Jump to content

Motorolje ut gjennom eksos på en VP 43HK TD

RSL

Recommended Posts

Grumf... :headbang:

Når jeg skulle kjøre inn i havna i går, la jeg merke til at det var masse olje i kjølvannet bak båten og det la seg en stor hinne rundt båten når jeg stoppet.

Motoren er en VP 43HK Turbodiesel fra `87 med ferskvannskjøling. Jeg har ikke fått sjekket så mye enda, men når jeg peilet oljen, var det ikke olje på peilepinnen i det hele tatt. (Det var det i forrige uke og det jeg har ikke sett oljefilm på vannet intill i går) Jeg sjekket i oljepåfylingen og det var ikke anntydning til "grå guffe", så jeg tror ikke det har kommet vann i motoren.

Jeg har grublet hele natten på hva dette kan være og ser for meg en sommer uten motor... om det da ikke er så enkelt som at en simring har blåst ut i oljekjøleren. Er det andre her som har noen anelse om hva jeg bør se etter når jeg kommer i båten i ettermiddag?

(Er oljekjøler kjølt av saltvannsslyngen, eller av ferskvannsslyngen)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Vil tro at feilen kan ligge i oljekjøleren her ja! Så lenge du ikke oppdaget unormalt mye røyk fra motoren, virker det sannsynlig med en lekkasje til sjøvann i oljekjøleren. Oljeg har høyere trykk enn vannet, så da blir det olje ut i stedet for sjøvann inn(heldigvis).

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Kan også være Turboen. det var det på min Volvo 71A motor.

Hver gang jeg stoppet var det en liten oljefilm på vannet. Det skal ikke mye til før det synes. Var der i 5 år. Det var så lite at det ikke synes på oljeforbruket. Høsten 2008 ble det mer og det ble en gråhvit røyk når motoren ble belastet og turboen begynte å virke. Ikke uten belstning. Kostet 5000,- å overhale turboen ink deler å arbeid. Tok den ut og satte den inn selv.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Huffda.... Jeg håper det ikke er turboen. Jeg kan ikke si at jeg la merke til masse røyk, men det kan vel kanskje være turboen allikevel.

Jeg håper det bare er oljekjøleren, slik at jeg snarest mulig kan ta båten i bruk igjen. Jeg lukter vel at overhaling av turboen, vil ta lengre tid enn jeg strengt talt har lyst til at det tar.

Det var hos meg ikke snakk om "litt" oljefilm på vannet.

RSL

Motoren er stemplet med 2003, den har turbo og oljekjøler.

Jeg tok ut oljekjøleren og i den enden vannet kommer inn, var det saltavleiring ved simringen. Når jeg åpnet oljekjøleren, var det lett å se at simringen på inn-siden var veldig utett. Det lå også rester av en gammel impeller der. Flensen i messing som stikker litt ut, var knukket i ca 2cm lengde og kanten var veldig sprø. Det er ikke noe problem å knekke av flere deler av flensen og metallet (vet ikke om det er messing), virker helt sprøtt. Jeg kommer ikke til for å se i oljedelen, men jeg kan tenke meg at siden metallet er så sprøtt helt ytterkant, er det ikke utenkelig at det har blitt lekkasje mellom saltvann og olje et stykke lengre inn.

Turboen så jeg bare inn i bakkant på, og der så det tørt og fint ut. (jeg aner egentlig ikke hvordan det skal se ut)

oljekjoler.jpg

Dårlig mobilbilde det viser ikke flensen som er knukket, men det er det eneste jeg har.

Nå skal jeg forsøke å finne ny oljekjøler og fullt pakningssett til den og varmeveksleren.

Er det noen som vet hvor de muligens har dette på lager i nærheten av Oslo?

(jeg ringer vel Sørfonden og LaSa først)

RSL

De skulle ha 12.800,- for uorginal oljekjøler som må tillpasses ved å kappe noen rør osv...... Hjelp....

Satser på å kjøpe kun innsatsen i den jeg har og fullt pakningssett og håper å slippe billigere unna.

RSL

(som nå skjønner at dette blir dyrere enn jeg hadde fryktet)

Den øverste kan antagelig brukes, men må tillpasses ved å kappe et rør og skjøte med den gummihylsen du ser på bildet. Om jeg får festehullene til å passe, vet jeg ikke.

Den andre passer ikke til min motor.

Jeg har nå fått svar fra Sørfonden på Padda og han hadde innsatsen på lager, men ikke pakningene. Han skulle ha 3.800,- for innsatsen, så jeg tror jeg går for den løsningen.

Nå gjenstår det bare å få den gamle innsatsen ut av huset og få gjort skikkelig rent. Jeg kan ikke finne noen settskruer av no slag, så jeg håper det bare er å presse den ut.

RSL

KD Trading i Bergen har oljekjølere. Mulig du kan benytte noe av dette.

http://www.kdtrading.no/tradingshop/index....60e653c73dac576

Det er mulig det er mulig å tillpasse en av disse på et vis, men det blir litt "reodor felgen"-løsning føler jeg. Jeg har i utgangspunktet stor tillhenger av tillpassede løsninger, og prisen var jo hyggelig. 1.700 for komplett kjøler kontra 12.800,- , men jeg velger nok å gå for den innsatsen Sørfonden har på lager. Det ser ikke ut som om det er skader på selve huset, så da tar jeg en sjans på at det holder å skifte innmaten.

RSL

Nå har jeg presset ut innmaten og ser at det er tæring på huset også. Det er i aluminium, innsatsen i kobber (eller noe slikt) og endestykkene er i et mer solid metall.

Jeg prøver å kommer igjennom til sørfonden igjen for å høre om de kan skaffe huset også, men jeg ser at akkurat huset ikke har delenummer i deleboka mi.

Jeg har en mulighet til å få lagt på mer aluminium og slipt det til, men jeg føler meg usikker på om det blir bra nok. Jeg frykter vel at om aluminiumen har begyndt å tære, er det ikke lenge før det sprer seg videre.

En slik blowout vil jeg gjerne slippe å frykte midfjors.

RSL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...