Suzumar Startet 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2009 Har nå sett alle episodene av kystpatruljen og innser at jeg har oppfattet medlemsskapet og tjenestene litt feil. Ser at det er en serviceinstutisjon som jeg kan benytte til mye mer enn det jeg hadde trodd. Sjekket NSSR sine sider og la inn aktuelle telefonnr. på mobilen. Skjønner ikke helt forskjellen på de ulike aktørene og når jeg skal ringe hvilket nr. Jeg ligger i hjemmehavn og får ikke start på motoren. Servicetelefonen eller redningsskøyten eller det frivillige redningskorpset eller ingen av dem? Jeg ligger i uthavn og har tau i propellen, ankeret ligger ute og ingen fare. Det er for kaldt til å bade. Hvem ringer jeg? Redningsskøyten eller redningskorpset? Jeg ligger å driver uten motorkraft i trafikert skipslei. Ingen umiddelbar fare for meg eller båt. Hvem ringer jeg? Bør jeg her også vurdere 120? Jeg har gått på et skjær og sitter fast. Det haster litt for båten blir slått mot fjæra, men ingen fare for personer. Hvem ringer jeg? 120, redningsskøyten eller redningskorpset? Jeg driver rundt uten motorkraft, det er vind og det ser stygt ut innenfor en tidsperiode på 10-15 min og jeg vurderer faren for folk og båt som stor. Ringer jeg 120, 112, hovedredningssentralen, kystpatruljen eller redningskorpset? Ut i fra det jeg har fått med meg på tv, virker det som det er større sansynlighet for å få kyndig hjelp fra redningsskøyten enn redningskorpset. I alle fall om en har motorproblemer. Jeg blir helt svimmel av dette og usikkerheten er ikke god å ha med seg på sjøen. Løsningen på alt er kanskje vhf - kanal 16? Personlig så er terskelen for å bruke vhf'en høyere enn å ringe. Kanskje dumt, men slik er nå jeg skrudd sammen. Ville nok bare vurdert vhf'en i det siste alternativet mitt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 (redigert) Hei. Nå har jeg faktisk to ganger på under en måned fått motorstopp (senest idag) og hatt behov for slep til havn (ingen nødsituasjon). Jeg er medlem i Redningsselskapets kystpatrulje, og da var det for meg helt naturlig å kalle opp nærmeste kystradiostasjon (for mitt tilfelle Tjøme radio) på arbeidskanal og forklare problemet og be om slep fra nærmeste redningskrysser. Fungerte enkelt og greit. Uten VHF, kan en ringe 120, med samme prosedure, forkklare problemet, oppgi mobilnummer og redningsskøyta kontakter deg og dere gjør nødvendige avtaler. Å bruke VHF er ikke "farlig". I mitt tilfelle foregikk det slik: Jeg valgte arbeidskanal, i dette tilfelle K07 og sa: "Hallo Tjøme Radio, dette er Trudelutt på kanal 7" Så svarte Tjøme omtrent slik. " Godag Trudelutt, hva kan jeg hjelpe deg med?" Og så var det bare å forklare hele situasjonen og svare på spørsmål om hvor jeg var, hvor mange ombord, om jeg var medlem i Kystpatruljen osv. Enkelt og greit og IKKE "farlig" Men står du på grunn med vann til halsen, bruker du selvfølgelig K16 og roper MAYDAY! Lars H. Redigert 15.Juni.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mini Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 For det første i Redningsselskapet er det utad ingen forskjell på hvem som yter assistanse eller redning. Den store forskjellen er hvilke ytelser de forskjellige kan gi. Da tenker jeg på fast bemannede skøyter og sjøredningskorps skøyter. Det er bare fast bemannede skøyter som har dykker. For deg som medlem, er det viktig å vite at er du medlem i KystPatruljen Total, trenger du bare 02016 uansett hvor du er, også i hjemmehavn. Det betyr at trenger du assistanse i hjemmehavna, kan du ringe 02016 og lage deg en kopp kaffe mens du venter. Basis medlemskapet gjelder ikke i hjemmehavn eller havn med veiforbindelse. Husk for assistanse er det 02016 for nød gjelder andre nummere. Sitér dette innlegget Link to post
