Jump to content

Grunning/Maling til glassfiber

Sleipner93

Recommended Posts

Godkveld!

Jeg tok imot ett skrog ifjor med en smule slakkt og dårlig overbygg og styrhus ifjor. Reiv ned alt det gamle og har nå satt opp nytt. Dette plastrer jeg med ett lag glassfiber og polyester.

Nå er alt plastringen snart unnagjordt og jeg begynner og tenke på hva jeg skal bruke som grunning/maling. Jeg er meget usikker hva jeg skal bruke og må helt ærlig innrømme at på dette området er jeg helt blank.

Jeg har derimot noen forslag.. Kan jeg bruke Biltema sin Plast og Metall primer (to komp.) som grunning og bare legge vanlig Bengalakk eller noe slikt oppå etterpå?

Jeg har Hempel Yacht Primer stående men dette hefter vel ikke noe særlig på glassfiberen?

Det kan sies at overflaten ikke skal bli noe glatt og blank.. :wink:

Men får det ikke til å stemme helt i mitt hode, topcoat er jo da toppstrøk på norsk. Blir ikke dette litt feil da? Dette er totalt ubehandlet glassfiber? Er det ikke normalt og grunne denne først med noe? Feks. Biltema sin plast og metall primer?

Eller tar jeg kanskje feil...? :crazy:

Forbannade glassfiber greier, umulig å forstå seg på... :lol:

Jeg holder på med samme jobben som du Ørjan, snakket med en ekspert på Jemar Norpower AS, de som produserer

Malo sjarkene. DE sa at 4 strøk med Topcoat så ble det vanntett og så kunne en legge på et strøk med Hardtop for å få en skikkleig blank overflate. Jeg bruker Reichold sin Topcoat, det er de som produserer polyester og glassfiber.

Alt skal være 2-komponent.

Bare spør Walter_S - du ser da resultatet hans.....

Redigert av p-kaill (see edit history)

Gelgoat tilsatt voks (=topgoat)blir nok billigere, samt du får overbygget dit jamnere. Gelgoaten er mye tykkere enn vanlig maling, og fyller bedre opp.

Biltema har gelgoat, nr 36-080 . I tillegg trenger du voks, nr 36-083

Vanlig maling blir nok blankere, men dette forutsetter at du har gjort en bra sparklejobb. Skal du male rett utenpå glassfiber, ville eg brukt Topgoat (gelgoat +voks).

Lykke til!

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...