Jump to content

Tenk dere om når dere sjøsetter.

Pelle Parafin

Recommended Posts

Hvis det er båten som ble sjøsatt som er med på bildet har jeg ingen tro på at bilen ble dratt på sjøen av den båten.

Det samme tenkte jeg. Det spørs om det enten "stokket seg litt" for sjåføren eller at det oppsto andre problemer som sleipt underlag/rampe eller annet.

Stusset imidlertid over at far i familien befant seg "oppe i båten", mens mor rygget ut vogntoget. Det er sikkert mange familiemødre som utmerket kan rygge med båthengeren ned en rampe, men da synes jeg for min del at far kan holde seg på landjorda og hjelpe til med å gi tegn/dirigere.

Mange av disse rampene har etter min meningen liten men alvorlig designfeil. Enten er de laget av prefabrikerte betongelementer, ellers så har noen gjort seg svært flid når de har pusset støpen. I begge tilfellene får de en allt for glatt overflate.

Støper du rampe holder det å stampe betongen med "baksiden" jernriva på samme måte som du dra ut jord i hagen. Da for du en ru og fin overflate.

mvh Knut Erik

Fint om du sjøsetter bilen i rosskreppfjorden en fredag ettermiddag, blir ett godt stykke å gå etter hjelp :-) siden mobilen sikkert ligger under vann osv.

Det er uansett ikke mobildekning ved Rosskreppfjorden :tongue:

Hvordan jeg vet det? Hadde stans på motorsykkelen der oppe for den del år siden. Beistet ville ikke starte. Måtte haike et bra stykke for å ringe etter hjelp...

Bundin er bátleysur maður

Det er uansett ikke mobildekning ved Rosskreppfjorden :tongue:

Her sjøsetter jeg en 15-foter med 9,9 hk fra bilhenger flere ganger i løpet av høsten,

og det er riktig at denne rampen er både lang, smal, bratt og ligger langt fra mobildekning.

Til gjengjeld finnes ikke groe i disse fjellvannene, så med normalt gode sommerdekk

er det sjelden at feste er noe problem.

Verre er det ved Svartevass-magasinet litt lengre opp, der er rampen like bratt,

men består kun av en fylling med grov pukk.

Her har jeg mer enn en gang vært med på "redningsaksjoner" som følge av at til og med trekkbiler med 4x4

har kjørt seg grundig ned i steinlaget.

Fordelen med 4x4 er forøvrig at de setter seg fast på steder hvor ingen andre biler har mulighet til å gjøre det samme.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...