Birchwood 320 Startet 14.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2009 Noen som har erfaring med gass skap?? Sitter å lurer på å skifte skap i båten. Tenker på gass og 12 volt men vet ikke hva som er greiest. Hvor mye gass bruker slike skap. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 Lurer på samme ! Mitt gamle trekker så mye strøm at laderen knurrer misfornøyd...men ikkje alltid vi har landstrømm , så vi vurderer nytt med både 12V og gass om det finnes. Erfaring noen? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Birchwood 320 Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 Det finnes- Har satt å kikket her nå og der er på gass/12/240 volt. men eg tror med tanke på innstalasjon velger eg nok et slikt et VITRIFRIGO KJØLESKAP TEAK 75 LITER Link Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 Hjelp! 14 watt.....whatt? er det 12.7V/14W= 0.91 Ampere Er vel greiest å finne forbruk i ampere. I så fall går det jo så billig at eg ikkje trenger alternativ. Merkelig at laderen min på 18A faktisk sliter(går på fullt) med det gamle vi har.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Birchwood 320 Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 Tipper det er oppgitt noe gjenomsnitt her. Virker litt lite det der ja Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 stod 14 watt i annonsa du linka Mitt gamle trekker sikkert 12-15 A Skal faktisk ta å måle det en dag bare for å se i oppstarten, og etter 5-6 timer kanskje. Natt nå Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ingar Svart 14.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 Et skap med Danfoss kompressor kan ha et snittforbruk på rundt 1A. Det du snakker om er nok et absorpsjonsskap, disse er basert på oppvarming og da blir strømforbruket et HELT annet. Gasskjøleskap er av denne typen og kan i praksis ikke kjøres på 12V pga strømforbruket. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 Det skapet eg linket til er Danfoss kompressor på og er et rent 12 volt skap.. Likte dette skapet. Enorm plass siden kompressor siter utenpå løst. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Mariell Svart 14.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 Tipper det er oppgitt noe gjenomsnitt her. Virker litt lite det der ja Ser at mitt Isotherm 130 ltr også er oppgitt ti 14watt. Isotherm 85 ltr er oppgitt til 10watt. Syns det høres veldig lite ut. Det er nok snitt i døgnet en kald høstdag og ikke en solfylt dag miitt i Juli.. Nå er selvfølgelig kjøleskapene blitt mye mer strømgjerrige de senere årene. Forbruk på et gammel skap kontra dagen kan ikke samenlignes. God utlufting både over og under skapet er viktig for å holde forbruket nede. Disse skapene til Isoptherm med ASU. Koster endel mer en ett "vanlig" skap. Noen som har erfaring. Er de verdt 50% høyere pris? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Ingar Svart 14.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 Det skapet eg linket til er Danfoss kompressor på og er et rent 12 volt skap. Ja, du må velge mellom 12V/kompressor eller gass. Gass/kompressor finnes ikke og 12V/gass er som nevnt kun aktuelt for gassdrift. Nå er selvfølgelig kjøleskapene blitt mye mer strømgjerrige de senere årene. Forbruk på et gammel skap kontra dagen kan ikke samenlignes. Har sett dette nevnt noen ganger. Hvis man sammenligner med et 30år gammelt Engel skap stemmer det sikkert, men mitt 15år gamle danfoss skap bruker ca 1A, så noen revolusjon har ikke skjedd. Leverandører benytter stort sett den samme kompressoren, så forskjellene ligger i hvor godt isolert skapene er. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 14.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 Er det noen gass kjøleskap som er godkjent for bruk i båt i det hele tatt? Hvis ja, hvordan fungerer disse når det er slingring. Husker fra barndommen når jeg var i Campingvogna til mine foreldre. Hvis ikke vogna sto helt i vater, så hadde kjøleskapet veldig dårlig effekt. Selv med vogna i vater, så var kjøleeffekten mye dårligere på gass enn på 12 eller 230V. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
BMP Svart 14.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 Har hat Elektroluks Gass kjøleskap i båt og det var noe orntlig drit. Som nevnt her tidligere helt ubrukelig på 12V tømte batteriene på rekordtid. På Gass ble det liksom en kombinert varmovn og kjøleskap og ble det noe sjø og vind sloknet driten. På 230V virket det forsåvit men også da avga det my varme og det var ikke altid like ønskelig på en varm somerdag. Jeg var svært glad den dagen driten ble bært på land og erstattet med et vanlig 12V kompressorskap. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.