mhemil Startet 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2009 Ser båter både med og uten denne linen som sikrer ankeret til båten. Engbo anbefaler sikringsline, mens andre leverandører gjør det ikke. Hvor mange har opplevd at ankeret har gått uønsket? Selv om sannsynligheten er liten kan konsekvensen være svært uheldig og denne sikringen er sikkert en enkel, billig og grei forsikring. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Gjett om! 50 meter kjetting raste ut mens båten var i halvplan rundt ett nes. Det bråka fælt gitt. Hadde den tatt tak i bunn hadde jeg vel nesten nappet hull i akterspeilet. Siden har jeg brukt sikring ja :-) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 (redigert) Både jeg og en kamerat har opplevd dette, kameraten min i fart og jeg opplevde dette inne i en havn - begge var engbo. Ilas som jeg har i dag sikrer jeg men har aldri sett den slippe. En annen båt i havna fikk revet av hele kassa si når ankeret slapp - ukjent merke. Jeg ville definitivt hatt sikringstau! Redigert 15.Juni.2009 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Jeg har aldri hatt noen sikringsline på ankereret, og kan ikke fatte hva som skulle gjøre at det raser ut. Kjettingen ligger nesten 180 grader rundt nokken på vinsjen, og den greier du ikke å dreie rundt om du er aldri så sterk. Og dersom jeg skulle komme borti opp/ned bryteren på instrumentbordet, gjør det ingenting. For at den skal fungere må jeg slå på en egen "hovedbryter" med tydelig rødt lys i bryteren. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
dante Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Vi fant vel ut at ankeret til kameraten min hadde tendenser til å slippe ved spenningsfall - jeg mener han kom frem til en jordfeil til slutt. Men skulle noe elektrisk klikke og forårsake dette er det jo greit å sikre seg uansett mener nå jeg. Mekanikken stoler jeg på, men det elektriske i båt kan gjøre mye moro. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Jeg har en Quick Genius 1000F med 16 mm blytau på min båt, bruker sikringsline. Står jo akter i båten med fjernkontroll når ankeret skal opp, lett og huke av/på sikringslinen da. Kjedelig å få akterspeilet revet av hvis kabularet skulle glippe under fart. På svai over natten setter jeg ankerlina over kryssholtet. Sitér dette innlegget Link to post
kito Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Alltid sikring. Barn i båten og utilsiktet bruk av fjernkontroll. Bruker også sikringen når jeg ligger for anker. MVH Kito Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Med tau, forstår jeg godt sikringen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
FredrikW Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Har vinsj med bruceanker og blytau på badeplattformen. I vår båt er sikring helt nødvendig, siden utløserknappen er plassert slik at det er mulig å trykke den inn med kneet, hvis man er uoppmerksom og litt overraskende treffer en stor hekksjø mens man er underveis med litt fart. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Vi bør kanskje differensiere mellom dem som har : - tau vs. kjetting da jeg antar at tau kan skli lettere enn kjetting over kabularet - de som har flere brytere som må slås på før vinsjen aktiveres Selv har jeg kjetting (både akter og i baug) og begge vinsjene er utstyrt med en hovedbryter. Slik sett anser jeg faren for å utløse vinsjen ved feil som liten. Da gjenstår det elektrisk eller mekanisk feil på selve vinsjen, og her er det kanskje ikke mange episoder? Selv har jeg ikke sikret ankerne, men når jeg ser alle båtene med denne linen antar jeg det er en god grunn til dette og ble nysgjerrig på omfanget av slike uønskede hendelser. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.