nordan family 27 Startet 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2009 Det kan se ut som en av mine hovedbrytere er i ferd med å gi seg. Den ser ut som dette: og det står "Hella" på håndtaket. Det er diverse ledninger - herunder en bro på ca 6-7 cm fra den til en ny hovedbryter - slik at jeg håper å få en som er akkurat lik og at jeg ikke må endre masse koblinger som det er 0,0 mm muligheter for å strekke. Men Hella hovedbryter som dette finner jeg ikke - kun en Hellabryter hos Seasea, men den er noe annerledes. Ser at Maritim har en bryter som ligner bildet - men den synes litt liten (75 A), Seasea har en (hvor det står 500 A i 10 sek 24 v - kan den brukes hos meg med 12 v?), og Seatronic har en lignende. De som ligner varierer mellom 90 og 170 kroner i pris - den Hella varianten som ikke ligner koster ca 300. Noen som vet om det finnes en Hella bryter lik den på bildet? Hvis jeg ikke finner det må jeg finne en annen kvalitetsbryter - mistenker at utvalget som ligner ikke er så bra da prisen er lav, men jeg kan selvsagt ta feil. Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Prøv evnt. en motor forhandler, du kan også prøve verksted for lastebil Sitér dette innlegget Link to post
fjordÅl Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 kjøpte noke ligndande på marineshop.no Sitér dette innlegget båt er båt Link to post
arkmarin Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Den får du kjøpt hos Maritim. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Joerg Becker Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Ser at Maritim har en bryter som ligner bildet - men den synes litt liten (75 A), Seasea har en (hvor det står 500 A i 10 sek 24 v - kan den brukes hos meg med 12 v?), Ang. bryter er strøm strøm. 75A er leketøy , i alle fall for deg, og er ikke egnet for startkrets. Jeg fant ikke noe til motoren din, men på større dieselmotorer kan starteren trekke opp mot 600A. Du bør først spørre hos Volvo hvor mye strøm starteren trekker maksimalt. Husk at du har store motorer, da kan 500A være hart på kanten allerede. Men større vinsjer m.m. ville jeg under ingen omstendighet koble via slik, fordi en sån bryter er ofte bare beregnet for maks 100A permanent. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
nordan family 27 Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Takker for svar. Ser at butikkene selger flere som ligner - men de er veldig billige, og som Jørg er inne på; ser ut til å håndtere lite strøm. I min forrige båt satt jeg inn en BEP hovedbryter i forbindelse med et solcelle-anlegg, men hovedbryteren gav seg allerede etter en sesong (den var til og med dyr).Ofte er det jo slik at man får det man betaler for. Båtmagasinet hadde en artikkel hvor man kommenterte brytere - minnes at de "synset" seg frem til at en skillelig bryter kostet 350 til 550 kr - jeg har ennå ikke funnet noen som ligner bildet over i den prisklassen. Motorene det er snakk om er VP Tamd 60 C, så litt trekker de jo. Når jeg først bytter ønsker jeg samtidig kvalitet så jeg slipper å gjøre dette på nytt om kort tid igjen. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Jeg har en slik hovedbryter på min båt, uten det har skapt problemer. Min motor er en Yanmar 30GM30F, så den trekker kanskje ikke så mye i startstrøm. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Sjøtunga Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Sjekk i bilrekvisitabutikker, f eks denne. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
KDB Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Biltema har den! Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Originalbryteren som ifølge Volvo ble levert med motoren hadde 150 a kontiuerlig og 600 a i 10 sekunder. Volvo kunne ikke svare på hvor mye motororen faktisk brukte under start - men det forrannevnte utelukker i og for seg en del av linkene som er foreslått. Volvo hadde slike originaler - jeg får se om de har samme form/fasong så de passer inn. Utfra beskrivelsen på telefonen så de ganske annerledes ut, og bilde hadde de ikke - han skulle se om han fikk MMSet et bilde til meg Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Jeg hadde litt spenningsfall over mine slike brytere for noen år siden (2005?). Løsningen ble å demontere dem, pusse rent og montere igjen. Har fungert upåklagelig i flere år siden den gang! Jeg vet ikke om dine er identiske med mine, men hos meg var det bare å dytte ut to tynne pinner som stod vannrett i skjøten mellom over- og underdel. Deretter var det bare å løfte toppen av og plukke ut resten. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nordan family 27 Svart 19.