kterjesen Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Jeg har gått på et skjær og sitter fast. Det haster litt for båten blir slått mot fjæra, men ingen fare for personer. Hvem ringer jeg? 120, redningsskøyten eller redningskorpset? Jeg driver rundt uten motorkraft, det er vind og det ser stygt ut innenfor en tidsperiode på 10-15 min og jeg vurderer faren for folk og båt som stor. Ringer jeg 120, 112, hovedredningssentralen, kystpatruljen eller redningskorpset? Har du VHF eller ikke er jo ett vesentlig spørsmål her. pkt. 1: Har du VHF vil nok dette etter syn fra HRS, og KRS (HovedRedningsSentralen og KystRadioStasjon) være en urgency/haster melding (eller "pan-pan" om du vil) Uansett om du kaller KRS, ringer 120/112/113/110 eller lignende vil HRS/KRS få beskjed, og vi (KRS) vil gå ut med "pan-pan", Dette kan selfølgelig ikke garanteres 100% da det alltid vil være flere ting som spiller inn, men etter kommentaren "båten blir slått mot fjæra" hadde det mest sansynlig blitt en haster melding, ja. pkt. 2: VHF: ch16 - Mayday x 3, navn, c/s (evt mmsi ifg kurs) pos, pob, type nød ( tlf: 120 - (går raskest,) hvem, hvor,hvor, hvor mange. deretter vil KRS sende mayday relay informere HRS andre båter (alt. kan en ringe HRS, men dette tar noe lenger tid dersom du ikke er ikke er i områdene til Rogaland, Bodø) Lykke til på sjøen kterjesen, Rogaland radio Sitér dette innlegget Link to post
Bjørni Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 For det første i Redningsselskapet er det utad ingen forskjell på hvem som yter assistanse eller redning. Den store forskjellen er hvilke ytelser de forskjellige kan gi. Da tenker jeg på fast bemannede skøyter og sjøredningskorps skøyter. Det er bare fast bemannede skøyter som har dykker. For deg som medlem, er det viktig å vite at er du medlem i KystPatruljen Total, trenger du bare 02016 uansett hvor du er, også i hjemmehavn. Det betyr at trenger du assistanse i hjemmehavna, kan du ringe 02016 og lage deg en kopp kaffe mens du venter. Basis medlemskapet gjelder ikke i hjemmehavn eller havn med veiforbindelse. Husk for assistanse er det 02016 for nød gjelder andre nummere. Vil det si at hvis jeg ikke får start på motoren i hjemmehavn, så vil redningsskøyta kunne hjelpe meg såfremt jeg er totalmedlem? Sitér dette innlegget Link to post
Khaoz Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Vil det si at hvis jeg ikke får start på motoren i hjemmehavn, så vil redningsskøyta kunne hjelpe meg såfremt jeg er totalmedlem? Ja Sitér dette innlegget There are two choices in life-Take it or leave it Link to post
Draco24styling Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Sikkert koselig og få redningskøyta på besøk i hjemmehavn , men sløsing med dyrbar tid for redningskorpset mener jeg Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Bjørni Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Regner ikke med at de kommer hvis de ikke har tid da... Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Er det det en har betalt for gjennom medlemsskapet, så er det jo bare å bruke dem. Terskelen min for å ringe redningsskøyten er i alle fall lavere nå enn før tv-serien på tv Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Noen har ringt meg da, ble oppringt på søndag: Seilbåt med flatt startbatteri Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Hansi Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Ring en venn. Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 (redigert) Vil det si at hvis jeg ikke får start på motoren i hjemmehavn, så vil redningsskøyta kunne hjelpe meg såfremt jeg er totalmedlem? Nei det betyr ikke at du får Redningsskøyta på besøk, men høyst sannsynlig kommer Falk. Dette gjelder også hvis du er tom for drivstoff. Forutsetningen er at du er Total medlem, kr. 795,- pr år. Redigert 17.Juni.2009 av Mini (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Noen har ringt meg da, ble oppringt på søndag: Seilbåt med flatt startbatteri Ja, den var morsom! Han kunne jo bare brukt seilene å startet motoren!! For en idiot som ikke tenkte på det..... Er du seriøs Hilmar 2?? