Draco17 Startet 10.Juni.2004 Del på Facebook Startet 10.Juni.2004 Jeg vurderer å ta dette nå, og lurer på et par ting i den forbindelse. 1. Leste i et tidligere innlegg her på forumet at man ikke trenger fartstid for å ta dette sertifikatet. Stemmer dette? Jeg sjekket nemlig hos en av kursleverandørene, og der stod det at man trenger 3 års dokumentert erfaring fra båt med minimumsstørrelse på 8 m. (26 fot) 2. Hvis det nå er sånn at man trenger fartstid i min. 26 fot båt, er dette helt ufravikelig? Svigers sin Scand er 25 fot, og den har jeg etterhvert nå plenty med erfaring og fartstid fra. Betyr virkelig 1 fot for lite at jeg dermed ikke kvalifiserer til dette sertifikatet? Og hva kan jeg i så fall gjøre for å bli kvalifisert? Jeg er i full jobb (og vel så det), og har ikke tid til noe særlig mer enn selve kurset, og kanskje et par helger ekstra. Noen med peiling? Så i tidligere nevnte innlegg at "Poseidon" har avholdt kurs, så kanskje han vet? Takker på forhånd for hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 10.Juni.2004 Del på Facebook Svart 10.Juni.2004 Jeg vurderer å ta dette nå, og lurer på et par ting i den forbindelse. 2. Hvis det nå er sånn at man trenger fartstid i min. 26 fot båt, er dette helt ufravikelig? Svigers sin Scand er 25 fot, og den har jeg etterhvert nå plenty med erfaring og fartstid fra. Betyr virkelig 1 fot for lite at jeg dermed ikke kvalifiserer til dette sertifikatet? Og hva kan jeg i så fall gjøre for å bli kvalifisert? Jeg er i full jobb (og vel så det), og har ikke tid til noe særlig mer enn selve kurset, og kanskje et par helger ekstra. . Hei! Er i samme situasjon som deg. Vurderer å ta dette sertifikatet til høsten. Først og fremst synes jeg informasjonen rundt dette er dårlig. Myndighetene oppmuntrer absolutt ikke folk til å skaffe seg kunnskaper med informasjonen rundt dette. I mitt tilfelle har jeg i 4 år brukt jevnlig en Viknes 770 på 25 fot. Sendte mail til sjøfartsdirektoratet og spurte om dette holdt. Fikk svar tilbake om at de ikke kunne gi noe klart svar på dette men at jeg måtte sende en skriftlig beskrivelse av båten og noe slags bekreftelse fra 3. mann på at jeg faktisk hadde eid eller brukt den. Fikk inntrykk av at det ville gå bra og at kravet ikke var absolutt. Sitér dette innlegget Link to post
aaa Svart 10.Juni.2004 Del på Facebook Svart 10.Juni.2004 Jeg fikk godkjent for noen år siden med mesteparten av fartstiden i Maxi 77 som er noen cm kortere enn 26 fot. Tok med alt jeg hadde av båterfaring i søknaden. Sitér dette innlegget Link to post
El Alferez Svart 10.Juni.2004 Del på Facebook Svart 10.Juni.2004 Jeg fikk godkjent for noen år siden med mesteparten av fartstiden i Maxi 77 som er noen cm kortere enn 26 fot. Tok med alt jeg hadde av båterfaring i søknaden.Ja, det er nok mer snakk om en skjønnsmessig vurdering, enn å telle dager og centimeter. Sjøfartsdirektoratet gir mange slike unntak fra regler, spesielt i forbindelse med den omleggingen av sertifikater som har funnet sted. Har selv benyttet meg av et slikt unntak for et annet sertifikat, og her ble det utvist smidighet og sunn fornuft. Man må fremlegge at man har erhvervet seg den nødvendige kompetanse, og gjerne fremstå som en "pater familias". PS Poseidon blir sannsynligvis borte fra forumet noen dager fremover. DS Mvh Triton Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 11.Juni.2004 Del på Facebook Svart 11.Juni.2004 Det er riktig at det er krav til fartstid - 3 år (skal forstås som 3 normale sesonger) og min. 8m. Men mitt inntrykk er at dette med båtstørrelse praktiseres med en