Jump to content

Sikringsline til anker

mhemil

Recommended Posts

Jeg har aldri hatt noen sikringsline på ankereret, og kan ikke fatte hva som skulle gjøre at det raser ut. Kjettingen ligger nesten 180 grader rundt nokken på vinsjen, og den greier du ikke å dreie rundt om du er aldri så sterk. Og dersom jeg skulle komme borti opp/ned bryteren på instrumentbordet, gjør det ingenting. For at den skal fungere må jeg slå på en egen "hovedbryter" med tydelig rødt lys i bryteren.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har en Quick Genius 1000F med 16 mm blytau på min båt, bruker sikringsline. Står jo akter i båten med fjernkontroll når ankeret skal opp, lett og huke av/på sikringslinen da. Kjedelig å få akterspeilet revet av hvis kabularet skulle glippe under fart. På svai over natten setter jeg ankerlina over kryssholtet.

dsc00479.jpg

Vi bør kanskje differensiere mellom dem som har :

- tau vs. kjetting da jeg antar at tau kan skli lettere enn kjetting over kabularet

- de som har flere brytere som må slås på før vinsjen aktiveres

Selv har jeg kjetting (både akter og i baug) og begge vinsjene er utstyrt med en hovedbryter. Slik sett anser jeg faren for å utløse vinsjen ved feil som liten. Da gjenstår det elektrisk eller mekanisk feil på selve vinsjen, og her er det kanskje ikke mange episoder? Selv har jeg ikke sikret ankerne, men når jeg ser alle båtene med denne linen antar jeg det er en god grunn til dette og ble nysgjerrig på omfanget av slike uønskede hendelser.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...