Jump to content

Egen seksjon Anbefalte Båtlinker?


Batdilla

Recommended Posts

En egen linkside eller tilsvarende løsning har blitt foreslått. Administrator tror det vil medføre for mye arbeide for ham å få igang og vedlikeholde en slik løsning.

 

Her er et forslag til å løse dette med å dele bra båtlinker med andre:

 

Opprett en egen tråd med et egnet emne (Anbefalte Båtlinker eller noe slik).

 

Da kan alle legge inn linker de vil anbefale i denne tråden. Løsningen medfører ikke noe ekstra arbeide for administrator da vi bruker eksisterende programkode. Det blir enkelt å oppsøke linkene for de som ønsker å se igjennom anbefalte linker fordi alt finnes i en dedikert tråd.

 

Kanskje tråden kunne legges ut på topp, på samme måte som Marked? Den vil da bli enklere å finne for nye besøkende enn om den ligger sammen med de andre innleggene.

 

En ting er eksisterende linkoversikter på nettet. En annen ting er linker jeg selv vil anbefale fordi jeg selv synes de er gode. Dette kan f.eks. være til steder som ikke er direkte båtrelaterte, men som likevel har noe å tilby til båtfolk (F.eks. prisgunstige alternativer til merkeprodukter for båtbransjen). Slik info er ikke med i de eksisterende linkoversiktene idag (Såvidt jeg vet).

 

Vedlikehold av linkene kan forenkles ganske betraktelig ved å gi noen føringer innledningsvis i tråden:

 

1. Ikke linke dypt, men kun til topp. Det vil si linke til www.baatplassen.no og ikke www.baatplassen.no/en-eller-annen-katalog/en-eller-annen-side-som-sikkert-forsvinner-etter-hvert-og-gir-feilmelding. Isteden kan man beskrive hvordan man orienterer seg fram til den aktuelle siden, i de tilfellene man vil referere til noe som er funnet på et annet nettsted.

 

2. Alle hjelper til med vedlikehold og melder fra til admin i de tilfellene man finner linker som ikke virker. Burde ikke medføre altfor mye arbeide hvis alle respekterer pkt 1).

Link to post
Share on other sites

Min skepsis var først og fremst knyttet til at det allerede er flere bra portaler i Norge. Tror neppe det er behov for fler pr idag.

 

Jeg mener jeg har fått med meg de fleste portaler, men det fint om dere kan legge oss inn hvor vi ikke er representert.

Kanskje vi til og med kan få omtale på "hot" siden til BM... :smiley:

 

Men en link tråd er selvsagt helt ok. Det er opp til den enkelte hva man poster.

Men jeg kan i utgangspunktet ikke love noe lim, veldig mange kan ha ønske om å ha spes. tråder på toppen.

Foreløping er det bare meningsmålinger som limes. Og blir det mange av dem vil jeg droppe limet også her.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan være enig med deg i at det finnes flere bra båtlink portaler i dag.

 

Det som vil bli nytt i denne sammenhengen, er at Anbefalte Båtlinker kan inneholde andre typer linker enn det man vanligvis finner hos de etablerte portalene. F.eks. det kan være at noen finner en alternativ leverandør av en løsning/et produkt hvor det er mye å hente økonomisk på å kjøpe dette et annet sted enn hos den typisk leverandør av produkter og tjenester innenfor båtbransjen. Jeg tror det er mange som sitter på slike eksempler, men de går ikke fram av de etablerte portalene fordi disse typisk linker til rene "båtsteder".

 

For å unngå at tråden må limes, foreslo jeg å legge dette på "topp" ved siden av Marked. Man slipper da både å lime tråden, og man slipper at tråden forsvinner langt nede på en eller annen side hvis den skulle ligget sammen med de andre trådene i den vanlige diskusjonen.

Link to post
Share on other sites

Litt enig med Båtdilla. Da blir det opp til den enkelte å 'administrere' den sia, dvs legge inn nye og evt slette gamle linker.

 

Ofte finner man linker på konkrete spørsmål i den vanlige diskusjonen. Det var f.eks en link til en splitt tegning av drevet på min båt på en diskusjons tråd på BM. (En diskusjon jeg ikke deltok i, kun leste.)  Senere, etter å ha bytta Pc (og dermed mistet gamle favoritter) var det veldig vanskelig finne igjen da jeg trengte det, brukte flere timer med søk i gamle diskusjoner osv før jeg fant det igjen. (Eller fant jeg det i det hele tatt?? husker ikke)

 

Poenget er at dersom den type linker var samlet et egnet sted, og med en relevant heading, så ville det vært mye lettere å finne slikt.  Og med tanke på alle gode nordmenns trang til diskusjon, og å overgå hverandre, ville ett emne, inneholdende en link, høyst sannsynlig fort få underinnlegg med relevante linker som innsender selvfølgelig syntes var MYE bedre. Mao en diskusjon av linker. :eek:

Da ville den som var på jakt etter noe konkret, finne emnet, og kansje en hel liste med relaterte linker på akkurat det.

 

Man kunne kansje også poste behov for linker på ett slikt sted. Altså dersom det var noe man var på jakt etter, mao lage headingen, selv om man savnet linken?

