Sleipner93 Startet 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2009 Godkveld! Jeg tok imot ett skrog ifjor med en smule slakkt og dårlig overbygg og styrhus ifjor. Reiv ned alt det gamle og har nå satt opp nytt. Dette plastrer jeg med ett lag glassfiber og polyester. Nå er alt plastringen snart unnagjordt og jeg begynner og tenke på hva jeg skal bruke som grunning/maling. Jeg er meget usikker hva jeg skal bruke og må helt ærlig innrømme at på dette området er jeg helt blank. Jeg har derimot noen forslag.. Kan jeg bruke Biltema sin Plast og Metall primer (to komp.) som grunning og bare legge vanlig Bengalakk eller noe slikt oppå etterpå? Jeg har Hempel Yacht Primer stående men dette hefter vel ikke noe særlig på glassfiberen? Det kan sies at overflaten ikke skal bli noe glatt og blank.. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Jeg hadde bare lagt på topcoat. Ikke biltema sin (det er bare 2 komp.maling) Lett å legge på (rulle, sprøyte eller pensel avhengig av omfang og ganske billig. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 15.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Men får det ikke til å stemme helt i mitt hode, topcoat er jo da toppstrøk på norsk. Blir ikke dette litt feil da? Dette er totalt ubehandlet glassfiber? Er det ikke normalt og grunne denne først med noe? Feks. Biltema sin plast og metall primer? Eller tar jeg kanskje feil...? Forbannade glassfiber greier, umulig å forstå seg på... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Topcoat skal brukes rett på glassfiberen! Alternativt kan du bruke Biltemas primer, og 2-komp Topcoat (Som altså ikke er en topcoat, men en maling) oppå . Ble du noe klokere nå? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
p-kaill Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Grunn med Topcoat og skal du ha fin finish så til slutt et strøk Hardtop. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Grunne med topcoat? Det heter topcoat fordi det er gelcoat tilsatt voks, og dermed beregnet til å smøres utover glassfiberarmert polyester (med en sparkel/nal) og gi et tykt vanntett lag. Jeg tviler på at voksen den inneholder vil gi god heft for ytterligere lakk el.l. Topcoat brukes vanligvis innvendig på skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Men kan jeg bruke biltema sin Plast og metall primer og så legge vanlig dekksmaling oppå dette etterpå? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Det kan du. Men hvorfor ikke bruke Biltema sim 2-komponenet lakk (som heter Topcoat) over? Denne går garantert overens med primeren, og resultatet blir mye mer slitesterkt samt mye blankere... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
p-kaill Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 (redigert) Jeg holder på med samme jobben som du Ørjan, snakket med en ekspert på Jemar Norpower AS, de som produserer Malo sjarkene. DE sa at 4 strøk med Topcoat så ble det vanntett og så kunne en legge på et strøk med Hardtop for å få en skikkleig blank overflate. Jeg bruker Reichold sin Topcoat, det er de som produserer polyester og glassfiber. Alt skal være 2-komponent. Bare spør Walter_S - du ser da resultatet hans..... Redigert 17.Juni.2009 av p-kaill (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Okei begynner å bli en smule klokere.. Altså visst jeg bruker en annen Topcoat en Biltema sin kan jeg legge den direkte oppå glassfiberen? Heller fortsatt litt mot Biltema sin plast og metall primer først og så topcoaten dems etterpå, blir vel det billigste alternativet vil jeg tro.. Sitér dette innlegget Link to post
Frikar Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Ja det blir nok billigst, men det er ikke altid det billigste er det beste. Etter så mye grunnarbeid hadde jeg ikke spart på noe når det gjelder toppstrøk/ finnish for det er jo tross alt det du og andre ser........... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Sjekk Walters tråd: Finishen ser da upåklagelig ut der... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
eysteind Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Gelgoat tilsatt voks (=topgoat)blir nok billigere, samt du får overbygget dit jamnere. Gelgoaten er mye tykkere enn vanlig maling, og fyller bedre opp. Biltema har gelgoat, nr 36-080 . I tillegg trenger du voks, nr 36-083 Vanlig maling blir nok blankere, men dette forutsetter at du har gjort en bra sparklejobb. Skal du male rett utenpå glassfiber, ville eg brukt Topgoat (gelgoat +voks). Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Er det noen som vet blandingsforhold gelcoat/voks ved sprøytelakkering Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.