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 flatt startbatteri burde ikke hindre folk i å få startet motoren mener jeg. så fremt de har strøm igjen på forbruksbanken , er det en enkel sak. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Havgap Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Jeg var medlem av Kystpatruljen tidligere da jeg gikk litt opp og ned på kysten i løpet av sommeren. Men nå har jeg et litt annet båtliv med småturer, og kuttet derfor ut medlemskapet. Sjekket nå for å finne ut hva som er "total"-medlem osv., jfr. innlegg ovenfor. Men det kan jeg ikke se er forklart på hjemmesiden. Bare at du må velge hvis du skal melde deg inn. http://www.nssr.no/kystpatruljen/ Med fare for at jeg kanskje har oversett noe; hva er forskjellen på medlemskategoriene?? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Noen har ringt meg da, ble oppringt på søndag: Seilbåt med flatt startbatteri Sånn kan det gå når man bruker seil til fremdrift og ikke motor! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mini Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Med fare for at jeg kanskje har oversett noe; hva er forskjellen på medlemskategoriene?? Med Basis medlemskap får du hjelp på sjøen og i uthavn i Norge og Sverige. Med Totalmedlemskap får du i tillegg assistanse i havn med vei også hjemmehavn. Du får også assistanse i havn i Danmark om du skulle trenge det. Ble det enklere nå? Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Jepp! Og takk, - det var så greit forklart at det burde vært tilgjengelig på Kystpatruljens hjemmeside!! Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Sånn kan det gå når man bruker seil til fremdrift og ikke motor! ????Hvordan kan man da bli i beita med flatt startbatteri, når man ikke bruker motor til framdrift mener jeg? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mini Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Jepp! Og takk, - det var så greit forklart at det burde vært tilgjengelig på Kystpatruljens hjemmeside!! Skal se hva vi kan få til Sitér dette innlegget Link to post
jonaslep Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Jeg var medlem av Kystpatruljen tidligere da jeg gikk litt opp og ned på kysten i løpet av sommeren. Men nå har jeg et litt annet båtliv med småturer, og kuttet derfor ut medlemskapet. Sjekket nå for å finne ut hva som er "total"-medlem osv., jfr. innlegg ovenfor. Men det kan jeg ikke se er forklart på hjemmesiden. Bare at du må velge hvis du skal melde deg inn. http://www.nssr.no/kystpatruljen/ Med fare for at jeg kanskje har oversett noe; hva er forskjellen på medlemskategoriene?? www.nssr.no/Medlemskap/KystPatruljen/Medlemsbetingelser Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 ????Hvordan kan man da bli i beita med flatt startbatteri, når man ikke bruker motor til framdrift mener jeg? Fordi man stopper motoren igjen såsnart man har manøvrert klar av bryggen og har heist seil. Blir ikke mye lading på den måten, men man bruker likevel litt av batteriet hver gang man starter opp for å legge fra. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
S/Y Emma Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Dette er igjen avhengig av at man ikke bruker landstrøm når man ligger i havn, og ikke har alternative energikilder som f.eks. vindmølle eller solceller. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Hilmar 2 Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Er du seriøs Hilmar 2?? Jeg er nok ikke en av Værstingene her på BP nei . Seilbåten lå i gjestehavna på borgen og hadde landstrømsmulighet. Vindstille var det heller ikke Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.