 

Men en slik løsning ville jo krevd at den enkelte var flink til å poste sine linker dit. Dersom noen svarte deg på en vanlig diskusjon med en link, at den faktisk da ble postet også på Linke sida. Men det tror jeg vi skulle greid å få til?

 

Det er jo egentlig bare å lage mappa, og se hvordan det bærer i vei??  Eller er vi egentlig tilbake ved diskusjonen om vilke gruperinger/emner/struktur vi skal legge opp til, bare med en litt annen vinkling?  :smiley:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Personlig har jeg ikke noe imot en ny gruppe, er vant med forum med haugevis av dem.

 

Men som dere sikkert skjønner er jeg nødt til å vurdere alle endringer.

På et forum vil det alltid komme masse forslag, både gode og dårlige. Det blir kaos vil alle skal få oppfyllt sine ønsker.

 

Det som er litt spes. her hos oss er at vel nesten alle kommer fra et svært enklet forum med bare en gruppe.

Selv om Yabb er enkelt å bruke med litt trening kan det virke overveldene på nykommere.

Det er derfor viktig å ha det enklest mulig, særlig nå i starten.

 

Men vi lar meningsmålingen avgjøre. Er det flertall for en link-gruppe setter jeg den opp. Men en av dere må  moderere den... :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Vi kan kanskje avslutte denne poll'en nå.

 

18 stemmer er avgitt.

 

Spørsmålet var

Ønsker vi en ny tråd Anbefalte Båtlinker?

 

Svaralternativene var

Ja - Ny tråd på topp sammen med Marked (6 stemmer)

Ja - Ny tråd sammen med de andre trådene (5 stemmer)

Nei (7 stemmer)

 

Resultatet er ganske klart: Av de som har stemt, ønsker over 60% en egen tråd for "Anbefalte Båtlinker". Med en stemmes overvekt ønskes det at den nye tråden skal ligge på topp sammen med Marked.

 

Jeg støtter å ha en slik ny tråd på topp sammen med Marked. Tråden blir da lett tilgjengelig for spesielt nye besøkende. Hvis den ligger sammen med en masse øvige tråder, vil den etterhvert forsvinne til side 2, 3 osv og mange vil da ikke finne den. Ved at vi ikke enkelt ser den, blir man ikke minnet på dens eksistens og det kan dermed bli dårlig også med nye bidrag. Hvis man ser tråden, kommer man kanskje på nye bidrag nå og da og tråden blir da mer levende.

Link to post
Share on other sites

PanPan; Hvorfor heter det ikke PanPanPan? Leste en artikkel om VHF og snappet opp at det er noe på VHS sambandet som heter PanPanPan. Er det herfra du har hentet inspirasjon?

 

Jeg regnet nesten med en slik kommentar fra deg. Ikke noe vondt ment, men jeg har en anelse om at du kanskje har sans for tall og tallenes betydning i ulike sammenhenger...  :smiley:

 

Min erfaring fra slike forum med registrering er at uansett vil man ha et stort flertall som kun er passive medlemmer uten å skrive egne innlegg. Man registerer seg kun for å dra nytte av de øvrige fordelene dette drar med seg. Så for å få et mer korrekt bilde av hvor representativt poll resultatet er, burde antall avlagte stemmer vært veid mot antall registerte brukere som har postet egne innlegg. Da blir forholdet et annet. Av disse igjen er det et visst antall som kun har registrert seg i forbindelse med et enkelt spørsmål eller to, og som sjelden eller aldri er innom. Så et annet kriterie kunne vært og sett opp i mot registerte brukere som har postet x antall innlegg (Dvs med en viss aktivitet slik at man kunne forventet at de ville avgitt stemme, hvis spørsmålet engasjerte). Da er det ikke sikkert 18 stemmer er så dårlig beslutningsgrunnlag likevel? :wink:

 

Jeg valgte å slå sammen de 2 første spørsmålene når jeg konkluderte. De dreier seg jo om 2 varianter av det samme. Disse 2 utgjør tilsammen over 60% og det må da være et kvalifisert flertall det...

 

En enkel måte å "løse" dette på, som du kanskje også antyder, er å opprette dette som en dedikert tråd, men at dette legges som en vanlig tråd. Hvis engasjementet viser at dette har livets rett, kan man senere flytte det opp og enten lime det, eller legge det på topp sammen med Marked.

 

Enig?  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hva om du starter en slik tråd? Det kan være en ide om du...

 

Vet nærmere ettertanke er jeg veldig enig i å vente til flere har fått på seg skjorta. He, he... Neida, er ikke redd for å trå til litt. Men jeg har vært litt for flink til å si ja i forbindelse med Internet de siste par årene, så jeg driver i harde tak om dagen for å få litt mer fritid til overs. Har nå 3 nettsteder og prøver å selge et av dem for å frigjøre litt tid.  :smiley:

 

Ingen andre som kunne tenke seg å være moderator for en slik tråd da?

Link to post
Share on other sites

Slik jeg ser det er det riktig å legge sammen de to siste alternativene.

Alle kan lage en link-tråd, vi må ikke endre noe pga det.

 

Men jeg kan godt lime den øverst.

Så ser vi det an hvordan det går. Tror ikke vi trenger noen spes. moderasjon av den.

 

Hvis det er ok for deg Batdilla foreslår jeg at du starter tråden med en kort innledning.

Så limer jeg og de som har linker kan poste dem.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...