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Ny bryter ble montert i går - 100 a kontinuerlig 750 kortvarig. Ikke helt tilfreds da den kun kostet 140,- og jeg innbiller meg at det begrenser kvaliteten litt. Måtte bygge en ny "bro" under som jeg håpet å slippe (var årsaken til at håpet på en identisk bryter, men nå er det gjort)- mistenker at broen kan ha vært årsak her: den var kort og stiv og satt mellom to hovedbrytere - og den bolten på baksiden av disse hovedbryterne var ikke helt fast, men litt slarkete. Dette kan vel åpne for at kontaktflaten inne i bryteren kun har vært kanten av kontaktflaten og ikke hele flaten - men det blir gjetning, den gamle hadde ingen andre åpnebare feil på utsiden eller innsiden enn at denne ene bolten var ganske løs og i prinsippet kan ha blitt dratt litt til siden - og derav redusert kontaktflate inni. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 - og den bolten på baksiden av disse hovedbryterne var ikke helt fast, men litt slarkete. - og derav redusert kontaktflate inni. Om det blir nå mindre kontaktflater er å sjekke. Men du kan være nesten sikkert på at slarkingen ikke kommer av monteringen men av varme inni bryteren. Forresten synes jeg at 100A kan være veldig svak, senest når vinsjer eller trustere går via bryteren. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
nordan family 27 Svart 19.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 For den som leser tråden men går surr i antallet brytere her: på forbruksbanken (som også starter babord motor) har jeg en hovedbryter for startstrømmen. I serie etter denne en ny hovedbryter som åpner forbrukskretsen (dvs må åpne begge for å få strøm på kjøleskap etc). På styrbord motor / startbatteri har jeg en hovedbryter for å starte motoren (samt for å åpne en "bro" over til den andre motoren hvis den må låne startstrøm), samt en bro fra denne til en ny hovedbryter for vinsjene. Så er det en helt egen hovedbryter for baugpropellen. Tilsammen har jeg altså fem hovedbrytere å vri på. Med forbehold om jeg er utenfor mitt kompetanseområde og kan ha sett feil her. Forresten synes jeg at 100A kan være veldig svak, senest når vinsjer eller trustere går via bryteren. På den kretsen går det vel ikke thruster eller vinsj? Vinsjen er koblet i serie med den andre batterikretsen (start / styrbord motor), og thruster har en helt egen hovedbryter som ikke er koblet via noen av de andre. Hvis jeg har sett alle koblingene riktig. Og da er det vel ingen store forbrukere igjen som vil kunne kreve så mye? Hadde / har fremdeles en kraftigere hovedbryter (kjøpte 2) som vel tåler 250 kontinuerlig, men da måtte jeg borre opp et større hull. Og utfra at jeg ikke kunne se at det var store forbukere igjen tok jeg den lettvinte løsningen med den minste bryteren Men jeg har den største fremdeles i bilen og kan koble det om dersom noen her overbeviser meg om at den på 100 er for lite.... Du har jo vært i båten Jørg, så det kan hende du har rett i dette. Den ene vinsj-sikringen ser ut til å være 100 a - den andre sto det ikke noe på. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Hei Min erfaring med disse bryterne er at en må ha strømløst anlegg når en slår av og på bryter. Går det strøm når bryter slås av og på blir det en gnist og dermed koksing og dårligere og dårligere kontakt. Har nå montert BEP bryter som fungerer bedre. Har den oppfatning av at bryter som fungerer på den måte at kontaken vries på så vil denne friksjonen være med på å rengjøre kontaktene i bryter. Bryteren som er nevn hos tråd starter fungere slik at kontakten blir skjøvet imot hverandre og ingen slipefunkjon og dermed får koksing og dårlig kontakt bygge seg opp. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
EIN Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Den får du kjøpt hos Maritim. Maritim har også en kraftigere. Ellers så har også Biltema en som er kraftig. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Nei. Jeg mener også at vinsjen -din- går ekstra, men husker ikke 100% og derfor må du sjekke selv. Min siste setning gjaldt ikke akkurat din installasjon. Jeg mente det allminnelig og derfor skrev jeg i flertall og bak komma. Det ble kanskje ikke helt klar, men gjør ikke noe nå. Men fint at du fikk ordnet det først og fremst. Motoren din starter jo lett og derfor skulle det virke med 750A korttidsbelastning. Forresten er du jo i ferd med å installere PMP1. Senest deretter vet du til 100% presis hva kretsen trekker. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 ... bryter som fungerer bedre. Jeg synes fortsatt at det er best hvis man ikke ha noe bryter i det hele tatt. Hold anlegget fint i orden, da går ikke noe galt. Ønsker en skikkelig fin helg til alle. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.