Jump to content

fart på seilbåt?


FM 8-12

Recommended Posts

Min Albin Ballad er 30 fot.

 

Seiler jeg under 4 knop synes jeg det er langsomt.

Over 5 knop er egentlig helt grei fart.

Over 6 knop er liksom ikke hver dag, men ikke direkte sjelden heller.

Over 7 knop er veldig sjelden vi kommer.

8 knop hadde vi når vi seilet med kuling i ryggen langs Jærkysten i April.

9 knop oppleves bare når man i kuling surfer ned i bølger.

10 tallet har jeg sitt på GPSen en eneste gang også i kjempekraftig vind på en surf ned en bølge. Liksom lik en hole i one i golf, dette.

 

Men så er vi også helt ferske seilere...

 

Fart med bare motor er rundt 4,5 knop. Snittfart under seil er veldig forskjellig fra tur til tur men alt i alt ligger jeg nok ikke mye over 5 knop

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Har hatt 3 34fotere og en 31 foter og ble vel vant til å seile i mellom 6 og rett oppunder 7kn , noen ganger på 5tallet og med heldig vinkel og rett vind stabilt over 8kn , slike båter går gjerne mellom 6 og 7kn for motor og det er skrogfarten deres så det er nok der du må regne med å ligge på den størrelsen , det høres langsomt ut for en som kommer fra motorbåt men om du seiler i 6kn og båten ved siden av seiler i 5,8 så knuuuser du den :smiley: , nå har jeg vært oppe i fantasihastigheter med de båtene også men dette er altså det dagligdagse man kan regne med.

vil du ha mer fart i snitt så må du ha lengre vannlinje , jeg er nå oppe på nesten 40fot og vi sliter nesten med å komme under 7kn uansett hvordan det blåser og ser 8-10kn jevnt

Link to post

De aller fleste turseilere har deplasementsskrog og da er det et forhold mellom lengden på båten og den maksimale skrogfarten. Hvis du kommer over den hastigheten begynner du i praksis å halvplane. På min First 26 er skroghastigheten 6,4 knop tror jeg.

 

Jeg mener å ha hørt en tommelfinger-regel som sier at skrogfarten (i knop) er ca båtens lenge i meter, i praksis er utregningen mer komplisert.

Link to post
Jeg mener å ha hørt en tommelfinger-regel som sier at skrogfarten (i knop) er ca båtens lenge i meter, i praksis er utregningen mer komplisert.

 

Det med meter stemmer relativt godt, men den nøyaktige formelen for utrekning av skrogfart er 1,34 * kvadratrota av talet på fot i vasslinja.

 

Eventuelt kan ein nytte denne kalkulatoren: http://www.sailingusa.info/cal__hull_speed.htm

 

Edit: byta om på eit par tal :smiley:

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
takker for raske og informative svar, har "som dere sikkert forstår" aldri hvert ombord i en seilbåt engang, men begyner få lyst på en. :sailing:

Vi byttet til seilbåt i 2007 etter 15 år med motorbåt(er) av forskjellige typer. Angrer overhodet ikke. Det er en helt annen måte å være på sjøen på... Den viktigste endringen, slik jeg ser det, er at en ikke må ha det travelt - en må kose seg underveis!

 

Fart: 4-7 knop. Er det under 4 knop starter vi motoren. Det har litt med opptak av bølger å gjøre for å unngå at damene blir båtsyke. Har vært oppe i 8 knop men da var det vel heller ubehagelig for nybegynnere som oss. Greier vi en snittfart på 5 knop er vi fornøyd...

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Regner med du sikter til meg ?

Om det er slik at vannlinjen i meter skal være lik fart i knop og min båt er ca 11meter i vannlinjen så er den vel neppe 67fot

 

Siktet til denne formelen:

 

Rota av vannlinja i fot * 1.34 gir farta i knop.

 

For LWL= 11m eller 36 fot, får vi følgende skrogfart = 1,34*6= 8,04 kts. Det er vel ikke så langt unna vel?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post

Regner med at denne formelen ikke gjelder under surf eller hvis båten planer.

Lette regattabåter eller joller planer dersom det blåser nok på unnavind og spesiellt dersom man også får bølger inn bakfra.

 

Har for eksempel vært med på å seile 14 knop i indre Oslofjord på lett ettermiddagsbris.

Båten het dengang Nokia og var 72fot, men med skrog som en jolle.

Det var nesten ikke plass under dekk, og vi måtte sitte på huk hvis vi skulle nedenunder.

 

Ut i fra formelen skulle denne båten hatt en skrogfart på ca 11,3 knop.

 

En annen sak var det vel at vi holdt langt over de 5 knopene som var gjeldende hastighetsgrense i området rundt Hovedøya. :rolleyes:

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post

Skrogfart det er vel den farten hvor baugbølgen er akkurat like lang som vannlinja.

Dvs den bølgen som lages av baugen får 'neste bølgetopp' akkurat under hekken. Båten ligger vannrett i vannet ('vannrett' i forhold til tyngdepunktet sitt og sånt da). Det betyr ikke at den ikke kan gå fortere, men går den fortere så begynner hekken å dette litt ned i bølgedalen fra baugbølgen. Det blir litt oppoverbakke å seile i, og kreftene som skal til for å akselerere ytterligere øker mer enn ved lavere fart.

 

Når farten har økt litt til, og hekken sitter omtrent midt i bølgedalen etter baugbølgen har vi det vi kaller halvplan? Og når båten har klatret helt opp på sin egen baugbølge så går den i plan. Dette går kun an med seilbåt når man er på vei ned en bratt bølge, eller seiler flate farlige greier som er laget for å plane. Eller seiler flerskrog som fortrenger så lite vann at det ikke blir noen baugbølge å snakke om.

 

En seilbåt kan derfor godt gå litt fortere enn skroghastighet, men ikke dobbelt så fort (det ville blitt halvplan).

 

Man kan ofte høre ganske godt når man passerer skroghastigheten, siden skroget da 'slipper' vanet på en annen måte, og det kommer en 'splæsj plask klisk klask' lyd bak båten idet vannet 'klapper sammen'. Denne plaskingen bak båten har vært tydelig på begge de to siste seilbåtene mine, og oppstår akkurat idet jeg passerer skrogfarten som angitt ved formelen her.

 

Man hører dette under seil såklart. Dersom jerngenuaen står og bråker i kjelleren hører man ikke sånn hyggelig plasking.

S/Y Surprise

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...