beauty of aqua Startet 14.Juni.2009 Del på Facebook Startet 14.Juni.2009 siden jeg overtok båten min den 12 mai,har det vært en sur/råtten lukt i båten. jeg synes ikke det kjennes ut som det er septiken det er noe gale med. jeg innbiller meg at det har vært mye fukt i den i vinter og derav lukten noen som har samme problemet,og en løsning? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
2nd Trikker'n Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Regner med at du har glassfiber båt. Det viktigste er å bli kvitt kilden. Når den er borte, så kan du henge litt tjæra hamp i båten, Lukter godt selv i plastikk båt. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Kan jo begynne med å sjekke batteriene Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
beauty of aqua Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Kan jo begynne med å sjekke batteriene mener du at det er disse som kan lukte?? forbruksbatteriet er svært dårlig og skal snart byttes ut..men kan det virkelig komme en råtten lukt av disse Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
M/S Bastard Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Vann i kjølsvinet? Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 forbruksbatteriet er svært dårlig og skal snart byttes ut..men kan det virkelig komme en råtten lukt av disse Ja, det kan komme lukt som minner om forråtnelse eller gjødsel dersom en celle i batteriet er defekt. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Vann i kjølsvinet? det kan hende... dette har jeg ikke sjekket,les:hakke peiling på hvordan jeg kommer til... hvordan pleier dette å være? en inspeksjonsluke?? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
beauty of aqua Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 teorien om at lukten kommer fra batteriene har jeg slått fra meg,da lukten ikke eksisterer i motorrommet... men takk for innspill Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
M/S Bastard Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Du har vel noen dørkplater som kan taes vekk vil jeg tro. Jeg hadde litt problemer med råtten lukt i båten, da det til stadighet lakk vann fra hylsa. Når dette vannet har ligget nedi kjølen noen dager, lukter det ikke veldig godt akkurat Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Propanlekkasje? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Om det har vært fuktig i båten kan det være mugg i putene som plager deg. jeg hadde samme problem, og endte opp med å rense alle putene med tepperenser. Teppeshampoen inneholder muggfjerner, og putene ble helt topp etterpå. Men denne lukten er ikke septikaktig da, bare ubehagelig sånn at du føler deg uvel... Ellers ville jeg sett etter luker i dørken, som gammelt vann og dritt kan ligge i og lukte. Bruk eventuelt nesen, og snus deg frem til hvor det lukter verst! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
beauty of aqua Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 da har jeg karvet meg ned i båten og fått åpnet dørkplaten til septikken.. å fy for en lukt da har jeg hvertfall fått bekreftet hvor lukten kommer ifra ser at tanken er i plast... mener å ha lest en test av en askeladden 705 voyager som også hadde plasttank at dette kunne være uheldig med tanke på lukt... må jeg bytte over til stål,eller er det håp om at båten kan bli luktfri med dagens tank? har et tanklokk på dekk som det står waste på,hjelper det å kjøre vann på denne tanken Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Ben Sin Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Har du ingen eller dårlig lufting på septikktanken blir det mye lukt. Mye vond lukt!! Jeg ville begynt i den enden. Har selv plasttank for bæsjen, og har ikke kjent antydninger til tvilsom lukt fra tanken. Nå skal det sies at den tanken kun er 15 år gammel. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 skyll....skyll....og skyll Bruk godt med sanitærvæska til biltema og fyll tanken opp en gang og to til det spruter ut luftinga(det må jo være lufting?!) Tøm og ha masse veske i til å begynne med, og jevnlig siden. Eg kjøpte kullfilter til å montere på luftinga pga vanvittig grusom lukt i fjor. Fikk ikkje tid å montere det i vår, og ble derfor svært overasket, at etter to skyllinger og skifte til biltema sin væske at det ikkje finnest lukt lenger. Ikkje en gang i luftingen Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mariell Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Å skyll enda mer. Er ikke sikkert det er tanken som lukter. Kan være slangene som har begynt å slippe lukt gjennom. Legg ett fuktig hånkle på tanken og ett fuktig hånkle på en av slangene. La ligge en halv times tid. Ta vekk hånklærne og lukt på dem. Da kjenner du veldig fort hva som må byttes. Sjekk lufte slangen om den er tett. Som regel har disse for liten dimensjon, og tetter seg i stussen på tanken. Sjekk også om lufteslangen er diffusjonstett (septikkslange). Mange jukser og bruker en vanlig hageslange til utluftingen. Den varer max.3 måneder, før den begynner å slippe lukt gjennom. Lykke til. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
beauty of aqua Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 luken kommer faktisk fra kjølsvinet... når jeg åpnet lokket under stikkabinen for å finne septikkpumpen fikk jeg den samme guffne lukta og denne kom ikke fra pumpen. det som er det er at på toalettet er det ett sluk,slik at det skal våre mulig og ta seg en dusj.dette sluket har en egen pumpe,lokalisert under stikkabinen. gamle eier fortalte meg at etter at det ble vått på dørken under dusjing,sæ måtte denn pumpen skiftes. det som nå har skjedd i ettertid er at vannet som den gang lakk ligger og soyer nedi her og lager dårlig lukt,det vil si at vannet er vel så godt som vekke,men det ligger ett lag med illeluktene dritt i hele kjølsvinet ca 15 cm opp. diverse plastrør som lå her hadde også fått mugg på seg..fant til og med en edderkopp slik som jeg ser det er det ikke muligheter for å komme til hele kjølsvinet... kan tenke meg at jeg kommer til ca 5% av det.. hva i alle dager skal jeg gjøre med dette?jeg må jo få vasket det vekk! eller må jeg bare leve med en båt som lukter hy og hel... Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Birchwood 320 Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Det samme opplevde eg. Støvsugde ut alt og vasket med Zalo Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
esp Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Hell i klorin halvblandet med vann, og la stå en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.