viss lempe. Der jeg tok fritidsbåtskipper'n fikk jeg opplyst at det neppe ville være noe problem at jeg bare hadde 2 sesonger med båt over 8m, men derimot 5 sesonger med båt på 7,50m. Jeg fikk aldri testet det ut, da det tok enda et år før jeg fikk rotet meg til legesjekk og tatt ut sertifikatet. I mellomtiden tok jeg også tillegget for "world wide". Fartstiden må være dokumentert, f.eks. med en attest fra lokal båtforening hvor du er medlem e.l. Bekreftet kopi av egen loggbok hvis du har det vil sikkert også gjøre nytten. Lykke til med "studiene". Det er lærerikt, hyggelig og sosialt. Har du mulighet for å benytte en skole som også tilbyr noe praktisk opplæring i båt (slik som Poseidon gjør) vil jeg anbefale det - utbyttet blir nok større, og det er verdt noen ekstra kroner skulle det være aktuelt. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Hulda Svart 11.Juni.2004 Del på Facebook Svart 11.Juni.2004 Hulda har sitt på det tørre. Dette er noe Posidon vet alt om... Sitér dette innlegget Link to post
Krabben67 Svart 13.Juni.2004 Del på Facebook Svart 13.Juni.2004 Her finner dere litt om emne. Legg merke til avsnittet om forkunnskaper. http://www.bergenyachting.no/kurs/fritidsskipper.html Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 16.Juni.2004 Del på Facebook Svart 16.Juni.2004 Jeg vurderer å ta dette nå, og lurer på et par ting i den forbindelse. 1. Leste i et tidligere innlegg her på forumet at man ikke trenger fartstid for å ta dette sertifikatet. Stemmer dette? Jeg sjekket nemlig hos en av kursleverandørene, og der stod det at man trenger 3 års dokumentert erfaring fra båt med minimumsstørrelse på 8 m. (26 fot). Når man ikke trenger "fartstid" så er det nok delvis snakk om begrepsforvirring. Uttrykket "fartstid" har nemlig alltid vært knyttet til virkelig fartstid ombord på dekket fartøy i kommersiell fart. Det har vært fartstiden som har vært avgjørende for alt fra sjømannspensjon til utvidelse av sertifikater. Derfor er det fortsatt riktig å si at det ikke er krav til "fartstid" for Fritidsbåtskippersertifikatet. Man har derimot krav til et minimum erfaring med praktisk bruk av båt. Her holder det altså med fritidsbåt og den behøver ikke være dekket. 2. Hvis det nå er sånn at man trenger fartstid i min. 26 fot båt, er dette helt ufravikelig? Svigers sin Scand er 25 fot, og den har jeg etterhvert nå plenty med erfaring og fartstid fra. Betyr virkelig 1 fot for lite at jeg dermed ikke kvalifiserer til dette sertifikatet? Og hva kan jeg i så fall gjøre for å bli kvalifisert? Jeg er i full jobb (og vel så det), og har ikke tid til noe særlig mer enn selve kurset, og kanskje et par helger ekstra.. Som forklart ovenfor har man altså ikke krav til "fartstid" i ordets egentlige forstand. Som nevnt av andre i tråden her viser det seg at man har rom for en viss individuell vurdering av den båtpraksisen som man viser til ved søknad om sertifikatet. Forskriften sier f.eks "... regelmessig brukt båt på mer enn 8 meter..." Det første spørsmålet blir jo: hva er regelmessig? En gang pr år er jo helt regelmessig - men det må da være bedre erfaring å ha brukt en båt på 7,99 meter hver dag i ett år? Derfor er mitt råd til dem som spør: presenter din egen praksis på en fordelaktig måte, forsøk å underbygge at du mener å ha tilstrekkelig erfaring med båt. Hvis det ikke holder kan man jo avlegge eksamen, men drøye med sertifikatsøknaden til man har samlet nødvendig erfaring Noen med peiling? Så i tidligere nevnte innlegg at "Poseidon" har avholdt kurs, så kanskje han vet? Takker på forhånd for hjelp. Det er