RSL Startet 16.Juni.2009 Del på Facebook Startet 16.Juni.2009 Grumf... Når jeg skulle kjøre inn i havna i går, la jeg merke til at det var masse olje i kjølvannet bak båten og det la seg en stor hinne rundt båten når jeg stoppet. Motoren er en VP 43HK Turbodiesel fra `87 med ferskvannskjøling. Jeg har ikke fått sjekket så mye enda, men når jeg peilet oljen, var det ikke olje på peilepinnen i det hele tatt. (Det var det i forrige uke og det jeg har ikke sett oljefilm på vannet intill i går) Jeg sjekket i oljepåfylingen og det var ikke anntydning til "grå guffe", så jeg tror ikke det har kommet vann i motoren. Jeg har grublet hele natten på hva dette kan være og ser for meg en sommer uten motor... om det da ikke er så enkelt som at en simring har blåst ut i oljekjøleren. Er det andre her som har noen anelse om hva jeg bør se etter når jeg kommer i båten i ettermiddag? (Er oljekjøler kjølt av saltvannsslyngen, eller av ferskvannsslyngen) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
esp Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Oljekjøleren er nesten alltid kjølt med saltvann. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Vil tro at feilen kan ligge i oljekjøleren her ja! Så lenge du ikke oppdaget unormalt mye røyk fra motoren, virker det sannsynlig med en lekkasje til sjøvann i oljekjøleren. Oljeg har høyere trykk enn vannet, så da blir det olje ut i stedet for sjøvann inn(heldigvis). Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
RSL Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Flotte saker.... (Puster litt lettere her). Da blir det å sjekke oljekjøler i ettermiddag og sende den til trykktesting om jeg ikke kan se helt klare tegn til at det er en pakning som har blåst. Takk for hjelpen så langt. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
prin435 Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Kan også være Turboen. det var det på min Volvo 71A motor. Hver gang jeg stoppet var det en liten oljefilm på vannet. Det skal ikke mye til før det synes. Var der i 5 år. Det var så lite at det ikke synes på oljeforbruket. Høsten 2008 ble det mer og det ble en gråhvit røyk når motoren ble belastet og turboen begynte å virke. Ikke uten belstning. Kostet 5000,- å overhale turboen ink deler å arbeid. Tok den ut og satte den inn selv. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
RSL Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Huffda.... Jeg håper det ikke er turboen. Jeg kan ikke si at jeg la merke til masse røyk, men det kan vel kanskje være turboen allikevel. Jeg håper det bare er oljekjøleren, slik at jeg snarest mulig kan ta båten i bruk igjen. Jeg lukter vel at overhaling av turboen, vil ta lengre tid enn jeg strengt talt har lyst til at det tar. Det var hos meg ikke snakk om "litt" oljefilm på vannet. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Ruby Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Vil i hvert fall anbefale å starte med oljekjøleren. Det du beskriver er akkurat hva jeg selv observerte på min forrige motor. Jeg så for meg endel mer kompliserte reparasjoner, men endte opp med ny oljekjøler og problemet var løst. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Jeg vil helt klart starte med oljekjøleren. Nå er det en på jobben her som mener at det ikke er oljekjøler på den motoren, men jeg velger å håpe han tar feil. Jeg har ikke hatt båten/motoren så lenge, så jeg kjenner minimalt til den. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
gunped Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Hvis motoren er en 2003T har denne ikke oljekjøler ifølge Volvos produktdatablad. Da gjenstår det ikke mye å velge blandt. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Motoren er stemplet med 2003, den har turbo og oljekjøler. Jeg tok ut oljekjøleren og i den enden vannet kommer inn, var det saltavleiring ved simringen. Når jeg åpnet oljekjøleren, var det lett å se at simringen på inn-siden var veldig utett. Det lå også rester av en gammel impeller der. Flensen i messing som stikker litt ut, var knukket i ca 2cm lengde og kanten var veldig sprø. Det er ikke noe problem å knekke av flere deler av flensen og metallet (vet ikke om det er messing), virker helt sprøtt. Jeg kommer ikke til for å se i oljedelen, men jeg kan tenke meg at siden metallet er så sprøtt helt ytterkant, er det ikke utenkelig at det har blitt lekkasje mellom saltvann og olje et stykke lengre inn. Turboen så jeg bare inn i bakkant på, og der så det tørt og fint ut. (jeg aner egentlig ikke hvordan det skal se ut) Dårlig mobilbilde det viser ikke flensen som er knukket, men det er det eneste jeg har. Nå skal jeg forsøke å finne ny oljekjøler og fullt pakningssett til den og varmeveksleren. Er det noen som vet hvor de muligens har dette på lager i nærheten av Oslo? (jeg ringer vel Sørfonden og LaSa først) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
