skage Startet 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2009 Har hatt et havari på ankervinsjen vår type Lewmar, det viser seg da at det er en overføring som ryker inne i "systemet" ved en viss type belastning. Vel nok om det vinsjen er reparert og alt ok. Men delesjefen som jeg fikk ny del av meg spurte om jeg var flink til og avlaste vinsjen når vi lå på svai, joda svarte jeg hver gang svarer jeg Det svaret var nok en god løyn, dog jeg har krok for dette men den blir nok ikke benytett hver gang. Saken er jo den at vi ikke må la vinsjen holde båten til ankeret, med sikre tauet/kjettingen inn til en pullert eller noe. Hva gjør dere andre her. Servicemannen sa at den feilen jeg hadde fått på min vinsj skyldes ofte at man ikke avlaster vinsjen. Om noen har noen fikse produkter eller løsnin ger er det flott. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Karmøy vinsj lager noen flotte kjetinggafler som kommer opp av dekket og låser kjettingen. Selv bruker leg en tilpasset bolt jeg trer gjennom keettingen og som stopper mot kjettingrulen. Husk vinsjen er for og hlae inn kjeting og anker og er ikke dimensjonert for og holde båten. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Hei. Jeg har spurt her på BP ("ankring med vinsj, hva gjør dere ?") om det samme og svarene varierer. Noen mener at det er OK å la vinsjen/kabularet ta hele belastningen, mens andre sier at du skal avlaste. Jeg bruker å slippe ut litt ekstra tau og avlaste vinsjen ved å feste ankertauet i en puller. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Tror jammen jeg har til gode å se noen som avlaster vinsjen ved oppankring. Nå ser jeg hovedsaklig aktervinsjer som benyttes ved fortøying mot land. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Langs land Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Se http:/www.wichard.com. De har krok for 8, 10 og 12mm kjetting. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Benytter ikke avlaster og har kjetting hele veien. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Vi er på langtur og som de fleste her som ligger på svai bruker vi avlaster. Vi bruker en liten krok (Wærners båtbu Sandefjord) med tau og gummiavlaster. Er det stille kan en selvfølgelig sløyfe avlaster. Har en ikke avlaster er det å foretrekk å feste kjettingen på kryssholten. En kan selv tenke seg belastninge på winsj, kabular og baugrulle ved mye vind og sjø. Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 dette var jeg faktisk ikke klar over at en trengte å gjøre.....sier derfor takk......men det er jo litt logisk i grunn Sitér dette innlegget Link to post
LarsL Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Jeg sjakler alltid i et tau med strekkavlaster når jeg ankrer. Det avlaster vinsjen, men det har også den fordelen at det tar vekk lyd når du svaier. Det smeller og rumler litt hvis jeg bare ligger for kjetting. Lars Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Jøss! Jeg har flere ganger hevdet her på BP at dette er viktig, og har hver gang stort sett blitt latterliggjort og avskrevet som overforsiktig. Nå viser det seg at opptil flere av dere gjør det samme. Det å feste kjettingen er for meg en helt naturlig del av oppankringen. Kjettingen er festet med tau når vi er underveis også, det er også en vane. Når vi ligger med ankeret ute legger jeg bare kjettingen en runde rundt kryssholtet. Det er akkurat så høyt opp fra dekk at kjettingen låses mot seg selv etter en runde. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.