2nd Trikker'n Startet 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2009 Dette er sikkert behandlet tidligere, men søkefunksjonen kommer opp med, enten alt for mange treff - eller ingen. 900 Nord og Syd finns - men: Brukes 1800 Ø eller V i navigasjon? East er least og West er best, så det blir litt forskjell mellom -180 og +180 selv om det er same meridian. Jeg holder på med en liten coordinat konverter og setter grense for input, f.eks >900 N/S godtas ikke. Håper på svar. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 N er 0/360 grader, deretter følger du klokka/sola: E er 90 grader S er 180 grader og W blir da 270 grader. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Maskinmeisteren Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 (redigert) Regner med at Trikkern her er ute etter koordinater... 180 grader øst/vest ligger vel på datolinja. Har lest om det der ett eller annet sted, men vil tro at en eller annen navigatør kommer på banen etterhvert og kan fortelle noe om hvordan det der henger sammen. På ett eller annet punkt vil jo øst og vest smelte sammen, men om dette kalles 180 øst eller vest er jeg jammen ikke sikker på! Regner med at det var dette du var ute etter, og ikke kompassretningene? Edit: Ved nærmere ettertanke så tror jeg kanskje vi sier 180 grader vest... og da 179,999999 grader øst...?? På veldig tynn is her nå men...! Redigert 16.Juni.2009 av Maskinmeisteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fiskmåsen Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 På GPS,en får du ikke lagt inn 180 W eller E. Bare 179,99999... Det blir vel det samme som klokken 24:00 eller 00:00. Selv om jeg så i en engelsk avis at et TV program skulle begynne kl. 24:15 Kanskje klokken går til hundre i England?? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Regner med at Trikkern her er ute etter koordinater... 180 grader øst/vest ligger vel på datolinja. Edit: Ved nærmere ettertanke så tror jeg kanskje vi sier 180 grader vest... og da 179,999999 grader øst...?? På veldig tynn is her nå men...! Ja, det var koordinatene og datolinja følger sånn ca. 1800 , men går litt krokete mellom noen holmer og skjær der borte. Det høres greit ut med 1800 Vest, men la meg stille et annet spørsmål: Dersom du skulle taste inn koordinatet 1800 Øst for å regne om til desimalgrader, grader og desimalminutter, grader minutter og sekunder, NMEA format eller UTM - og får beskjed om at det ikke finnes - ville du da tenke "Idiot Kalkulator! typisk 2nd.Trikkeren Egentlig er hele spørsmålet litt filosofisk. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Dersom du skulle taste inn koordinatet 1800 Øst for å regne om til desimalgrader, grader og desimalminutter, grader minutter og sekunder, NMEA format eller UTM - og får beskjed om at det ikke finnes - ville du da tenke "Idiot Kalkulator! typisk 2nd.Trikkeren Hvis jeg skulle lage en slik kalkulator ville jeg akseptere følgende input: Breddegrader i området -90 til +90 uten pre-/suffiks, og området 0 til 90 med pre-/suffiks N eller S Lengdegrader i området -180 (eller kanskje -360?) til +360 uten pre-/suffiks, og området 0 til 180 med pre-/suffiks W/V eller E/Ø Egentlig er hele spørsmålet litt filosofisk. Tja, mer spørsmål om humane brukergrensesnitt, tror jeg... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Breddegrader i området -90 til +90 uten pre-/suffiks, og området 0 til 90 med pre-/suffiks N eller S Takk for den. Med skam å melde, så hadde jeg helt oversett den sydlige halvkule. Lengdegrader i området -180 (eller kanskje -360?) til +360 uten pre-/suffiks, og området 0 til 180 med pre-/suffiks W/V eller E/Ø Hvis vi ser bort fra +/- 3600 , som ikke finns - så er jeg tilbake til det opprinnelige spørsmålet: 1800 Ø eller V eller begge deler, eller bare det ene - og 1790 59' 59.99" av den andre? Tja, mer spørsmål om humane brukergrensesnitt, tror jeg... Ja, det er riktig, men siden jeg har mer tid til rådighet enn jeg vet hva jeg skal gjøre med, er det lett å henge seg opp i detaljer som kun er av interesse for - helt spesielt intresserte. Og da her jeg lett for å kalle det - philosophering. Sitér dette innlegget Link to post
Confusius Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 180 grader øst og 180 grader vest finnes, men dette er den samme linjen som ligger 180. Dersom vi snakker om 179 59' 59.99". begge veier er det jo et rom, riktig nok ikke stort, i mellom som forsvinner. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 180 grader øst og 180 grader vest finnes Greit, om med mindre noen andre sier i mot - så blir det slik (sjefsavgjørelse) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Hvis vi ser bort fra +/- 3600 , som ikke finns Når du nå først insisterer på å være filosofisk, så eksisterer absolutt alle sfæriske koordinater på jordoverflaten. Multipler av 360 mapper ned til området 0 til 360 eller (kanskje mer vanlig) -180 til +180. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Maskinmeisteren Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Det høres bra ut!! Bank det gjennom så det blir slutt på fintenkinga! Hva skal du bruke denne til forresten...? Er såpass dristig at jeg slenger ut et spørsmål om det jeg! Sitér dette innlegget Link to post
