Jump to content

Startprosedyre Volvo Penta Md2B


Kjell

Recommended Posts

Heisann

 

Lurer litt på riktig startprosedyre på en Volvo Penta Md2B

 

I vår Nidelv 24 ble det satt inn en nyoverhalt VP md2b for 1 ½ år siden.

Motoren er grei den, starter greit og sviver som en klokke (om enn en noe bråkete klokke).

 

På denne type motorer sitter det en Dynastarter. Ikke verdens kraftigste starter akkurat.

I tillegg er det to kompresjonshendler på denne motoren, som kan løftes under startprosessen for å få motoren til å gå raskere rundt når man vrir om nøkkelen. Jeg pleier bare å løfte opp en av disse (den fremste) og vrir deretter på nøkkelen til motoren tenner, for så å sette ned kompresjonshendelen igjen. Burde jeg kanskje løfte den andre isteden, eller begge?

 

Ulempen ved den startprosedyren er at jeg hver gang må ned under motordekslet når båten skal startes. I tillegg sitter nøkkelen ved instrumentene og jeg må strekke meg ned til hendelen på motoren, eller bruke et bein på den når den skal startes.

 

Dynastarteren virker egentlig så svak at det ser ut som når den drar rundt at det omtrent ikke er strøm igjen på batteriet. Det er jo selvfølgelig det, men det gir meg et falskt bilde og redsel for å tømme startbatteriet.

 

Er det noen her som har andre prosedyrer løsninger for start av denne motoren?

 

Kanskje en annen starter, men finnes det til disse motorene da?

 

Kjell

Link to post

Jeg har maken.

First of all, drar dynastarteren din dårlig rundt, er den sliten. Min drar sakte rundt, men mer enn  bra nok til å fyre motoren.

De-kompresjonshendlene bruker jeg sjelden. Om jeg har lite strøm, eller det er kaldt i været kan disse hjelpe bra. Eller om jeg velger sveiva, som faktisk går overraskende bra.

 

Prosedyren min blir da:

1: Sette på omlag 1/4 gass.

2: Trykke å start.

3: Såraskt motoren fyrer, settes gassen ned til "rask tomgang"

 

Har jeg mistanke om at batteriet ikke er i "topptrim" eller at været er ugreit, smeller jeg til med kaldstartknappen, som finnes ved pumpa. Dette blir da trinn 1B.

Alternativt setter jeg i tillegg opp en eller begge dekompresjonshendlene, som blir trinn 1C

 

Denne kaldstartsknappen er det ikke alle som kjenner til, og mange ødelegger motorene sine med startgass og annet tullball, mens løsningen er fastmontert fra fabrikk. :boxing:

 

Mange snakker nedsettende om disse motorene, mens faktum er at de fleste tusler og går 30 år etter at de forlot fabrikken.

Raffinert som en steinknuser; bråker og vibrerer ; absolutt, men de fleste med mindre enn 3 tommeltotter kan fint fikse det meste sjøl. Deler finnes til det meste, selv om prisene kan diskuteres rimeligheten av.

Motorene går på lavt turtall, og slites nesten ikke: De ruster i filler. Men godset er solid, så ting tar tid. Minst 30 år, etter mine erfaringer å dømme.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Alternativt setter jeg i tillegg opp en eller begge dekompresjonshendlene, som blir trinn 1C

 

Suzuki

Hva gjøres med dekompresjonshendlene ved kaldstart?

Løftes de manuelt opp og blir de stående oppe av seg selv. Sviver man så motoren rundt på starteren og dytter dekomp hendlene ned når man skal starte?  Hva er prosedyren?

Link to post

Denne kaldstartsknappen er det ikke alle som kjenner til, og mange ødelegger motorene sine med startgass og annet tullball, mens løsningen er fastmontert fra fabrikk. :boxing:

Suzuki

Jeg har ett lite spørsmål ang kaldstart knappen. Jeg har en md11d så det er vel så og si nesten samme motor. når jeg trykker ned kaldstart knappen spretter den opp igjen umiddelbart uten at motoren har beveget seg. skal den gjøre det? :smash:

Er det egentlig noe poeng å bruke den på vare sommerdager?

