rolk Startet 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2009 Jeg har kopiert dette ut fra målebrev i NIS. 00977 1968.05.29 MÅLEBREV Dokument dato 1968.05.09 Skipstype FISKE/FANGSTFARTØY: FISKE Material TRE Framdrift MOTOR Lengde 14,660 METER Bredde 4,970 METER Dybde 2,160 METER Størst lengde 15,610 Bruttotonnasje 24,97 Nettotonnasje 9,33 Kan denne båten kjøres uten sertifikat. Er det ikke en grense på 15m. Hva er forskjell på Lengde og største lengde. Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Lengde er båten`s lengde Største lengde er båten + evt badeplattform+baugspyd el. f.eks er min scand 8,84m lengde, men største lenngde er 9,68m (båt,badeplattform,baugspyd) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 NIS-registrert fiskeskøyte?? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
rolk Svart 15.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 NIS-registrert fiskeskøyte?? Ja, og det viktigste spørsmålet er: kan denne føres uten sertifikat. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 29 Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 (redigert) Største lengde, er det som kalles LOA (Lengde over alt). D.v.s den totale lengden inkludert event. badeplattform og baugspyd. Lengde er det som kalles Lpp (Lengde mellom perpendikulærene). Dette er et par loddrette linjer som brukes ved oppmåling av skip. Forre perpendikulær settes loddrett gjennom det punktet der konstruksjonsvannlinjen treffer skipets skrog. Aktre perpendikulær går som en loddrett linje igjennom skipets rorstamme. Lengden mellom disse perpendikluærene kalles Lpp. Hentet fra http://no.wikipedia.org/wiki/Perpendikul%C3%A6rene Se om du finner noe vedr. sertifikat på denne linken http://www.sjofartsdir.no/no/Sjofolk/ Redigert 15.Juni.2009 av Birchwood 29 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 (redigert) Poseidon er nok den beste til å svare på det men slik jeg ser det skal det vel holde med å skrelle av 61cm av en pulpitrekke eller noe for den er jo under 25 tonn. Men at den er registrert i NIS, da er det vel noen restriksjoner er det ikke det? Redigert 15.Juni.2009 av Kingsea (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
All Smiles Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Jeg vet ikke hvordan reglene er i Norge,men i Sverige må man ha kystskipperpapirer for og före båt/fartöy over 12x4mtr. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Poseidon er nok den beste til å svare på det ..... Jeg takker så meget for tilliten Men her er såvidt jeg kan se noe som ikke henger helt sammen NIS-registrert fiskefartøy, i den størrelsen som det her dreier seg om - det er rett og slett merkverdig..... Når det gjelder lengdene så har man litt forskjellige varianter, som bl.a. kalles "kjenningsmål", dvs de skal være uforandret og uavhengig av f.eks fartøyets lastekondisjon. Derfor kan man eksempelvis ikke bruke vannlinjelengden i en slik sammenheng - den forandrer seg ofte med hvor dypt fartøyet er lastet. Tilbake til spørsmålet så vil jeg anta at den som er oppgitt som største lengde er en største lengde, dvs en LOA. Den som er oppgitt kun som lengde er det da nærliggende å tro at er Lpp dvs "Lengde mellom perpendikulærene". Ut i fra denne tankegangen vil fartøyet normalt ikke kunne føres med D5L-sertifikat. Men det tryggest vil nok være å be om kopi av målebrevet og så kontakte sjøfartsdirektoratet. Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Fiks Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Lengde oppgitt i målebrevet er målingslengden L som er definert som 96% av vannlinjelengden ved en dypgang på 85% av dybden i risset midtskips. Hvis avstanden fra forstavn til senter rorstamme på denne vannlinjen er større enn 96% av vannlinjelengden skal det største målet benyttes som L. Største lengde er lengde over alt. Eventuelle påskrudde deler i annet materiale blir ikke regnet med i største lengde. Ref. fiskebåter med avkuttet baug og påskrudd "fender" for å holde lengden under en eller annen konsesjonsgrense. Vedrørende sertifikatplikt så kreves det i utgangspunktet D5L dersom fartøyet blir omklassifisert som fritidsfartøy. Da fartøyet har et forholdvis gammelt målebrev med tonnasje under 25 brt er det mulig at det kan være sertifikatfritt under visse forutsetninger da tidligere sertifikatgrense var ved 25 brt. Dette må i så fall undersøkes hos Sjøfartsdirektoratet. Det kan også lønne seg å sjekke med Sjøfartsdirektoratet om dette fartøyet er omfattet om krav til CE merking ved endring fra yrkesfartøy til fritidsfartøy, noe som bl.a. er avhengig av byggeåret til fartøyet. MVH Fiks Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Den som er oppgitt kun som lengde er det da nærliggende å tro at er Lpp dvs "Lengde mellom perpendikulærene". Heter det ikke lbp - Length Between Perpendiculars? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.