helt riktig at jeg holder kurs til bl.a. Fritidsbåtskipper. I den sammenhengen bruker jeg også slepebåten Poseidon som "skoleskip" til instrumentseilas og navigasjon i mørke. Jeg regner med å starte nytt kurs i Stavanger til høsten, det kommer da til å gå med en kveld pr uke frem til april neste år. Det er også mulig at jeg starter et kurs i Nord Rogaland som går parallelt, men det er ennå ikke klart. Hvis noen i Ryfylke eller kanskje Egersund skulle ha lyst på kurs er det bare å ta kontakt - er gruppene store nok så finner vi sikkert en løsning. Dermed håper jeg å ha gitt tilfredsstillende svar, men skulle der være noe mer skal jeg forsøke å bidra til oppklaringen mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Draco17 Svart 17.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2004 Takker for alle svar. Skjønner at det er håp. Forstår det også som at når eksamen først er tatt, og forhåpentligvis bestått, så er denne gyldig "for alltid", og at jeg dermed kan søke om sertifikatet når det passer meg? Mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 17.Juni.2004 Del på Facebook Svart 17.Juni.2004 Takker for alle svar. Skjønner at det er håp. Forstår det også som at når eksamen først er tatt, og forhåpentligvis bestått, så er denne gyldig "for alltid", og at jeg dermed kan søke om sertifikatet når det passer meg? Mvh Thomas Hei igjen Thomas Det samme spørsmålet har jeg stillet til Sjøfartsdirektoratet på vegne av en annen, og fått bekreftet at man foreløpig ikke har planer om å endre på denne praksisen. Dermed vil ditt kommende eksamensvitnemål kunne brukes til å søke om sertifikat om mange år. Men vær oppmerksom på at "de evige sannheter" ofte er en overgangsordning i enkelte direktorater Situasjonen er den samme for de som har andre navigasjonssertifikater, som f.eks gammeldags kystskipper, styrmann, skipper. Hvis innehaverne ikke har fornyet ihht kravene i STCW-95 så ble sertifikatet plutselig ugyldig og verdiløst i februar sist år. Men på grunnlag av dette utgåtte sertifikatet kan innehaveren søke om Fritidsbåtskippersertifikat. mvh Jan / Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Baltic Svart 17.Juni.2004 Del på Facebook Svart 17.Juni.2004 Hva er egentlig hensikten med Fritidsbåtskippersertifikat? Da ser jeg selvfølgelig bort fra nytten som den enkelte selv kan ha av kunnskapen. Jeg mener sånn rent formelt, er det kun det å ha lov til å føre båt over ca. 50 fot? Hvor stor båt har man lov til å føre med et slikt sertifikat? Hvilke andre sertifikater er det snakk om? Er det noen lignende ordning til sjøs som på landjorda (som ved bil-/motorsykkelsertifikater), dvs. ABCDE og kombinasjoner av disse? Hva må man ha hvis man f.eks. skal føre passasjerbåt for sightseeing i Oslofjorden (eller for den saks skyld andre steder), og da mener jeg ikke Hurtigruta o.l., men mindre båter?! Noen som har oversikten på dette området eller som kan vise til hvor slik info. finnes? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 17.Juni.2004 Del på Facebook Svart 17.Juni.2004 Fritidsbåtskippersertifikatet heter formelt D5L, det er en "Light-utgave" av de vanlige D5, altså "Dekksoffiser kl 5" som ofte kalles Kystskipper. Rettighetene er i hovedsak at man kan føre fartøyer over 15 meters lengde og over 25 bruttotonn. Ettersom fritidsbåtene øker i størrelse er der stadig flere som støter mot disse grensene. Fartsområdet er litt forenklet Norskekysten, Skagerrak og Kattegat. Sist sommer fikk man en tilleggsrett med D5L; man fikk lov til å føre passaserbåter med inntil 12 passasjerplasser. Man kan også