zooper Startet 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2009 Hei, jeg finner ikke ut av hvilke biltemabatterier jeg trenger (lyst på Biltema pge pris). Jeg har i dag et stykk 100Ah startbatteri og to stykk 100Ah forbruksbatterier. Jeg har plass til ca L370 * B180. Hvilke er forbruksbatterier og hvilke er startbatterier? Noen som kan anbefale batterier med produktnummer? Takker så mye for alle innspill som gjør meg noe klokere (båten er en Nidelv 24 snekke med Yanmar 50 hk turbodiesel). Sitér dette innlegget Link to post
EIN Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Her er eksempler på start og forbruk fra Biltema som kan passe: Forbruksbatteri: Art nr 80-41001 Startbatteri: Art nr 80-21051 Hvilken størrelse er det på dynamoen? Hvilken størrelse er det på lader på landstrøm? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Hvilken størrelse er det på dynamoen?Hvilken størrelse er det på lader på landstrøm? Dette spiller da liten rolle så lenge eksisterende batterier skal byttes ut med samme størrelse. Bruksmønster har minst like mye å si... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
EIN Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Dette spiller da liten rolle så lenge eksisterende batterier skal byttes ut med samme størrelse. Bruksmønster har minst like mye å si... Jo hvis en aldri får toppladet et batteri pga. for liten dynamo/lader så ta en kverken på batteriene mye fortere. Dessuten kan en klare seg med mindre batterikapasitet som en får toppladet med det ladeutstyret enn har og dette blir dessuten billigere. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Dynamoens størrelse: Om man har to timers gange med 35A dynamo eller en time med 70A så blir resultatet det samme, så bruksmønster har minst like mye å si. I de aller fleste tilfeller vil uansett ikke dynamoen klare å lade batteribanken 100%, uansett om den er stor eller liten. Med mindre man går veldig mange timer i strekk på hver tur da, de siste 20% er trege å få inn på batteriet så disse må i praksis tas med landstrømlader i de aller fleste tilfeller. Landstrømslader: Det anbefales vel normalt sett at man har en lader med kapasitet rundt 10% av batteribankens størrelse, men selv en betydelig mindre lader vil kunne klare å lade opp batteribanken om den bare får litt ekstra tid på seg. MEN: Nå spurte vel trådstarter om valg av batterier her da, ikke om lading.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
zooper Svart 15.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Jeg tror laderen gir 55ah. Høres det riktig ut for en Yanmar 4jm-te? Hva er regnet som akseptabelt, og ikke akseptabelt for folk flest tror dere? En 55 dynamo lader og tot 300 ah med batterier er det ok? http://www.yanmar.no/arch/_img/9051367.pdf Hva med 80-21005 på side 59 i katalogen (vedlikeholdsfritt batteri for bil - et såkalt sølv-kalsiumbatteri) for Mercedes, Volvo, mfl)? Hva er forskjellen mellom dette startbatteriet og "vedlikeholdsfrie batterier for lastebil og traktor" som EIN foreslo, bortsett fra 5 ah? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Var å kjøpte Varta 110 Ah fritidbatteri til kroner 1377 pr stk. Så at biltema sine batteri er så mye rimeligere er ikke tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
EIN Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Hva med 80-21005 på side 59 i katalogen (vedlikeholdsfritt batteri for bil - et såkalt sølv-kalsiumbatteri) for Mercedes, Volvo, mfl)? Hva er forskjellen mellom dette startbatteriet og "vedlikeholdsfrie batterier for lastebil og traktor" som EIN foreslo, bortsett fra 5 ah? Jeg leste en plass at ved bruk av batterilader, så burde alle batteriene være av samme type hvis de skulle lades samtidig. Jeg vet ikke forskjellen på de to batteriene jeg nevnte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.