Sebaldus Svart 15.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2004 Jaja....nå har jeg fått endelig svar fra Sjøfartsdirektoratet. Regnet med at dette med fartstid ikke var noe problem siden jeg i 4 år har brukt en Viknes 770 ca 500 gangtimer og i tillegg har diverse annen båterfaring med båt på 22 og 26 fot i løpet av de siste 8 årene. Men nei. Etter å ha sendt en total oversikt var svaret at kravet var 8.00 meter og ikke 7,7 meter. Hadde jeg altså hatt en NB 820 som er like lang som vår 770 med badeplattform medregnet hadde det gått men ikke nå. Er glad jeg ikke påbegynnte noe kurs. Nå får jeg vente tre år til jeg har hatt min nåværende 28 foter lenge nok. Synes dette er utrolig med tanke på at myndighetene påstår at de ønsker at folk skal ta dette med opplæring på alvor. Må jo bare le litt og innser at jeg kan gå på kurs likevel men synes nå dette blir litt for dumt. Særlig siden like store båter målt på annen måte overstiger 8 meter. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 15.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2004 Er glad jeg ikke påbegynnte noe kurs. Nå får jeg vente tre år til jeg har hatt min nåværende 28 foter lenge nok. Hadde det blitt arrangert kurs her jeg bor hadde jeg tatt dette kurset selv om fartstid med stor nok båt ikke er lang nok. Har hatt båt i ca 15 år, men først nå har jeg båt om er "stor nok." til å få den godkjent. Vil tro at jeg ville hatt stort utbytte av kurset selv om den største båt fra før er 24 fot. Vil tro at min saga 27 (8,15 m) ikke oppfører seg spesiellt anneledes enn en Hanto 24 som jeg hadde en gang. Posidon: Er det mulig å avlegge eksamen etter kurset og etter "opptjent" fartstid få utdelt godkjent kursbevis ? Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Sebaldus Svart 15.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2004 Posidon: Er det mulig å avlegge eksamen etter kurset og etter "opptjent" fartstid få utdelt godkjent kursbevis ? Godt spørsmål! Er bare litt skuffet og provosert akkurat nå. Men enig i at det selvsagt har stor verdi å ta kurset. Tenkte å kjøpe bøkene i første omgang. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 15.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2004 Dere kan selvsagt ta kurs og avlegge eksamen. Dere får ikke automatisk sertifikat. Det må dere søke om når dere oppfyller kravene som er satt. Problemet kan kanskje oppstå dersom det går for lang tid mellom beståtte eksamener og søknad om sertifikat. Nemlig at regler og krav forandres Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 15.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2004 Er det mulig å avlegge eksamen etter kurset og etter "opptjent" fartstid få utdelt godkjent kursbevis ?Kursbevis får du jo fra den skolen du går på når du har avlagt og bestått eksamen. Såvidt jeg vet er det ikke noen tidsbegrensning mht. når du må ta ut sertifikatet. Mulig legeattesten er tidsbegrenset? Jeg tok fritidsbåtskipper + førstehjelp vinteren/våren 2003. Hadde da 5 sesonger med båt på 7,50m og 2 sesonger med båt på 9,68m. Skolen jeg gikk på hevdet at det ikke ville by på problemer med å få dette godkjent. Omstendighetene ville det imidlertid slik at jeg ikke fikk rotet meg til å få tatt ut legepapirene og før jeg visste ordet av det var 2003-sesongen over. Jeg tok da "world wide" vinteren 2004 og fikk ordnet med legeattest. Sendte det hele inn sammen med bekreftelse på fartstid fra båtforeningen. Etter ikke for lang tid kom sertifikikatet i posten. Jeg tok altså ut sertifikatet ett år etter avlagt eksamen, men fikk da ikke testet gyldigheten av utsagnet om at 7,50m en av de 3 sesongene var nok, siden jeg i mellomtiden hadde fått en tredje sesong i 32-foteren. Men jeg tror altså ikke at eksamenspapirene går ut på dato. Siden det ikke er formelle krav til farstid for å beholde sertifikatet gir ikke det noen mening. Gitt at det jeg sier er riktig ville jeg ikke ventet med å ta kurset hvis du allerede tenker på det. Kunnskapen kan du jo bruke selv om du ikke får det lyseblå papiret. Og så ville jeg tatt en ny runde med fartstiden, helst via båtskolen du da gikk på. Lykke til. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Hebbe Svart 15.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2004 Kursbevis får du jo fra den skolen du går på når du har avlagt og bestått eksamen. Kunnskapen kan du jo bruke selv om du ikke får det lyseblå papiret. Det er akkurat det jeg mener. Kunnskapen får jeg helt sikkert bruk for, og personlig så er jeg ikke avhenig av et "lyseblått" papir for å ha det bra. Driver å undersøker om kurs på Gjøviksia på Mjøsa... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Poseidon Svart 15.