utvide D5L med en internasjonal del, for en stor del astronomisk navigasjon. Sertifikatet får da betegnelsen D5LA og utvides da til å gjelde i internasjonal fart. mvh Poseidon PS Når det gjelder HVEM som tar kurset, så kan jeg nevne at på mitt kurs sist vinter var 16 deltagere; to av disse hadde muligens behov pga båtstørrelsen - de andre gikk utelukkende fordi de hadde lyst til å lære mer navigasjon, skipslære, sjøveisregler, motor, førstehjelp, sikkerhet på sjøen, og alle var like fornøyde med utbyttet. DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Baltic Svart 18.Juni.2004 Del på Facebook Svart 18.Juni.2004 Takk Poseidon! Hvilket sertifikat må man ha hvis man skal føre båt med flere passasjerer enn 12? Hva er neste grense? Og hvor stor båt kan man føre med sertifikat D5L? På forhånd takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 18.Juni.2004 Del på Facebook Svart 18.Juni.2004 Takk Poseidon! Hvilket sertifikat må man ha hvis man skal føre båt med flere passasjerer enn 12? Hva er neste grense? Og hvor stor båt kan man føre med sertifikat D5L? På forhånd takk for svar Hei igjen, De høyere sertifikatene er ikke knyttet opp mot antallet passasjerer, men mot fartøystørrelsen. Det med 12 passasjerer er en liten "spesialvariant" som ble innarbeidet i regelverket i fjor sommer, trolig for å avhjelpe den plutselige mangelen på førere til små lokale skyssbåter etc som oppstod da kravet til STCW-95 ble endelig og udiskutabelt. Med D5L kan man føre fartøy opp til 50 brt, og der er ingen fartøylengde knyttet til dette sertifikatet. Som du sikkert vet har bruttotonnasjen ingen verdens ting med vekt å gjøre. Det er bare en gammel overlevning som bygger på båtens kubikkinnhold. I praksis vil 50 brt være f.eks en skøyte på 60-70 fot. Hvis det dreier seg om en båt som er lang og smal, med lite overbygg, så kan man trolig komme opp mot 90 fot før grensen på 50 brt overskrides - om det skulle være av interesse. Du finner forøvrig sertifikatforskriftene på Sjøfartsdirektoratet sin hjemmeside. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
fs Svart 18.Juni.2004 Del på Facebook Svart 18.Juni.2004 Fritidsbåtskippersertifikatet heter formelt D5L, det er en "Light-utgave" av de vanlige D5, altså "Dekksoffiser kl 5" som ofte kalles Kystskipper. Sist sommer fikk man en tilleggsrett med D5L; man fikk lov til å føre passaserbåter med inntil 12 passasjerplasser. mvh Poseidon Hei. Innbefatter denne utvidelsen automatisk oss som har hatt sertifikatet 4-5 år, eller må det taes noe i tillegg for å kunne føre båt med inntil 12 betalende passasjerer. ??? (selvsagt med sertifisert fartøy under 50brt.) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 18.Juni.2004 Del på Facebook Svart 18.Juni.2004 Hei igjen, Det er førerrettighetene for sertifikatet D5L som er utvidet, så der skulle ikke være noen forskjell på om man har tatt sertifikatet før eller etter en viss dato. Men som du sier må fartøyet som man fører passasjerer med selvfølgelig også ha sitt sertifikat, i dette tilfelle det som ofte kalles "begrenset passasjersertifikat", med tilhørende krav til redningsutstyr, tekniske installasjoner og utførelse, etc. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