Link to post

Hva gjøres med dekompresjonshendlene ved kaldstart?

Løftes de manuelt opp og blir de stående oppe av seg selv. Sviver man så motoren rundt på starteren og dytter dekomp hendlene ned når man skal starte?  Hva er prosedyren?

Det du beskriver er en grei prosedyre. Er den ekstremt kald / tungstartet, kan det hjelpe å legge inn den ene, få den skikkelig i gang, før man legger inn den andre.

 

Jeg har ett lite spørsmål ang kaldstart knappen. Jeg har en md11d så det er vel så og si nesten samme motor. når jeg trykker ned kaldstart knappen spretter den opp igjen umiddelbart uten at motoren har beveget seg. skal den gjøre det? :boxing:

Er det egentlig noe poeng å bruke den på vare sommerdager?

Husk at regulatoren på motoren IKKE kan stå i ”tomgangsposisjon”.

I klartekst: husk å ”gi på gassen” før du klemmer inn kaldstarthendelen / knappen

På varme sommerdager bruker jeg i alle fall aldri kaldstarteren, ei heller dekomp. hendlene.

 

er det kaldstartknapp på md11D da..?er ikke d på min..

Jeg er 99,99 % sikker på at den finnes der å. Som tidligere nevnt, de fleste kjenner ikke til den en gang. Ta gjerne et bilde av regulatortoppen, så skal vi se. Evt kan noen bekrefte at MD 11C/ D har kaldstartsknapp ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Har hatt en MD11C. og den hadde nevnte kaldstart knapp.  :boxing:

da er vel sannsynligheten at motoren har kaldstarteknapp øket til 99,999%.

har aldri vært bordi en diesel som hverken har gløding eller kaldstart. Tror jeg.

Og disse gamle sliterne har i alle fall ingen gløding. Det er jeg 100% sikker på...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Jeg har maken.

First of all, drar dynastarteren din dårlig rundt, er den sliten. Min drar sakte rundt, men mer enn  bra nok til å fyre motoren.

Den drar ikke akkurat dårlig rundt, men den er ikke den raskeste jeg har sett. Det går en reim rundt svinghjulet som er temmelig stort i forhold til starteren. Derfor ser det vel ut til at den trekker sakte rundt. Har ingen problemer med å starte.

De-kompresjonshendlene bruker jeg sjelden. Om jeg har lite strøm, eller det er kaldt i været kan disse hjelpe bra. Eller om jeg velger sveiva, som faktisk går overraskende bra..

Dette må jeg prøve også. Har brukt dem hver gang. Jeg har sveiva liggende også i tilfelle.

 

Prosedyren min blir da:

1: Sette på omlag 1/4 gass.

2: Trykke å start.

3: Såraskt motoren fyrer, settes gassen ned til "rask tomgang"

Har i tillegg også brukt kaldstartknappen hver gang, men det er kanskje ikke nødvendig det.

Takk for tipset ditt Suzuki

 

Kjell

Link to post

Jeg er 99,99 % sikker på at den finnes der å. Som tidligere nevnt, de fleste kjenner ikke til den en gang. Ta gjerne et bilde av regulatortoppen, så skal vi se. Evt kan noen bekrefte at MD 11C/ D har kaldstartsknapp ?

 

Suzuki

 

jeg har en Md11d og jeg har kaldstart knapp.

 

Bilde

 

Sakset fra workshop maualen

Link to post

Jeg er 99,99 % sikker på at den finnes der å. Som tidligere nevnt, de fleste kjenner ikke til den en gang. Ta gjerne et bilde av regulatortoppen, så skal vi se. Evt kan noen bekrefte at MD 11C/ D har kaldstartsknapp ?

 

Suzuki

har hatt md11c og vet hvor kaldstartsknappen er, men på min md11d er det ikke kaldstartsknapp i det hele tatt..den er også litt tungstartet, kan det skyldes at jeg ikke har den knappen?!
Link to post

Etter å ha lest kun første innlegg og ikke de andre postingene er min første tanke at du bør montere en ekstra startknapp i motorkassen.

