Jump to content

Start(er) problemer VP AQAD 31A..?


Tropic27

Recommended Posts

Nå trenger jeg noen tips her..

Har problemer med å få start på en VP AQAD 31A - det bare klikker i starteren når jeg forsøker å starte.. Målte spenningen over batteriet i det jeg vred om nøkkelen og spenningen falt fra ca. 12,5 til 8,3 V og trodde dermed at batteriet var defekt..(er ikke så veldig rutinert så ett sted måtte jeg begynne...)

 

Dette hjalp ikke.. Tok av starteren og tok denne fra hverandre, fikk den sammen igjen og testet den på land. Startet den på brygga etter å ha kortsluttet mot releet og alt virket ok.. Monterte den på motoren igjen og motoren startet greit og jeg trodde problemet var løst..

 

Neste gang (3 dager etterpå) skulle kona og jeg på sjøen og da var problemet tilbake - bare ett klikk og ingenting skjedde..

Nå har jeg levert starteren til Fredrikstad Vikleverksted med håp om at det er den som er problemet..

 

Men jeg har fått høre at det kan være ett jordingsproblem og at det ikke trenger å ha noe med starteren å gjøre...noen her som har vært borti det samme??

 

Litt rådvill nå...

Link to post

Det kan være dårlig jording, vakkel i en hovedbryter, dårlig kontakt på batterpolene eller et annet sted som det er en kobling.

 

Jeg hadde lignende problemer med starteren på min 41A-motor i fjor. Men der var det ett eller annet med starteren. Etter en demontering på atomnivå og tilhørende montering igjen er feilen borte. Vet egentlig ikke hva som var problemet.. Starteren så ut som ny innvendig, og den er faktisk ikke mere enn ca 4 år gammel heller.

 

Du kan jo prøve med ett par startkabler direkte fra batteriet hvis det ikke er for lang avstand. Kabler på både pluss og minus. Eventuelt en av gangen, så kanskje du kan begrense feilen.

Link to post
Det kan være dårlig jording, vakkel i en hovedbryter, dårlig kontakt på batterpolene eller et annet sted som det er en kobling.

 

Jeg hadde lignende problemer med starteren på min 41A-motor i fjor. Men der var det ett eller annet med starteren. Etter en demontering på atomnivå og tilhørende montering igjen er feilen borte. Vet egentlig ikke hva som var problemet.. Starteren så ut som ny innvendig, og den er faktisk ikke mere enn ca 4 år gammel heller.

 

Jeg mistenker det har vært vann i starteren min, skikkelig rusten innvendig rundt børstene.. Sprayet m litt rustfjerning og gjorde rent så godt jeg kunne og den virket jo en gang etterpå.. :crazy: Men jeg vet ikke om den har vært byttet før - motoren er jo over 20 år..

 

Har hatt av jordingskontaktene på veivhuset og synes det så greit ut - men det er kanskje fler punkter jeg burde sett over og sjekket?

 

Dårlig kontakt på startbatteriet tror jeg ikke det er, det så veldig bra ut..

Link to post

Det er nok riktig.. Skal ikke påberope meg stor innsikt på motorer men mener det er intercooleren som sitter over starteren ja..

 

Har hatt en lekkasje fra belgen også men mener vannet ikke stod så høyt i motorrommet så det rakk opp til starteren... Men kan jo ha skvulpet litt - kjørte jo ett par timer før jeg oppdaget lekkasjen.. :diving:

 

Hva med dynamo - kan det være noe trøbbel m den?

Link to post

Om dynamoen har klart seg er vanskelig å si for meg ihvertfall. Mest sannsynlig har det gått bra. Den sitter jo litt høyere opp på motoren. Men jeg har jo ingen aning om hvor mye vann du har hatt inni båten, og vet heller ikke hvor mye det har skvulpet.

Du bør vel bare prøve å sjekke om det er noe antydning til irr eller lignende på eller inni dynamoen. Er det det, kan det lønne seg å holde et ekstra godt øye med den også. Samt sjekke om den lader som den skal.

Link to post

Har et lignende symptom som jeg sliter litt med, jeg har 2 stk AD31P, på den ene drar starteren motoren fint rundt, på den andre er den mye tregere, har jeg litt lite strøm drar den ikke rundt i det hele mnes den ene kan starte greitt, Noen synspunkter på det (uten å ta fokus vekk fra opprinnelig sak)

Link to post

Sjekk koblinger som er nevt over. Hvis du nettopp har prøvd å starte motoren kan du ta på kablene og kjenne etter om de er varme ved koblingspunktene. Er de det er det dårlig kontakt.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Blir mye mas om koblinger og dårlige kontakter,men det kreves på starterkretsen.Det er i noen tilfeller ikke godt nok at det ser bra ut.Hadde samme problem.Tok av kabelsko på batteri(som altså så helt ok ut) og gjorde skikkelig reint.Det var det som skulle til på min.Sjekk også koblingen på selve starteren og eventuelt på hovedbryter.Tripset med startkabler er bra.Blir det bedre med dem er det klart at de orginale kablene er for dårlig kobla.

Link to post

Hvis du har 0,05 ohm motstand pga dritt elns og starteren din drar 100A, mister du 5 volt på veien. Av de 12 du begynte siter du igjen med 6-7 til starteren. See? Og 0,05 er ikke målbart med de lfeste multimeter...

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Starteren var det ingenting å gjøre med i flg. vikleverkstedet...rustet bom fast :headbang:

 

Kjøpte en overhalt type som skulle være noe sterkere - og halleluja motoren startet lett som bare det...

 

Da er alle startproblemer glemt for denne gang og det blir St.Hansfeiring ute i skjæra til helga :drink:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...