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2004 God dagen gode båtvenner, Her var noen småting som jeg burde ha kommentert, men andre har jo i mellomtiden svart ganske greit. Jeg kan allikevel ta en rask oppramsing: 1) Etter å ha gått kurset avlegger man eksamen (eventuelt flere deleksamener). 2) For å få sertifikatet sender man en søknad http://www.sjovett.no/Søknadsskjema.doc til sjøfartsdirektoratet, denne søknaden vedlegges: kursbeviset, bevitnelse av båtpraksis, legeattest, foto. 3) Hvis Sjøfartsdirektoret finner søknad og vedlegg i orden, så utsteder de sertifikatet. Jeg har tidligere sjekket med sjøfartsdirektoratet og fått bekreftet at eksamensbeviset ikke foreldes. Legeattesten derimot foreldes, se http://www.sjovett.no/fritidsbatskipper_helsekrav.htm for nærmere detaljer Når det gjelder praksis i båt så er kravene som kjent 3 år og over 8 meter. Jeg vet at dette praktiseres litt ulikt, men det er klart at hvis du BaatGuru sender en henvendelse, med et helt konkret spørsmål - da kan de helt umulig svare: ".... ja vi pleier ikke ta det så nøye...." (Det finnes sogar skoler/kursarrangører som påstår at kravet er: "enten over 8 meter, eller motor over 10 HK eller kan gå mer enn 10 knop". Hvis man søker og får sertifikatet etter 3 år i en jolle som kan gå mer enn 10 knop, da vet ikke jeg.......) I ditt tilfelle BaatGuru forstår jeg at du har planer om å skifte til en større båt. Når du søker sertifikatet kan du jo formulere noe i nærheten av: "..... har hatt båt i mer enn 3 år, båten nå er 28 fot...." - du ser poenget Men uansett: du kan ta kurset, ha glede av å lære og kanskje ha enda større glede av båtlivet - og så søke om D5L om 2-3-4 år når du har veldokumentert båtpraksis. Lykke til! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sebaldus Svart 15.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2004 Jeg var i dialog med Sjøfartsdirektoratet på mail og de sa at jeg måtte ha brukt en båt på 8 meter eller ha praksis som be funnet likeverdig. Ble derfor rådet til å sette opp en oversikt over all min bruk av båt. Gjorde dette i august og fikk i dag til svar at 7,7 meter var under 8,0 meter og derfor ikke var nok. Nå har det ingen praktisk betydning da jeg ikke trenger sertifikatet av formelle årsaker. Synes bare dette samsvarer dårlig med ønske om at folk skal ta utdanning. Synes også det blir litt latterlig når man bli så nøye på det at målemetoden man måler båten etter skal bli utslagsgivende. Nå har jeg båt over 8 meter så jeg får vel bare vente jeg da.... Dette med motor over 10hk osv kan i alle fall avkreftet da den aktuelle båten hadde motor på 135 hk og fart på 20 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 15.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2004 Hei igjen Baat-Guru, ja, jeg forstår hva du mener og jeg deler dine synspunkt. Men nå jeg ser det lille bildet som er satt inn på avataren så mener jeg å se et "nebb" på båten - kan du ikke bare forlenge det nebbet med en halvmeter ? ? mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sebaldus Svart 15.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2004 Hei igjen Baat-Guru, ja, jeg forstår hva du mener og jeg deler dine synspunkt. Men nå jeg ser det lille bildet som er satt inn på avataren så mener jeg å se et "nebb" på båten - kan du ikke bare forlenge det nebbet med en halvmeter ? ? mvh Poseidon Båten på bildet er den nye og den er 8.8 meter lang. Spørsmålet blir selvsagt om jeg kan klage siden den aktuelle båten på 7,7 meter hadde badeplattform og såldes nok var over 8 meter. En NB 820 er over 8 meter og der er minst 30 cm integrert badeplattform. På Viknes var badeplattform ekstrautstyr og derfor ikke med i målet. Mener selvsagt ikke at jeg skal drive å kverrulere på dette. Var langt fra 100 % sikker på om jeg ville bruke 10 000 på dette kurset nå uansett. Tenker jeg kjøper inn boken og så får vi se! Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 15.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2004 Jeg tok fritidsbåtskipper og astronomisk navigasjon for et par år siden, hadde da seilt 25 (7,64m) seilbåt i en del år og periodevis vært mannskap ol på større båter, eier nå en 36 fots seilbåt. Fikk lederen av det lokale kystlaget til å formulere en kort attest med dette og fikk sertifikatet uten problemer. Tror ikke de sjekker båtene du oppgir å ha fartstid på... I tillegg er vel strengt tatt båtens totale lengde inkl nebbet mht reglene med passasjerbåt med flere enn 12 pasasjerer tror jeg reglene er noe i retning av: -fører må ha navigasjonseksamen tilsvarende fritidsbåtskipper -må ha fult sikkerhetskurs for sjøfolk -krisehåndteringskurs for båten du skal kjøre -gyldig legeattest -båten må selvfølgelig være sertifisert dette gjelder selv om båten er under 50 fot Morten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.