fs Svart 18.Juni.2004 Del på Facebook Svart 18.Juni.2004 Hei igjen, Det er førerrettighetene for sertifikatet D5L som er utvidet, så der skulle ikke være noen forskjell på om man har tatt sertifikatet før eller etter en viss dato. Men som du sier må fartøyet som man fører passasjerer med selvfølgelig også ha sitt sertifikat, i dette tilfelle det som ofte kalles "begrenset passasjersertifikat", med tilhørende krav til redningsutstyr, tekniske installasjoner og utførelse, etc. mvh Poseidon Takk for tilbakemelding. Dette var skikkelig gode nyheter. Et lite tilleggspørsmål; En båt kan som du skriver ha begrenset passasjer-sertifikatsertifikat. Dersom jeg derimot har tilgang på fartøy sertifisert for f.eks. 30 pers. men kun tar 11 personer ombord, kjører jeg da lovlig??(forutsatt at fartøyet er under 50brt.) ......eller er det mulig for en eller annen over-ivrig jurist å finne noe "snadder" her dersom uhellet skulle være ute?? fs Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 18.Juni.2004 Del på Facebook Svart 18.Juni.2004 Hei igjen, Her tror jeg ikke at juristen skal være overivrig for å finne noe å henge seg opp i. I passasjerfart går det nemlig ikke på hvor mange passasjerer du har ombord, men om hvor mange passasjerer fartøyet er sertifisert for. På landjorden er reglene lignende: du kan ikke kjøre buss med en vanlig "lapp" eller "minibusslapp" - selv om du har bare 2-3-4 passasjerer ombord - hvis det dreier seg om en buss som er sertifisert for 20-30-40 passasjerer. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
fs Svart 18.Juni.2004 Del på Facebook Svart 18.Juni.2004 Hei igjen og takk for tilbakemelding. Det ante meg at det var slik. fs. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 20.Juni.2004 Del på Facebook Svart 20.Juni.2004 Poseidon - har du sett dette innlegget? http://www.batmagasinet.no/baatweb/webdisk...63?OpenDocument Nokså kverulerende i sin form, men vedk. har vel rett i at passasjerrettigheter under D5L er begrenst til 12 personer og maks. 15m. Sikkert i at det også er visse tilleggskrav til helse og sikkerhetsopplæring, ev. også hurtigbåtkurs. I dialogen ovenfor kan en muligens sitte igjen med inntrykket av at det er 50brt som er fartøysgrensen for å føre inntil 12 passasjerer, mens det er 15m. Videre kan en kanskje få inntrykk av at det er automatikk i rettigheten til å føre passasjerer under D5L, mens det riktige vel er at det er disse tilleggskravene? Bare sånn for ordens skyld ? Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Poseidon Svart 21.Juni.2004 Del på Facebook Svart 21.Juni.2004 Poseidon - har du sett dette innlegget? Hei KOB, Jeg hadde ikke sett det innlegget, av den enkle grunn at jeg har sluttet å frekventere nevnte forum. Det ble for tidkrevende å finne "gullkorn" inne blant alt vrøvlet. Men det ser ut som om min forbrytelse ligger stort sett i denne setningen: "Sist sommer fikk man en tilleggsrett med D5L; man fikk lov til å føre passaserbåter med inntil 12 passasjerplasser." Det var en kort tilleggsopplysning som slett ikke gav seg ut for å være fyldestgjørende, tvert imot henvist jeg til Sjøfartsdirektoratets forskrift for videre detaljer. Den mest relevante delen av forskriften ser slik ut: § 9-4. Passasjerskip under 15 meter (1) For å være fører på passasjerskip under 15 meter som er godkjent for mer enn 12 passasjerer kreves det dekksoffisersertifikat klasse 5. For hurtiggående passasjerfartøy kreves i tillegg gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. (2) For å være fører på passasjerskip under 15 meter som er godkjent for mindre enn 12 passasjerer kreves det fritidsbåtskippersertifikat, godkjent helseerklæring for arbeidstakere på skip og grunnleggende sikkerhetsopplæring. For hurtiggående passasjerfartøy kreves i tillegg gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. Jeg innser fortsatt ikke at min lille tilleggsopplysning skulle være så forskrekkelig gal at det er nødvendig