal selge båt og jeg mener den er for dyr (sammenlignet med tilsvarende) og du nekter å diskutere pris over tlf, når du befinner deg på andre kanten av landet, så får du ikke solgt båt til meg iallefall :)

Det har blitt en slags (u)kultur dette må å prute på brukte ting til salgs. Jeg har opp gjennom årene ALDRI kjøpt hverken båt, bil eller mc til den prisen selger først har forlangt. Heller har jeg aldri solgt tilsvarende objekter til den prisen jeg setter i annonsen. Det har blitt en ganske vanlig praksis å sette en høyere pris i annonse enn hva man har tenkt til å selge for.

Nå er det neppe noen grunn å mistenke deg for å kunne lese siden du kommer til en slik konklusjon.... men det er ikke overraskende.. De oppegående her på forumet har fått med med seg at jeg utelukkelse har skrevet at de som kun ringer og begynner med å diskutere pris... De blir høflig avvist..

Jeg har heller aldri kjøpt eller solgt noen til prisant, men jeg har aldri diskutert pris før objektet er sett og sjekket... For meg er kjøp og salg av båt en tillits sak og dermed selger eller kjøper jeg ikke noe usett i dette prisområdet vi diskuterer her som er rundt en halv mill.. Som selger så synes jeg det er uansvarlig og selge usett siden ansvaret for produktet er større enn om båten er besiktiget og prøveseilt..

Jeg fikk bud på min seilbåt på vel 1,1 usett, men jeg solgte ikke... instruerte kjøperen til å fly over og sjekke båten samt at vi løftet den på land for inspeksjon samt full testseiling..

å spørre eieren om han er villig til å diskutere pris , er en selvfølge for meg når jeg ringer på en kostbar gjenstand. trenger slettes ikke å angi noen pris , bar spørre pent om han er villig til å diskutere pris etter besiktigelsen , gjør at jeg tar turen for å se. synes jeg et objekt er noe dyrt og eieren IKKE er villig til å diskutere pris , blir jeg hjemme.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Nå er det neppe noen grunn å mistenke deg for å kunne lese siden du kommer til en slik konklusjon.... men det er ikke overraskende.. De oppegående her på forumet har fått med med seg at jeg utelukkelse har skrevet at de som kun ringer og begynner med å diskutere pris... De blir høflig avvist..

Avsnittet du siterte fra meg var ikke rettet som kritikk mot deg. Det var derimot siste avsnitt. Jeg bruker ikke 4-5000 kr på en flybillett for besiktige en båt jeg mener er for dyrt priset, uten å på forhånd forsikre meg om at det er mulighet for å bli enig om en pris. Dersom du høflig avviser meg ved prisdiskusjon ville jeg da heller aldri sett eller kjøpt båten. Jeg sa aldri at jeg ville kjøpt brukt båt til en halv million kr usett, og ville heller aldri solgt usett til disse verdier.

Det er forholdsvis vrient å komme med et innlegg på et forum uten å kunne lese, så da har vi avkreftet din mistanke på dette området ;)

Ein velhalden seglbåt på kring 30 fot frå seint 70-/tidleg 80-tal ligg gjerne på kring 350-450.000 kroner på finn.no. Ein kan jo få ein splitter ny seglbåt dersom ein legg til eit par hundre tusen ekstra.

Sjølv om båtane har gått ned litt i verdi på 30 år, er bruktprisen langt over det ein ville venta å få for ein bruktbil frå same årgang. Båtar held seg skræmandes godt i verdi.

Båtpriser er helt ville saker, spesielt på eldre båter.

Nordkappen min for eksempel. Den kostet i 1969 såvidt over 13.300 kroner, uten motor. Og med 115 Volvo Penta innenbords kostet den 28.300, og litt. Levert i Oslo.

Har sett disse annonsert opp til 100.000 kr, men da med ganske ny motor. Men alikevel da, galskap er det uansett.

Selvfølgelig var 28.000 kroner mye mer i 1969 enn det er nå. Men igjen, galskap :)

Merkelig at gammal "dritt" stiger i verdi. Kjøper man en ny bil taper du fort 30.000 bare du skriver under kontrakten :flag:

Føkk deg...

En brukt båt, eller brukt bil for den saks skyld, er vel verdt så mye som noen er villig til å betale for den?

Jeg prøvde i hele fjor å selge motorsykkelen min, men ingen ville gi meg det jeg ville ha for den. Jeg synes sykkelen er for fin til å "gis bort" til det de var villige til å gi, så da ble det til at jeg beholder den.

Sånn blir det vel om man vil selge båten sin også?