 

Dekomprimere med begge hendler.

 

Full gass

 

Kjør starteren med ekstrabryteren til godt turtall på motoren og legg inn kun den ene hendelen. Motoren starter på kun en sylinder. Reduser gassen slik at ikke motoren ruses opp og legg inn den andre hendelen slik at den andre sylinderen starter.

 

Er starteren kraftig nok kan du selvsagt legge inn begge dekomp.hendler samtidig.

 

Er det plutslig en dag nesten flatt batteri kan du hjelpe til med håndsveiva samtidig med at du kjører starteren. Eller for den del kun sveivstarte.

 

Du bør lære deg og trene deg på håndstart med sveiv, start da kun på en sylinder.

Link to post

Jeg har maken.

First of all, drar dynastarteren din dårlig rundt, er den sliten. Min drar sakte rundt, men mer enn  bra nok til å fyre motoren.

De-kompresjonshendlene bruker jeg sjelden. Om jeg har lite strøm, eller det er kaldt i været kan disse hjelpe bra. Eller om jeg velger sveiva, som faktisk går overraskende bra.

 

Suzuki

Kan bekrefte alt du sier, men å sveiva denne motoren i gang kald uten hjelp fra dynastarteren blir garantert en nær døden opplevelse. Gjett om jeg har prøvd dette på en MD2B.  Ikke noe å prøve på etter passert de 40.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Kan bekrefte alt du sier, men å sveiva denne motoren i gang kald uten hjelp fra dynastarteren blir garantert en nær døden opplevelse. Gjett om jeg har prøvd dette på en MD2B.  Ikke noe å prøve på etter passert de 40.

Neida, jeg er omlag 30 + litt til, og klarer dette helt fint. Spiser dog annet en fiskeboller av og til... :sailing:.

Spørs forresten hva du mener med kald, vanlig driftskald eller -15oC kald ?  Husk at på MD1 & 2 var faktisk starter ekstrautrustning i sin tid. Tror jeg ville tatt meg råd til det gitt..

 

Digresjon: Forsøkte engang å sveive i gang den gamle Lada 4x4 bilen vår i -10 grader.

Endte med at sveiva knakk, mens motoren sto like rolig...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Enig med deg TMe.

 

Jeg hadde selv en MD2B fra 1979 til 1984, og startet den mange ganger med sveiv, det var ikke noe problem, jeg kan påta meg det i dag, sålenge motoren er i orden.  Men, teknikken er viktig.

 

1. Gi på kvart gass.

2. Klem in kaldstartknappen.

3. Løft opp begge ventilløfterene/dekompresjonshendelen.

4. Sveiv til du får et bra turtall på svinghjulet.

5. Skyv ned den ene dekomprsjonshendelen mens du fortseter sveivingen.

6. Når motoren starter på den ene sylinderen, og det skal den gjøre momentant,

7. skyv ned den andre dekompresjonshendelen, og du er i business.

 

De første gangene er det lurt å prøve med varm motor, slik at du får inn teknikken. Da greier du det lett, også ved kald motor om du skulle trenge det.

 

 

Jeg brukte aldri dekompresjonshendlene når jeg startet med dynastarteren, men alltid kaldstartknappen om motoren var kald.  Dekompresjonshendlene er der kun for at det skal være mulig å starte med sveiv, eller trenger de ikke å brukes om allt er i orden.

 

MD2B var en herlig motor. Jeg fikk opp øynene for dieselmotor den gangen. På mine mange turer mellom Oslo og Nøtterøy, det tok sin tid, satt jeg og koste meg over motorens fine gange uten ett eneste feilslag, noen gang. Full gass i nesten seks timer var aldri noe problem.  Men i ettertid,.... maken til risting og leven har jeg aldri opplevd hverken før eller siden.  Hele båten (Myra 21) vibrerte.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
  • 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...