Jump to content

Prisforskjell på nesten like varer. Hvorfor så stor forskjell

Birchwood 320

Recommended Posts

Det kan være fordi lampen fra Flak bruker bedre komponenter og en mer gedigen konstruksjon enn BT sin. Men det kan også være så enkelt at kundene til Flak er villig til å bruke mer penger enn kundene til BT for det samme produktet. Disse to lampene ser så like ut at de sannsynligvis kommer fra det samme samlebåndet i Kina og blir bare puttet i forskjellige esker med kundens logo, sk 'private branding'.

For noen år siden, når OBS solgte både Bosch og Skil, sammenlignet jeg sirkelsager fra de to merkene. Plastikken hadde riktig nok forskjellig farge og litt forskjellig form, men alle metalldetaljer var nøyaktig de samme så dette var egentlig den samme sagen! Grønn Bosch kostet seff dobbelt så mye som Skil :tongue:

Redigert av NOR_Smurf (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Den som stikker hodet opp av skyttergraven får trolig hodet skutt av, men det er kun han som ser veien videre!

båten min har fått nytt navn.. den heter nå HAPPY LETTLURT.

Kjøpte også noen vindusvisker motorer fra Bt. Desse skulle ut av salg og gav 150 kr stykket. Måtte bare åpne plastikken og kikke inni. Der står det navnet TMC.. Og motorene eg trudde eg ikke kunne bruke pga visker vinkel var derfor justerbar.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Eg er vel litt skeptisk person kanskje. Eg leter og leter og leter før eg bestemmer meg. Eg fant på flak dei eg har linket til og likte dei godt men var dyre. Pluttselig kom dama og sa "se på biltema" Biltema tenkte eg. Jau jau. Vart derfor lang i maska da eg fant "samme" lampa til under halve prisen. Skjønner dei skal overleve dei og men hallo.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Etter 30 år i båtutstyrsbransjen har jeg lært meg følgende: Samme vare kan se kanskje lik ut, men det kan likevel være stor kvalitesforskjell...f.eks...om det er syrefast (aisi 316) eller 304, eller kanske forkrommet messing. Man skal ikke se seg blind på pris, men sjekke kvalitet på to eller flere tilsynelatende produkter

Og legg merke til at for LED lampen fra BT, står det ingenting om at LED'n gir varm hvit lys, kanskje det er "ekkelt" blått lys som egner seg dårlig i salongen i båten?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vet du med sikkerhet at dette er 2 forskjellige lamper produsert av 2 forskjellige produsenter? Hva hvis jeg kan fortelle deg at de er identiske? Vet du da at jeg tar feil?

Ja fordi de billige må jo være noe dritt nettop fordi de er billige. Om BT øker prisen slik at den er lik FLAK DA er øker nok kvaliteten en del... ikke like bra selvsagt fordi det er jo BT...

Her forklarer man hvorfor de er billige (skvip/dritt) og ikke hvorfor de andre er dyrere (flåing/tyveri). Burde man ikke heller forklare hvorfor allting er så mye dyrere bare fordi det selges i en maritim butikk?

De kan og komme ut på samme samlebånd å ha forskjellig pris hvis BT sier "vi tar alle, det er ikke så nøye med kvalitetskontroll. Kundene får heller bytte i en ny om de ikke virker" og Flak sier "Maximalt 1,5% feilvare, hver 10 lampe skal testes, hvis feilrate på over 1 av 10 avdekkes skal annenhver lampe testes"

Min Marco pumpe kjøpt hos Maritim er nøyaktig maken til pumpen som Biltema har. Eneste forskjellen er klistrelappen på utsiden av pumpa. På den ene står det Biltema, på den andre står det Marco.

Den ene pumpen var ca 25% rimeligere enn den andre. Selv om det var i Biltemas favør, betyr det at Maritim faktisk er ganske konkurransedyktige.

Flak er derimot svindyre til sluttkunder. Det betyr at lampene utmerket godt kan være identiske selv om prisforskjellen er formidabel. Jeg vil anta at Biltema har en minst like god logistikkfunksjon som Flak - mest sannsynlig mye bedre. Logistikk er leve eller dø i slike sammenhenger. Noen som f.eks trodde at Ikea var store på møbelproduksjon? Feil. De er store på logistikk. De produserer ikke engang den minste lille krakk selv.

Redigert av Lotus (see edit history)
Når dere skal selge deres egen båt, sjekker dere da hva den billigste båten koster i markedet og forlanger det samme?

Avhengig av tilbud og etterspørsel selvfølgelig. Når jeg skal selge min senere i år kommer jeg nok til å legge meg lavere i pris enn tilsvarende båter som ligger ute. Hvis en først har bestemt seg for å selge så skal jeg selge og ikke teste markedet. Det har jeg bestemt meg for.

Kan være en annen ting også:

Hvis det ikke er nettbutikken hos flak, som står for den store inntjeningen men det er det som selges i butikkene som drar inn mesteparten av pengene, så kan det hende at alle prisene hos flak er veiledende. Altså totalt uten rabatter og fratrekk. Jeg tipper også at flak kjøper inn vesentlig mindre antall enn feks. biltema og har dermed større kostnader der. Det er mange produkter og holde styr på hos flak, og jeg tipper at det er en heldagsjobb og sitte og oppdatere prisene og varene.

Sammenligner man med feks. komplett.no som selger dataprodukter og slikt, så er dette en butikk som er fullstendig nettbasert og derfor så sparer dem masse penger på personale som jobber i butikk, samt fancy lokaler.

Biltema har jo heller ikke noen kjøpefunksjon på hjemmesiden sin (så vidt jeg vet). Kan ikke forestille meg hva det hadde kostet og oppdatert en side med ett så gigantisk utvalg. Joda... siden er der... men det er tydelig at det ikke er lagt veldig mye penger i denne.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...