Jump to content

Kan man koble el. lensepumpe opp mot den gamle manuelle?

Jazzmatazz

Recommended Posts

Hei!

Som det fremgår av overskriften. Jeg har per idag en manuell lensepumpe. Har lyst til å utvide til en elektrisk. Kan jeg koble til samme slangestuss som jeg bruker til den manuelle?

Har tenkt til å kjøpe RULE automatic. Synes den ser grei ut med innebygd nivåbryter. Noen erfaringer med den?

Er litt grønn på 12v elektronikk, men hva mer trenger jeg for å koble opp en slik en. Regner med jeg trenger en vanlig bryter, med sikring. Altså, koble bryteren til batteriet og ledningene fra lensepumpen til bryteren. Vil det bli riktig?

Beklager evt. dumme spørsmål! :-)

:flag:

Rule Automatic er den automatiske lensepumpen jeg har best erfaring med. For meg med trebåt som gjerne lekker litt av og til er det viktig og ha en pumpe jeg kan stole på og Rule Automatic er den pumpen. Den starter riktignok hvert andre for og sjekke om det er noe vann i båten og bråker litt. Men for meg er det verdt det enn båten på bunnen.

Derimot kan det lages til bryter på dette som gjør at du kan slå av denne automatikken på natten når du sover osv.

I teorien trenger du ikke bryter men det kan kanskje være en fordel. To av ledningene fra pumpa går hos meg direkte til batteriet med sikring på plussen. Den tredje ledningen er for tvangstyring av pumpa. Her har jeg en bryter som jeg kan tvangstyre den med.

SKal du kunne slå av automatikken må du ha bryter på den ene ledningen av de to første også.. :smiley:

Lykke til, tror du vil bli godt fornøyd med Rule Automatic! :smiley:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)

Har en rule matick med nivåbryter, fungerer perfekt. Når jeg satte ut båten i vår, hadde den ikke vært på sjøen på tre år. men likavel klarte den ene pumpen å holde den tom for vann.

Jeg har den koblet via sikringene på instrument panelet, sånn at jeg kan slå den av her når jeg ikke vil at den skal gå.

Tror også at den bruker veldig lite strøm da den gikk en hel uke på det ene batteriet. Ladet det da, men hadde nok ikke trengt det da det bare var tappet halveis ned.

Så det er nok en veldig bra pumpe. Men flotøren er jo litt utsatt, da det ikke er så mye som skal til før den blir blokert en eller annen vei.

Har enten vurdert å sette inn et t-rør over den gamle manuelle lensepumpen, med tilbakeslagsventil. Eller å koble den gjennom/seriekoble via den gamle. Tror jeg prøver det i første omgang.

Er det noen spesiell bryter man må ha til denne koblingen. Ser også at det står at man skal skru fast Rule Automatic i bunnen av kjølen. Er ikke helt komfortabel med å begynne å skru inn skruer der. Noen tips?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...