Jump to content

Kjøleskap. Gas VS Kompressor eller begge deler?

Birchwood 320

Recommended Posts

Tipper det er oppgitt noe gjenomsnitt her. Virker litt lite det der ja

Ser at mitt Isotherm 130 ltr også er oppgitt ti 14watt.

Isotherm 85 ltr er oppgitt til 10watt.

Syns det høres veldig lite ut. Det er nok snitt i døgnet en kald høstdag og ikke en solfylt dag miitt i Juli.. :rolleyes:

Nå er selvfølgelig kjøleskapene blitt mye mer strømgjerrige de senere årene. Forbruk på et gammel skap kontra dagen kan ikke samenlignes.

God utlufting både over og under skapet er viktig for å holde forbruket nede.

Disse skapene til Isoptherm med ASU. Koster endel mer en ett "vanlig" skap. Noen som har erfaring. Er de verdt 50% høyere pris?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Det skapet eg linket til er Danfoss kompressor på og er et rent 12 volt skap.

Ja, du må velge mellom 12V/kompressor eller gass. Gass/kompressor finnes ikke og 12V/gass er som nevnt kun aktuelt for gassdrift.

Nå er selvfølgelig kjøleskapene blitt mye mer strømgjerrige de senere årene. Forbruk på et gammel skap kontra dagen kan ikke samenlignes.

Har sett dette nevnt noen ganger. Hvis man sammenligner med et 30år gammelt Engel skap stemmer det sikkert, men mitt 15år gamle danfoss skap bruker ca 1A, så noen revolusjon har ikke skjedd.

Leverandører benytter stort sett den samme kompressoren, så forskjellene ligger i hvor godt isolert skapene er.

Er det noen gass kjøleskap som er godkjent for bruk i båt i det hele tatt?

Hvis ja, hvordan fungerer disse når det er slingring. Husker fra barndommen når jeg var i Campingvogna til mine foreldre. Hvis ikke vogna sto helt i vater, så hadde kjøleskapet veldig dårlig effekt.

Selv med vogna i vater, så var kjøleeffekten mye dårligere på gass enn på 12 eller 230V.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Har hat Elektroluks Gass kjøleskap i båt og det var noe orntlig drit. Som nevnt her tidligere helt ubrukelig på 12V tømte batteriene på rekordtid. På Gass ble det liksom en kombinert varmovn og kjøleskap og ble det noe sjø og vind sloknet driten. På 230V virket det forsåvit men også da avga det my varme og det var ikke altid like ønskelig på en varm somerdag. Jeg var svært glad den dagen driten ble bært på land og erstattet med et vanlig 12V kompressorskap.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...