Jump to content

råtten lukt i båten...

beauty of aqua

Recommended Posts

siden jeg overtok båten min den 12 mai,har det vært en sur/råtten lukt i båten.

jeg synes ikke det kjennes ut som det er septiken det er noe gale med.

jeg innbiller meg at det har vært mye fukt i den i vinter og derav lukten :puke:

noen som har samme problemet,og en løsning?

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Kan jo begynne med å sjekke batteriene

mener du at det er disse som kan lukte??

forbruksbatteriet er svært dårlig og skal snart byttes ut..men kan det virkelig komme en råtten lukt av disse :confused:

mvh.beuty of aqua

Om det har vært fuktig i båten kan det være mugg i putene som plager deg. jeg hadde samme problem, og endte opp med å rense alle putene med tepperenser. Teppeshampoen inneholder muggfjerner, og putene ble helt topp etterpå. Men denne lukten er ikke septikaktig da, bare ubehagelig sånn at du føler deg uvel...

Ellers ville jeg sett etter luker i dørken, som gammelt vann og dritt kan ligge i og lukte. Bruk eventuelt nesen, og snus deg frem til hvor det lukter verst!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

da har jeg karvet meg ned i båten og fått åpnet dørkplaten til septikken.. å fy for en lukt :puke:

da har jeg hvertfall fått bekreftet hvor lukten kommer ifra :flag:

ser at tanken er i plast... mener å ha lest en test av en askeladden 705 voyager som også hadde plasttank at dette kunne være uheldig med tanke på lukt...

må jeg bytte over til stål,eller er det håp om at båten kan bli luktfri med dagens tank?

har et tanklokk på dekk som det står waste på,hjelper det å kjøre vann på denne tanken :confused:

mvh.beuty of aqua

skyll....skyll....og skyll :smiley:

Bruk godt med sanitærvæska til biltema og fyll tanken opp en gang og to til det spruter ut luftinga(det må jo være lufting?!) Tøm og ha masse veske i til å begynne med, og jevnlig siden.

Eg kjøpte kullfilter til å montere på luftinga pga vanvittig grusom lukt i fjor. Fikk ikkje tid å montere det i vår, og ble derfor svært overasket, at etter to skyllinger og skifte til biltema sin væske at det ikkje finnest lukt lenger. Ikkje en gang i luftingen :flag::flag:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Å skyll enda mer. :yesnod:

Er ikke sikkert det er tanken som lukter. Kan være slangene som har begynt å slippe lukt gjennom.

Legg ett fuktig hånkle på tanken og ett fuktig hånkle på en av slangene. La ligge en halv times tid. Ta vekk hånklærne og lukt på dem. Da kjenner du veldig fort hva som må byttes.

Sjekk lufte slangen om den er tett. Som regel har disse for liten dimensjon, og tetter seg i stussen på tanken.

Sjekk også om lufteslangen er diffusjonstett (septikkslange). Mange jukser og bruker en vanlig hageslange til utluftingen. Den varer max.3 måneder, før den begynner å slippe lukt gjennom.

Lykke til.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

luken kommer faktisk fra kjølsvinet...

når jeg åpnet lokket under stikkabinen for å finne septikkpumpen fikk jeg den samme guffne lukta :puke: og denne kom ikke fra pumpen.

det som er det er at på toalettet er det ett sluk,slik at det skal våre mulig og ta seg en dusj.dette sluket har en egen pumpe,lokalisert under stikkabinen.

gamle eier fortalte meg at etter at det ble vått på dørken under dusjing,sæ måtte denn pumpen skiftes.

det som nå har skjedd i ettertid er at vannet som den gang lakk ligger og soyer nedi her og lager dårlig lukt,det vil si at vannet er vel så godt som vekke,men det ligger ett lag med illeluktene dritt i hele kjølsvinet ca 15 cm opp.

diverse plastrør som lå her hadde også fått mugg på seg..fant til og med en edderkopp :seeya:

slik som jeg ser det er det ikke muligheter for å komme til hele kjølsvinet... kan tenke meg at jeg kommer til ca 5% av det..

hva i alle dager skal jeg gjøre med dette?jeg må jo få vasket det vekk!

eller må jeg bare leve med en båt som lukter hy og hel... :puke:

mvh.beuty of aqua

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...