Å se hva en båt kostet for 15-20 år siden og sammenlikne med prisen brukt idag har lite for seg. Uansett om kroneverdi blir tatt med i regnestykke.

Hva en båt skal koste bestemmes av markedet - ingenting annet.

Er det noen som sammenlikner hva hus og leiligheter kostet å bygge i 70- åra mot hva de går for idag? Neppe.

Som et eksempel kjøpte jeg en leilighet bygget 1972 (borettslag) i 1990. I 1972 var det 14400,- i innskudd, i 1990 betalte jeg 245000,-. I 2007 solgte jeg den for 1380000,-

Hårreisende? NOT!

Markedet bestemmer. Mange tjener mye. Levestandarden er meget høy for mange. Prisene blir høye.

Når det gjelder å prute over tlf så synes jeg det er ok. Man må gjerne spørre om man kan gå ned i pris. Noen kan gå ned, andre har lite å gå på og har satt en pris de vil ha.

2 båter av samme merker og modell kan være vidt forskjellig. Bruk, vedlikhold, utstyr og utseende (ripser, skader etc etc) og hvor båten brukes kan gi tildels store forskjeller.

Redigert av OLPI (see edit history)

Det jeg syns er kanskje mest interessant er å se at den proffesjonelle delen av næringen, altså båtmeglere og forhandlere ser ut til å ta inn over seg de lavere prisene i langt større grad enn privatmarkedet. Jeg kan komme med et eksempel:

For kort tid siden la en forhandler ut en innbyttebåt på finn.no, en 2007 Bella Falcon med 320hk diesel, relativt få timer og meget godt utstyrt. Denne var annonsert til 690.000,- og annonsen ble merket med solgt innen relativt kort tid - med andre ord dette var enpris markedet var villig til å betale.

Søker du på samme båttype i dag ligger det bl.a ute et par 2003 og 2004 modeller med 230hk i samme prisområde, altså like under 700" og den ene har ligget der siden slutten av mars. Begge disse båtene har private selgere.

Et marked styres av tilbud og etterspørsel - slik det er i dag er tilbudet langt større enn etterspørselen, og du kan i enkelte tilfeller få en bedre pris på en nybåt enn en 2-3 år gammel bruktbåt. De båtene som går raskt har en riktig pris i utgangspunktet. Jeg tror også disse tilbyderne opplever både og få flere telefoner, og færre som pruter.

Når det gjelder det og diskutere pris ved henvendelser på et objekt, så faller nok også jeg inn i den gruppen som ønsker å få avklart prisbildet før jeg setter meg på et fly for å se på en båt. Var senest i helga og så på en båt (i biltur avstand) som så ganske på pen ut på bildene, men når vi kom fram så den absolutt ikke ut som det glansbildet som vi egentlig hadde håpet den var. Slik sett vil jeg nok anbefale de fleste og ta seg tid til både å få avklart pris og kanskje få noen til å se på båten før en bruker penger, og tid på å ta en lengre tur.

-Even-

En annen ting jeg forunderer meg over er at en forsøker å selge en flott båt, ofte til en stor eller liten formue - med et bilde som en har "lånt" på nett og noen få ord som forteller minimalt om båten. Et absolutt minimum bør være en fullstendig utstyrsbeskrivelse, antall motortimer, siste service på motor/drev/zinkanoder/site bunnsmøring og gjærne mye mer, og et hyggelig antall bilder som beskriver båten godt - i disse dager med digitalkamera er det jo langt bedre med for mange bilder, enn for få....

Hjalp sviger's med å lage en Finnanonse nå i vår, hvor det endte med et salg. Da hører det med til historien at de har forsøkt å selge tidligere uten resultat. Vi tok mange! (ca 25-30) bilder som ble lagt ut og en godt beskrivende annonse. Båten ble solgt, og jeg tror ryddige detaljer og gode bilder er noe langt fler enn bare jeg setter pris på når jeg ser etter bruktbåt.

-E-

Å sammenligne bruktbil pris med bruktbåt pris er bare tull. Bilen forsvinner jo av seg selv med tiden, og om den ikke gjør det må du være klar til og betale. Se hva du må gi for en 60-70 talls amerikaner i dag? Mye mer en den kostet ny. Se for eksempel en populær ungdomsbil på 80 tallet. Opel kadett b i samler stand, mye høyere bruk pris en den kostet ny i 78. Prisen på brukt båt vil nok alltid være kunstig høy. Bare ikke sammenlign en 90 mod båt med en 90 mod bil, da bør de som gjør det holde seg på land.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...