Jump to content

Få fjortisene med på båt tur.

880

Recommended Posts

:smiley::wink:

Så er løsningen her for å få fjortisene til å ville være med på båt tur uten at det klages over tilgangen til nok kanaler på TV'en om bord.

http://www.aftenposten.no/spesial/bildeser...69485&bildenr=7

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Ja, og hva blir det neste? :cryin:

Foreløpig har vi ikke TV ombord i det hele tatt. Ser nok på TV resten av året, så på båttur får vi finne på noe annet. (Selv om det var kipt å høre Norge - Brasil i VM på radio).

Blir det krav om satelitt! da selger jeg båten og nyter sommeren hjemme på terrassen.

Per

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

"Er 14 år og har kjøpt mi eiga saga 20 snekke".

Kjempe bra Eysteind!

Nei det er sant det , alle ungdommer er ikke like. Vi voksne har lett for å ta alle over en kam.

Når det gjalt at jeg ikke ville ha TV i båten fordi vi så nok på TV resten av året. Så gjalt det også meg selv.  Når en har den skjermen i nærheten er det alfor lett å sette seg ned å bli passivisert.

Tror  at du vil få mye mer glede av Sagaen din enn om du hadde kjøpt et 10 -12 fots leketøy med 9.9 (15) hk. Du kan jo om ett par år reise på tur med overnatting ombord og full pakke.

Lykke til med Sagaen

MVH

Per

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Dette med å få med seg fjortisene på tur er jo avhengig av skipperen og admiralinnen, Det er viktig å ta med "leketøy" jolle eller seilbrett, alt etter hva fjortisen foretrekker. Videre må en legge opp turen tildels etter fjortisens ønsker. Det er ikke så vanskelig når en tar i betraktning at dette dreier seg om kun få år. Har opplevd datter i en alder av 18 år forlangte å få være med på seiltur med ny admiralinne. For som hun sa det har alltid vært så godt å dra på båtferie.

Av tre små Havfrøkener er det bare den yngste som vil være med.Litt bestikkelser må til i form av Kinderegg.En billig svart/hvitt TV er ombord innkjøpt fra Clas Olhson så det er ikke all verden.Ikke er den mye i bruk heller da vi har mye moro av å reke rundt i fjæra med jolla og vannkikkert,og for ikke å glemme bading.

For den yngste ser jeg håp når det gjelder båtliv men de to eldste de er evig fortapt i Britney Spears søte pop helvete.Ikke for det eldste Havfrøkenen  har vervet seg i marinen som kokk og reiser til Madla i juli :cryin: Ørna er ikke helt fornøyd med det hun,men Føreren av Slagskipet jubler.Det ville vært fornøyelig å se de trøtte trynene på oppstillings plassen 0600 på en søndag :lol:

Den gang da i hine hårde dager, da barna var små og den første båten var ny, dro vi alltid nedover svenskekysten. Delvis fordi tidligere svigers har hytte på Hvaler og vi har venner i Sverige. Det ble en tradisjon og dra til Gøteborg, dette har hengt i og den yngste min (26 år.) hhar delvis ymtet frempå om det hadde gått an å ta en tur nedover igjen. Jeg er ikke noe unikum på noen måte, men jeg tror at det handler ikke bare om uthavner og grilling på svabergene, men også å ta ungdommen på alvor. Som skipper behøver man ikke alltid å gå så lange strekk. Gjør man nå først det, så er det alltid på grunn av at matrosen(e) har gjort et eller annet bra/fantastisk. Dette virket for 15 år siden og det virker nok i dag også.

Joda jolla må være med, selv om eldstemann syns at fader'n er veldig kjip som ikke kan kjøpe noe som går raskere. Har en Zodiac  m4hk. Han har forøvrig i lovensforstand ikke lov til å kjøre den engang. 14 knop med han alene i. Han er 13.  Må innrømme han er flinkere til å legge til med den en det jeg er.  Så lenge det er bra vær er det nok å finne på og ikke noe problem.

Problemet oppstår når det har regnet i en uke, da begynner 30 fotern å bli liten. Tror ikke båter tåler regn. De kryper ca 2 for i døgnet, sånn føles det iallefall. Detblir mye kortspill, Yaty, ludo, andre spill og lek. Når 2 gutter (9 og 13 år) leker har det en tendens til å ende med hærjing, men stort sett går det bra.

