Brumm Startet 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2009 Både kjøleskapet og pentrypumpa i båten min er ute av drift. Det er et bryterpanel med innebygget sikringer på dashbordet, men det hjelper ikke å bytte sikringene der. Jeg har en prøvelampe, og ser at det er kontakt med minus men ikke pluss på ledningene som går inn til kjøleskapet.. For meg virker det som om bryterpanelet er koblet som styrestrøm (er det det det heter?) fordi kablene til panelet er på bare 1,5 kv. Men sikringene i panelet er på 15 A. Jeg finner ikke andre sikringer til de respektive strømbrukerne, bortsett fra 35 A hovedsikringen, men den er ok. Når plussledningen til en bruker som betjenes fra bryterpanel slutter å levere strøm, mens sikringen i panelet er ok, og jeg ikke ser andre sikringer til brukeren, hva da? Flere av de andre brukerne, lanterner, lensepumpe etc som betjenes fra bryterpanelet virker som vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Nike Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Jeg har en prøvelampe, og ser at det er kontakt med minus men ikke pluss på ledningene som går inn til kjøleskapet..For meg virker det som om bryterpanelet er koblet som styrestrøm (er det det det heter?) fordi kablene til panelet er på bare 1,5 kv. Men sikringene i panelet er på 15 A. Jeg finner ikke andre sikringer til de respektive strømbrukerne, bortsett fra 35 A hovedsikringen, men den er ok. Tja har noen spørsmål... Hvordan sjekker du med prøvelampa at minus har kontakt men ikke pluss? Hvordan måler/sjekker du bryterene? Er det styrestrøm fra bryterpanelet er det nok et rele en plass som mater selve brukeren og det er helt sikkert egne sikringer for releene, i så fall. Jeg kjenner ikke til hvilke opplegg du har på båten din, selvsagt, og spør nå kun for å finne ut hva du har sjekket og hvordan du har sjekket Man må vanligvis følge ledningene/kablene fra punkt-til-punkt om man ikke har et koblingsskjema Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 15.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Prøvelampa viser + eller - med lyssignal. Men da jeg sjekket om det var strøm fra ledningene som forsyner kjøleskapet hentet jeg strøm fra en + fra et stikk i båten. Jeg trengte bare + siden og brukte - fra den originale kjøleskapforsyningen og da startet skapet. Sitér dette innlegget Link to post
Nike Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Prøvelampa viser + eller - med lyssignal. Men da jeg sjekket om det var strøm fra ledningene som forsyner kjøleskapet hentet jeg strøm fra en + fra et stikk i båten. Jeg trengte bare + siden og brukte - fra den originale kjøleskapforsyningen og da startet skapet. OK. Kjøper den. Har du mulighet for å følge ledningen til/fra kjøleskapet og videre...? Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 15.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Det er vanskelig å følge ledningene her siden de er lagt i rør fra kjøleskapet og videre mot strømforsyning en eller annen plass. Men her er en annen ting: Én av bryterne i bryterpanelet brukes til å tenne lanterner. Jeg skrudde på en lanterne og denne lyste. Så løsnet jeg en etter en sikring fra de 2 separate sikringsboksene som er i båten, men ingen slukket lanterna. Da har releet og bryterpanelet mao ikke kontakt med de vanlige sikringene? Er det bare ett relé som brukes til styrestrøm for et bryterpanel? Jeg skjønner ikke dette. Hvis sikringen til reléet er gått burde ikke alle brukerne som er tilkoblet bryterpanelet da sluttet å virke? Sitér dette innlegget Link to post
Nike Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Rele brukes vanligvis til forbrukere som bruker mye strøm. Dette for å avlaste brytere som ikke alltid tåler en slik strøm. Om sikringen til releet er røket så påvirker ikke dette bryterpanelet ettersom strømmen går fra kilde (batteri) gjennom hoverstrømsbryter og videre til sikringsskap. Fra sikringsskap mates strøm til bryterpanel og videre til brukere eller stryringsspole til releet. Releet på sin side mates fra et sikringsskap og videre til bruker. Releet er kun en elektrisk styrt bryter. Du må nesten følge ledningene fra bryterpanelet og til bruker ellers blir det vanskelig å finne feilen. Det er jo ikke sikkert det er rele på denne kretsen. Du har en 15A sikring i bryterpanelet og det er overraskende stort til å være et styringssignal til et rele Du nevnte også pantrypumpa som ikke virket. Egen bryter for den pumpa antar jeg? Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 15.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 (redigert) Takk, nå skjønner jeg litt mer om reléer og styrestrøm. Pentrypumpas bryter er i samme bryterpanel som det snakkes om her. Her var jeg litt uvitende da jeg testet litt med prøvelampa, og av én eller annen grunn kortsluttet jeg den kretsen. Hendelsen skjedde inne i bryterpanelet. For å vite mer om dette emnet: Kan jeg spørre om den vanligste veien fra forbruker f eks kjøleskap til bryterpanel hvis det er relé i mellom? Redigert 15.Juni.2009 av Brumm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nike Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 En prøvelampe er ok som tester men er ikke videre sikker ettersom den er av metall, dvs det er lett å kortslutte noe med den. Vanligste veien fra forbruker til bryter hvis det er rele imellom: Her er det egentlig to separate kretser. En krets som er styrestrøm fra bryter til rele (til spolen på releet) og det er denne kretsen som bestemmer om bryteren inni releet er av eller på. Den andre kretsen er den som går gjennom bryterdelen inni releet, som da gjerne er av litt grovere kaliber og er selve "kraftforsyningen" til forbruker. Du hadde sjekket bryterene også? Målt med prøvelampa på begge sider av bryteren? Og der var det lys i lampa eller? Om bryteren er OK så ville jeg forsøkt å følge ledningen fra bryteren mot/til kjøleskapet. Er det et rele så er det vanligvis i eller i nærheten av et sikringsskap men uansett så skal du finne det om du følger ledningen fra bryteren. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Takk igjen, Nike. Leser dine svar med stor interesse. Og ja, jeg målte på begge sider, og det lyste i lampa, men på ett tidspunkt må jeg ha målt på feil sted, og dermed kortsluttet bryteren for pentrypumpa. Du foreslår å følge ledningen fra bryter til bruker. På den veien vil jeg sikkert treffe på et relé. Hva skjer derfra? Er hovedkablene til kjøleskapet koblet til reléet eller utenfor? Kan ingenting om releér, bortsett fra den infoen du har gitt meg i tråden. Hvis jeg f eks med vilje kortslutter kablene til kjøleskapet som er forbundet med et relé: Hvor er det naturlig at sikringen som er gått sitter? I reléet? I så fall er det jo rart at andre tunge brukere i bryterpanelet fortsatt virker, lensepumpe, vifte etc. Hvordan kan disse virke hvis relésikringen er gått? Eller er jeg helt på jordet nå? Er ikke i båten nå, så dette blir veldig teoretisk. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 (redigert) Jeg tviler sterkt på om du vil finne noe rele her. Sannsynligheten er stor for at du har underdimensjonerte ledninger fra panel til kjøleskap, samt dårlig kontakt i en kopling et sted... Redigert 16.Juni.2009 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nike Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 (redigert) Ja nå er det ikke helt etablert at det er et rele for denne kretsen men om så finnes så er det normalt en liten firkantet boks med 4 til 5 kontakter på undersiden. Disse er merket med 30 og 87, evt også 87a (dette er bryteren) og 85 og 86 for spolen (styrestrømmen). Da er strømmen til forbruker koblet på 87 og fra batteri/koblingsskap/-boks koblet på 30, eller omvent. Det er sjeldent det er sikring i/på releet så sikringen er normalt mellom batteriet eller koblingsskapet/-boks og releet. Et rele er jo en elektrisk styrt bryter så derfor vil feil på rele eller sikring til rele kun påvirke den kretsen som styres av selve bryteren (styrestrømmen) i bryterpanelet. Det kan finnes flere releer men normalt ett rele per krets, feks ett rele for kjøleskap et annet rele for pumpe osv osv Sikringene er tilpasset forbruk slik at sikringen er det "svakeste ledd" i kretsen dvs ved feks en kortslutning så skal sikringen ryke og ikke noen av de andre komponentene i kretsen (bryter, ledninger osv) Ser du har sjekket bryteren og at den er ok. Da er det bare å følge ledningen fra bryteren. Da finner du ut om det evt er koblet til et rele. Redigert 16.Juni.2009 av Nike (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Drar ned i båten i morgen, får prøve å følge ledninger da. Kan jo også bruke multimeteret hvis de ligger i rør eller bunter. Men mistenker at det blir en tlf til elektriker til slutt. Takker igjen for fine svar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.