Jump to content

Båtdusjen virker ikke. Hva kan være galt ?

Trophy

Recommended Posts

Det er vann i rørene, men når jeg åpner for blandebatteriet kommer det ikke vann. Vannpumpen starter heller ikke. Kan det være noe galt med blandebatteriet ? Det er av typen med ett håndtak som du løfter opp og til venstre eller høgre for å justere varmt eller kaldt. I vasken på badet virker det og de rørene er koblet sammen med rørene til dusjen.....

Maxum 4100 scb, Chenette III

1. Dusjslangen har turn eller ligger i klem. Sjekk om du kommer til på baksiden der slangen går igjennom "veggen". Hvis du ikke kommer til vrir du slangen noen turn både den ene og andre veien mens du har full åpning for å se om det løsner.

2. Det kan være en egen kuleventil på dusjen som er stengt. Følg slangen fra dusjen til resten av vannsløyfen.

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

2. Det kan være en egen kuleventil på dusjen som er stengt. Følg slangen fra dusjen til resten av vannsløyfen.

Selve blandebatteriet er jo nesten som en kuleventil som du vipper ut fra veggen for å åpne for vannet og justerer varmt eller kaldt ved å vri håntaket mot venstre eller høyre. Ingenting mellom vannpumpe og blandebatteri.

Vel, det er sikkert endel ulike patenter ute og går her, men på en eller annen måte åpner man jo for at vannet skal begynne å strømme ut. Om det er en ventil du åpner med en knapp på dusjhodet eller en kran du åpner ved uttaket, så er i allefall poenget med pkt. 7 at du skal sjekke om denne åpnemekanismen faktisk åpner seg.

Jeg ville først målt spenningen inn til pumpen, mål fra batteriminus til pumpens plussledning og deretter fra batteripluss til pumpens minusledning, du kan også prøve å tjukoble ledningene rett til batteriet og på den måten eliminert ledningsnettet. Jeg regner med at du har flere steder du kan åpne for vannet så det skulle vere greit å finne ut om problemet er felles eller ikke.

Her er bare harde plastslanger og de er koblet til blandebatteriet på baksiden. Ikkeno krøll noe sted. Prøvde å få av slangene (plastrørene) forrige helg, men de satt som bare fa.. hjelper vel ikke å varme plast slanger heller... :crazy: Er redd for at det er blandebatteriet og vanskelig å få fatt i nytt....

Har samme problemet i båten min. Godt med vanntrykk rundt om i båten, utenom dusjen.

Skrudde av pumpa og demonterte deretter blandebatteriet. Skrudde på pumpa og det strømmet vann ut fra dusjrørene.

La blandebatteriet i varmt vann med et par oppvaskmaskintabletter oppi, og lot den ligge der en times tid. Monterte blandebatteriet igjen, skrudde på pumpa, og blandebatteriet fungerte :smiley:

Ser det drypper litt fra blandebatteriet, og tror kanskje frosten tok det i vinter. Må nok til med nytt blandebatteri, siden dryppingen gjør at vannpumpa starter titt og ofte.

La blandebatteriet i varmt vann med et par oppvaskmaskintabletter oppi, og lot den ligge der en times tid. Monterte blandebatteriet igjen, skrudde på pumpa, og blandebatteriet fungerte :smiley:

Har ikke fått sjekket enda, men kom til å tenke på at jeg kunne tømme litt avløpsåpner ned gjennom dusjslangen. Da burde det komme ned i blandebatteriet. Kunne det være en mulighet for å åpne opp ???

NEI! ikke avløps åpner i dette!

For å finne ut litt her:

- Har du ett termostatstyrt eller trykkstyrt batteri med en hendel for trykk og en hendel for temperatur?

eller har du en hendel for varmt og en hendel for kaldt vann?

Hvis du har trykk/temp styrt batteri , så er sjangsen meeeeget stor for at du har kjeramisk innmat, med en fjær inni som åper, lukker etter som temperaturen endrer seg på vannet inn. denne fjæren kan ha fått rust eller annen skit på seg så den ikke åpner, lukker. - rådeter da , kast dritten.

Hva er senter - senter avstand på påkoblinen bak? 15cm er standard på sanitær batterier.

Alf Kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...