At turen går på unganes premisser er en selvfølge. (Ialle fall til en viss grad). Skjelden dagsettapper på mer enn 3 timer.  Ikke noe absolut mål for ferien. Ta en dag av gangen. Har man funnet en plass som man liker så blir man der ett par dager.Stort sett overnatting i utehavner.  Hvis det ikke har vært dårlig vær i for mange dager. Da blir vi gjerne liggende i en by noen dager. Ellers blir det bybesøk på dagtid ett par ganger i uka.

Sommeren 2001 Var vi på båttur fra 20. juni til 23juli.  Det ble sure miner for at vi allerede måtte hjem. Skulle ha vært ute i 5 dager til men jeg måtte reise tidligere på jobb enn planlagt.

Sommeren 2002 Reiste jeg på jobb 23.06 og var hjemme igjen 08.08 Så den sommeren forbigås i stillhet. Det ble noen fine helger på forsommeren og i august/september.

Per

MEDLEM I KNBF

Pekjan: Har en Zodiac  m4hk. Han har forøvrig i lovensforstand ikke lov til å kjøre den engang. 14 knop med han alene i. Han er 13.

Går den så fort ?

Jeg har en Zodiac C240 med Yamaha 4 HK. Kjøpte båt i høst og da fulgte gummibåt med motor med. Har ikke prøvd den ennå, fordi jeg ikke fikk startet motoren.

Man altså, går den så fort ? eller mer presist, går min så fort ? (har vi samenlignbare størrelser / modeller)

Hvor fort går den med en / to voksne ?

Jeg har en 12 åring, så dette kan bli spennende !

Gerhard

Har en Zodiac 260 FR med Mercury 4 hk (står på dekselet, nå 5 hk). Den planer med 2 voksne ombord. Disse jollene går egentlig for fort for folk under 16 år. Derfor tror jeg at dette har en oppdragende effekt på barna, fordi de vet at de egentlig kjører ulovlig båt. Jeg har sett endel (ganske mye) uvettig kjøring i slike båter, foretatt av folk som klart er over 16 år. Jeg tror det er skipperen selv som oftest. Noen som kjenner seg igjen??

Vi har en YAM 230 m/4 hk.  Denne planer fint med fjortisen, men ikke med 2 voksne!.  Har blitt fortalt at båten er egentlig for liten - for liten planende flate.  Så en større båt med samme motor ville plane lettere.  Båten gjør helt klart mer enn 10 knop, så det er helt på grensa...  Men så var det dette med oppsyn da.  Hos oss er reglen at så lenge vi kan se fjortisen - og han kjører fornuftig, er det grønt lys.  Viktig med sunn fornuft her, tror jeg.

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson

Er vel en Achilles jeg har 260 med oppblåsbar kjøl.

Med 1  13 åring: 14 -15 knop

med 2 unger  9 og 13 år:  noe saktere, men ikke problem med å komme i plan.

Med meg og minstemann: Kommer i plan med noe jobbing. (Nå er jeg 100+)

2 store voksne:  Glem planing.

Nå er heldigvis ikke alle unger like. Det er mye uvettig kjøring med joller, men som Mini skriver

de fleste er over 16 år. Full fart inne ved båtene er som regel skipperen selv.

Mine to er garantert ikke verdens roligste unger, men når det gjelder jolla, vet de veldig godt at hvis jeg ser noe tullekjøring er det rett inn.

Det ER ulovlig å la unger under 16 kjøre disse båtene. Er dette å lære barna våre at lover er til for å brytes? Eller er det Ok å la de prøve seg? Jeg mener at ett hvist skjønn må kunne utvises.

Hvor mange er det som følger tollreglene når man er innom systemet i strømstad før man reiser hjem til Norge? Eller kjøttbestemelsene, før 3 kg kjøtt nå 10kg (hvis man ikke handler andre matvarer, samet vekt skal ikke være over 10 kg).

Per

MEDLEM I KNBF

Har en Bombard Tropik 285 eller 305, husker ikke. Med en 5 hk Mariner målte poden den til 17 kn (GPS). Han er 16, høy men sylslank så vekta er vel 60-65 kg. Den planer med mine 95 kg også, det er fart i de små loppene.

Men er enig med flere her, la ungene få prøve seg, de vokser med oppgaven. de som blir vant til å håndtere båt oppfører seg oftest skikkelig på vannet.

Til sommeren kommer jeg til å utstyre jolla med en eldre, daffere 4 hk Suzuki slik at minste jenta som da er 9 kan få prøve seg på egenhånd. Denne motoren klarer hun å dra igang selv, den nye Marineren blir for tung.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...