TrondT Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 (redigert) Oljekjøler til 30-motorene er det ihvertfall laang leveringstid på Prøv denne for deler. Ligger stort sett endel under i pris og har samme leveringstid som originalgjengen... TrondT red: se også denne tråden her på BP Redigert 17.Juni.2009 av TrondT (see edit history) Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
RSL Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 De skulle ha 12.800,- for uorginal oljekjøler som må tillpasses ved å kappe noen rør osv...... Hjelp.... Satser på å kjøpe kun innsatsen i den jeg har og fullt pakningssett og håper å slippe billigere unna. RSL (som nå skjønner at dette blir dyrere enn jeg hadde fryktet) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
index Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Kanskje du kan bruke noe herfra: Lancing Marine Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Birchwood 320 Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Kan denne brukes?? Eller denne Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Jens_P Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 KD Trading i Bergen har oljekjølere. Mulig du kan benytte noe av dette. http://www.kdtrading.no/tradingshop/index....60e653c73dac576 Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
RSL Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Kan denne brukes?? Eller denne Den øverste kan antagelig brukes, men må tillpasses ved å kappe et rør og skjøte med den gummihylsen du ser på bildet. Om jeg får festehullene til å passe, vet jeg ikke. Den andre passer ikke til min motor. Jeg har nå fått svar fra Sørfonden på Padda og han hadde innsatsen på lager, men ikke pakningene. Han skulle ha 3.800,- for innsatsen, så jeg tror jeg går for den løsningen. Nå gjenstår det bare å få den gamle innsatsen ut av huset og få gjort skikkelig rent. Jeg kan ikke finne noen settskruer av no slag, så jeg håper det bare er å presse den ut. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
RSL Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 KD Trading i Bergen har oljekjølere. Mulig du kan benytte noe av dette.http://www.kdtrading.no/tradingshop/index....60e653c73dac576 Det er mulig det er mulig å tillpasse en av disse på et vis, men det blir litt "reodor felgen"-løsning føler jeg. Jeg har i utgangspunktet stor tillhenger av tillpassede løsninger, og prisen var jo hyggelig. 1.700 for komplett kjøler kontra 12.800,- , men jeg velger nok å gå for den innsatsen Sørfonden har på lager. Det ser ikke ut som om det er skader på selve huset, så da tar jeg en sjans på at det holder å skifte innmaten. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
RSL Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Nå har jeg presset ut innmaten og ser at det er tæring på huset også. Det er i aluminium, innsatsen i kobber (eller noe slikt) og endestykkene er i et mer solid metall. Jeg prøver å kommer igjennom til sørfonden igjen for å høre om de kan skaffe huset også, men jeg ser at akkurat huset ikke har delenummer i deleboka mi. Jeg har en mulighet til å få lagt på mer aluminium og slipt det til, men jeg føler meg usikker på om det blir bra nok. Jeg frykter vel at om aluminiumen har begyndt å tære, er det ikke lenge før det sprer seg videre. En slik blowout vil jeg gjerne slippe å frykte midfjors. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Eppa Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 (redigert) Radiatorservice har nye oljekjølere og kan også reparere mye. Kanskje du skulle tatt en prat med de også før du bestemmer deg. Jeg har brukt de her i Stavanger flere ganger og er kjempefornøyd. Ser de har avdeling i Oslo også. Radiatorservice Redigert 17.Juni.2009 av Eppa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Radiatorservice har nye oljekjølere og kan også reparere mye. Kanskje du skulle tatt en prat med de også før du bestemmer deg. Jeg har brukt de her i Stavanger flere ganger og er kjempefornøyd. Ser de har avdeling i Oslo også. Radiatorservice Takk for tipset, men de kunne ikke hjelpe meg. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.