Fiskmåsen Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Det har gått en diskusjon i lokalavisa mellom en mattelærer og en "filosof" om klokka noen gang blir 24:00, eller om den skifter fra 23:59:59 til 00:00:00. Mattelæreren hevder at 24:00 er det samme som 00:00. Er vi inne på noen lignede her, eller? Jeg har aldri seilet rundt datogrensen, men hvis jeg kom fra W mot E ville jeg skrive i loggen at vi passerte 180W og like etterpå inne på østlige lengdegrader. Hvis jeg kom fra E ville jeg skrive passerte 180E. På papiret er vel ikke dette noe problem, men i GPS verden får man ikke lagt inn 180W eller E. Med GPS formatet 179gr 59,999 (1/1000 del minutt), er det jo bare 1,85 meter igjen til 180W så det er vel et filosofisk problem?? Men å legge inn et WP i GPS,en på datogrensen blir et praktisk problem. Fa Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Har akkurat sjekket på kartmaskinen vi har ombord. Den går ret fra W 179 59,999 til E 179 59,999. Kan ikke finne koordinatene 180° vha kursor. I mine excel programmer som jeg brukte til både storsirkel og mercator seilas, bruker jeg`fortegn, dvs - for W og S og pluss for N og E. Men det blir en masse if og then setninger i programmeringen for å få kursene til å stemme! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Har akkurat sjekket på kartmaskinen vi har ombord. Den går ret fra W 179 59,999 til E 179 59,999. Kan ikke finne koordinatene 180° vha kursor. Hmmm... så datolinja eksisterer ikke? Betyr det at for å seile over Stillehavet uten å styrte i avgrunnen, så må man ha en båt som er minst 2 tusendels NM lang så den rekker over den manglende kilen i jorda der datolinja skulle vært? Jeg spør av uvitenhet, for jeg har aldri vært der... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Maskinmeisteren Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 (redigert) Nix... stedet finnes ikke i dataverdenen... Det er nok et slikt grenseverdiproblem ja regner jeg med. Klokka blir dessuten aldri 24... den nærmer seg 24 ja, men blir istedet resatt til 00:00 Dette er utvilsomt en fordel for oss natteravner, som dermed bare kan begynne helt på nytt i tellinga igjen!! Edit: Og er det ikke kjekt å ha noen virkelig sentrale spørsmål å diskutere også av og til??? Redigert 17.Juni.2009 av Maskinmeisteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Hmmm... så datolinja eksisterer ikke? Datolinja finnes selvsagt. Går en Vestover, og krysser datolinja klokka 2359 Fredag kveld/natt, så er det Søndag morgen kl. 00:01 2 minutter etterpå. Den andre veien blir det fredag på nytt igjen. Greit for de som har gjort noe de gjerne skulle ha ugjort kanskje! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Nix... stedet finnes ikke i dataverdenen... Det er nok et slikt grenseverdiproblem ja regner jeg med. Det er neppe "datan" som sådan som er den skyldige i dette tilfellet. "Datan" kjenner garantert ikke til noe mer enn det som fantes i programmerens hode da han satt og programmerte... Klokka blir dessuten aldri 24... den nærmer seg 24 ja, men blir istedet resatt til 00:00 Dette er utvilsomt en fordel for oss natteravner, som dermed bare kan begynne helt på nytt i tellinga igjen!! I noen land går klokka fra 1:00 til 12:59 før de begynner på 1:00 igjen. De har kanskje ikke oppdaget 0 ennå. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Nøtterøy Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Og i andre land går den veeeldig sakte, spesiellt etter 5 lange uker ombord, og en skal hjem til båtliv og sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Maskinmeisteren Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 I noen land går klokka fra 1:00 til 12:59 før de begynner på 1:00 igjen. De har kanskje ikke oppdaget 0 ennå. Oi... glad det ikke gjelder oss! Hadde ikke gått av vakt før en time seinere da jo...! Men det begynner visst å bli seint på natt skjønner jeg... og vi ødelegger dessuten tråden til Trikkern med bare fjas her... (sjøl om han la litt opp til det sjøl også da han begynte å snakke om filosofi oppi her et stykke) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Hva skal du bruke denne til forresten...? Er såpass dristig at jeg slenger ut et spørsmål om det jeg! Den skal egentlig ikke brukes til noen ting - den kan bare konvertere koordinater, datum og UTM koordinater for en sone du ikke er i. Jeg pusler med diverse. Bl.a. en GPS/AIS kartplotter/VMG kalkulator/ med grafisk akselerasjon/retardasjonsvisning og analyse av track (for å vurdere effektiviteten av et slag)/antikollisjonsdings som også lagrer data til polardiagram. Til dette syr jeg kartdelen sammen med kart (takk til Sam) Men kartene er basert på sone 33 og ikke den ekstraordinære breie 32 også har jeg input i forskjellige koordinatformat som krever en masse konverteringer. Men så slo det meg at koordinatkonverter delen kunne være gøy også som en standalone pop-up liten calculator. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.