å gå til angrep, tillegge meg vikarierende motiver og beskylde meg for både manglende presisjon, etterrettlighet og kompetanse. Det blir ikke lettere å forstå når man i tillegg velger å bruke et helt annet forum - som slett ikke pleier å utmerke seg med noen av disse edle egenskapene. Som om det ikke skulle være nok, velger man å komme med sine utspill i anonym form - skjult bak et kryptisk "nick". Bare for å gjøre det helt klart: jeg gjør slett ikke krav på å være noe orakel, men jeg diskuterer gjerne både maritim opplæring, sikkerhet på sjøen, sertifikater og forskrifter med hvem det måtte være, men jeg vil vite hvem jeg diskuterer med - og jeg forventer såpass redelighet at man svarer der hvor diskusjonen foregår istedenfor å komme med oppgulp helt andre steder. For ordens skyld: jeg har av tidligere nevnte årsaker helt sluttet å lese båtmagasinets forum - og jeg har foreløpig ingen planer om å begynne igjen mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Draco17 Svart 21.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2004 ....Jeg innser fortsatt ikke at min lille tilleggsopplysning skulle være så forskrekkelig gal at det er nødvendig å gå til angrep, tillegge meg vikarierende motiver og beskylde meg for både manglende presisjon, etterrettlighet og kompetanse. Det blir ikke lettere å forstå når man i tillegg velger å bruke et helt annet forum - som slett ikke pleier å utmerke seg med noen av disse edle egenskapene. Som om det ikke skulle være nok, velger man å komme med sine utspill i anonym form - skjult bak et kryptisk "nick". Bare for å gjøre det helt klart: jeg gjør slett ikke krav på å være noe orakel, men jeg diskuterer gjerne både maritim opplæring, sikkerhet på sjøen, sertifikater og forskrifter med hvem det måtte være, men jeg vil vite hvem jeg diskuterer med - og jeg forventer såpass redelighet at man svarer der hvor diskusjonen foregår istedenfor å komme med oppgulp helt andre steder. For ordens skyld: jeg har av tidligere nevnte årsaker helt sluttet å lese båtmagasinets forum - og jeg har foreløpig ingen planer om å begynne igjen mvh Poseidon Jeg må bare få sagt at jeg har hatt nytte av dine opplysninger i denne saken, og du har medvirket til at mitt ønske om å ta nevnte sertifikat bare har blitt sterkere. Kverulanter finner man tydeligvis overalt, og de kryper oftest frem fra sine bol når de kan stå anonymt frem med sine spissformuleringer. Dermed slipper de jo beleilig nok å stå til ansvar for sine ytringer. Som sagt, kurset skal tas, og lurer jeg på noe mer vet jeg hvor jeg får skikkelige svar! Mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 21.Juni.2004 Del på Facebook Svart 21.Juni.2004 Bra at du holder deg på dette forumet, Poseidon Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 21.Juni.2004 Del på Facebook Svart 21.Juni.2004 Gode båtvenner her på baatplassen, Mange takk for hyggelig tilbakemelding - det varmer godt etter en slik kald dusj... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
KOB Svart 21.Juni.2004 Del på Facebook Svart 21.Juni.2004 Jeg er selvsagt helt enig med deg, Poseidon Jeg oppfattet på ingen måte det du opprinnelig skrev som helt fyllestgjørende hva angikk tilleggsrettigheter, mer som en tilleggsopplyning uten å være utdypende. Og skjulte agendaer har jeg aldri oppfattet at du har hatt. Jeg syntes bare det var greit at du presiserte disse bestemmelsene også, så har vi alt på plass. Takk for det. Hva jeg syntes om innlegget hos Båtmagasinet framgikk vel av den opprinnelige postingen. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.