Platt Startet 10.Juni.2004 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2004 Kan dette være en Furuholmen? Synes det ligner veldig i linjene, og særlig buen på kabinvinduene er vel typisk for en del av hans konstruksjoner!? Båten er en 29' plattgatter fra 1965. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 10.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2004 Tør ikke å si noe om konstruktør. Furholmen har egen klubb med bilder av en del av båtene. FURUHOLMEN MOTOR YACHT CLUB Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Platt Svart 10.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2004 Vet om den klubben, ja. Vinduene i kabinen på denne ligner jo litt, samme typiske buen: Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 10.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2004 Jeg ville tippet at det var en furuholmen ja, men er ikke sikker Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Poseidon Svart 10.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2004 Furuholmen, ja det er godt mulig, men hans kollega Scheen har også stått bak noen usedvanlig vakre båter. Når det gjelder den omtalte buen, så tror jeg man skal være forsiktig med å ta den som et tegn på at det er Furuholmen - det er heller et typisk uttrykk for hva som var "moten" de første årene etter krigen og utover på '60 tallet. Alt skulle være avrundet, tenk bare på Volvo PV mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jens_P Svart 10.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2004 Vet om den klubben, ja. Vinduene i kabinen på denne ligner jo litt, samme typiske buen:Det er klare likhetstrekk. Umiddelbart virker det som tak over styreplass mm. er ettermontert. Om det er Furuholmen bør kunne fastslås av kompetent person, men vedkommende bør nok om bord. Det er normalt detaljer ved konstruksjon som avslører såvel konstruktør som båtbygger. Går ut fra at du også kjenner til Classiske Motorbåter (CMB) . Her finnes også kompetanse på konstruktører og båtbyggere. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
jorhei Svart 10.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2004 Det er klare likhetstrekk. Umiddelbart virker det som tak over styreplass mm. er ettermontert. Om det er Furuholmen bør kunne fastslås av kompetent person, men vedkommende bør nok om bord. Det er normalt detaljer ved konstruksjon som avslører såvel konstruktør som båtbygger. Går ut fra at du også kjenner til Classiske Motorbåter (CMB) . Her finnes også kompetanse på konstruktører og båtbyggere. Men så vidt jeg har hørt, leverte også furuholmen med slik hardtop slik som avbildet. Er derfor ikke helt sikkert at det er ettermontert. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
heira Svart 10.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2004 Hei Har et medlem i foreningen som er med i Classiske Motorbåter, han kunne fortelle at furuholmen kunn bygget slette skrog,ikke klink. ?????? Heira Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
Festina Lente IV Svart 10.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2004 Hei Har et medlem i foreningen som er med i Classiske Motorbåter, han kunne fortelle at furuholmen kunn bygget slette skrog,ikke klink. ?????? Heira Hei! Jeg eide en Furuholmen snekke en gang. 29 - 30 fot, et smykke bygget i 1952. Omtalt i Båtliv 1/2002, da båten fyllte 50 år. Klinkbygget. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Festina Lente IV Svart 10.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2004 Kan dette være en Furuholmen? Synes det ligner veldig i linjene, og særlig buen på kabinvinduene er vel typisk for en del av hans konstruksjoner!? Båten er en 29' plattgatter fra 1965. Av hva jeg ser på bildet, sammenlignet med bilder av båten jeg nevner i mitt innlegg over, har den svært mange detaljer som sammenfaller med den båten jeg nevner over. Mast, bue på tak, bue på ripa. Jeg kan selvfølgelig ikke bombastisk påstå at det er en Furuholmen, men du verden som det ligner. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
heira Svart 10.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2004 Hei! Jeg eide en Furuholmen snekke en gang. 29 - 30 fot, et smykke bygget i 1952. Omtalt i Båtliv 1/2002, da båten fyllte 50 år. Klinkbygget. Hei Pirus :discuss Det er helt sikkert riktig, skal gi han derre ei lekse når jeg ser`n Ydmyk hilsen Heira Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
Festina Lente IV Svart 10.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2004 Hei Pirus :discuss Det er helt sikkert riktig, skal gi han derre ei lekse når jeg ser`n Ydmyk hilsen Heira Det var da voldsomt til ydmykhet. Man skulle nesten tro du hadde sett meg, og var redd jeg skulle sette meg på deg....... :lol: Ha en fortsatt fin dag. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
heira Svart 10.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2004 Det var da voldsomt til ydmykhet. Man skulle nesten tro du hadde sett meg, og var redd jeg skulle sette meg på deg....... Ha en fortsatt fin dag. :lol: Mvh Heira Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
Platt Svart 10.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2004 Det er klare likhetstrekk. Umiddelbart virker det som tak over styreplass mm. er ettermontert.Da ville vel vindskjerm vært mer buet enn den er. Tar man vekk tak/overbygg ser vindskjermen "feil" ut. Litt for rette linjer på den, så jeg tror nok taket er orginalt. Uansett, vi har kjøpt båten. En del å gjøre med den, men ikke værre enn at den var verdt prisen! Kommer en og ser på "snipan" i morra, så jeg håper på salg! Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 10.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2004 Da ville vel vindskjerm vært mer buet enn den er. Tar man vekk tak/overbygg ser vindskjermen "feil" ut. Litt for rette linjer på den, så jeg tror nok taket er orginalt. Uansett, vi har kjøpt båten. En del å gjøre med den, men ikke værre enn at den var verdt prisen! Kommer en og ser på "snipan" i morra, så jeg håper på salg! Gratulerer med ny flott trebåt atter en gang Får håpe denne står til forventningene da!!! Lykke til med salget og! Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Jens_P Svart 10.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2004 Annet tips om du vil legge arbeid i å finne båtens historie er å kontakte Norsk Sjøfartsmuseum . Som de selv skriver, biblioteket der sitter på betydelig materiale. Konstruksjonstegninger Tegningsarkivet omfatter enkelttegninger fra norske båt- og skipskonstruktører. Museet har også overtatt samlinger av tegninger fra bl.a. Colin Archer, Bjarne Aas, Sigurd Herbern, Johan Anker, Rich. G. Furuholmen og Nylands Verksted. Kopier av de tegningene som lar seg kopiere, kan bestilles i bibliotekets åpningstid tirsdag-fredag. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Platt Svart 10.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2004 Kjekt å vite. Takker for info. Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 10.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2004 Gratulerer med nok en båt og håper du blir fornøyd. Nå har du jo ikke kjøpt båten usett så det går vel bra. Båten var også lekker. Jeg liker Furuholmen-linjene.... mvh Jonhei Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.