Hasla 26 Startet 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2009 Hei har tenkt og kjøpe ett kokeapperat er dette noe brukenes med rødsprit .Blir dette fort varmt har ett med lampe olje syntes denne er for treg.Eller er gass det beste og raskeste til og koke kaffe/mat osv noen tips her.Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
avmønstret5 Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Er vel greit med rødsprit dersom en bare skal koke litt kaffe i ny og ned, men spriten er dyr og det går ikke så fort. Gass er nok best for seriøs matlaging, med det koster noe å lage en innstalasjon som følger reglene og det bør en ha. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 (redigert) Har Origo 3000 i båten og skjønne ikkje klagene på at det går seint, er heilt topp til matlaging den. Sikkert ikkje så rask som gass, men så er rødsprit og mykje tryggare. Skal teste omnia i år i mangel av steikeovn. Og er spriten dyr? Har brukt biltema sin med blindegaranti og den virker den. Redigert 16.Juni.2009 av JGH (see edit history) Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
duppern fra dram Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 jeg bruker 2 bluss primus er kjempefornøyd med de koster ca 3000 kr Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 (redigert) Har Origo 3000 i båten og skjønne ikkje klagene på at det går seint, er heilt topp til matlaging den. Det eneste store drawbacket med denne er at kjele, stekepanne eller gryte må rengjøres med Jif (hvit) etterpå. Skikkelig grisejobb, men det følger med i Origo 3000-jobb-bruk-vedlikehold-prosedyre opplegget ! Beste løsningen jeg kjenner til og så kan man ta den med på tur i jolla.. som om det var en grill.. ! Redigert 16.Juni.2009 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Og er spriten dyr? Har brukt biltema sin Har du forsøkt den nye typen de nå selger..? gulp.... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Har du forsøkt den nye typen de nå selger..? Laget på potet-plomme-lomme-avleiring ! Den er bare så billig og bra ! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Tilsett 5-10% vann til rødspriten, så soter den ikke. Faktisk! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Worry II Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Tilsett 5-10% vann til rødspriten, så soter den ikke. Faktisk! Hæ..? Har du forsøk det ? Virker det ? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Den er bare så billig og bra ! Lukter iallfall... øhh, må nesten brekke meg bare ved tanken.. denne er det garantert ingen som bruker til noe annet enn det den er ment for. knapt nok det.. Sitér dette innlegget Link to post
Masserarti Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Det finnes vell noe som heter finfyr og, men det er dyrere, men det sparer deg for litt jif(soter ikke). Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Det er et særtrekk for BP er at mange forvarer med nebb og klør sine duppedingser selv om det er sekkekatter så det holder. Etter å ha relativ lang erfaring med alle former for kokeapparat er jeg ikke i tvil om at gass både er best og sikkrest , dvs når gass innstaleres etter gjeldende regelverk. Men så kommer brukshyppighet og innkjøpspris inn og da kan sikker et spritapparat være et ok valg. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Det finnes vell noe som heter finfyr og, men det er dyrere, men det sparer deg for litt jif(soter ikke). Det er ikke sant, Massararti.. samme mengde Jif må på ! Pokkers jobb under grytene ! Men.. sånn er det bare ! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Har du forsøk det ? Virker det ? Nei, har ikke forsøkt selv, og ja, i følge de som har forsøkt så virker det utmerket. Varmeeffekten blir litt redusert, men sotproblemet blir redusert til nesten ingenting. Selv har jeg Wallas Safeflame, og den verken soter eller lukter. Litt treg, men tid er noe jeg har nok av når jeg er på båttur. Dessuten liker kona den, ikke noe minus det heller... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hansi Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Min erfaring etter å ha prøvd det meste som er på markedet er at gass utvilsomt er det beste remediet for koking. I nåværende båt har jeg Wallas. Funker greit men ryker apparatet blir det gass. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Jeg har hat de fleste typer kokeaparat Sprit Oregon, Parafin primus og wallas og Gass. Min mening om disse er følgende: 1 Gass: det beste av dem alle suveren kokeytelse og meget renslig. 2 Parafin primus: nest best meget god kokeytelse men lit plundrete oppfyring og skumelt om en koker over og får vann ned på brenneren (Flammer opp). 3 Parafin Wallas: dålig kokeytekse (treig) ellers ok. 4 Sprit Oregon: Vanvittig dålig kokeytelse (kaffe på sikt) stinker, den verste dritkokeren jeg har vært borti. Styr unna!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 4 Sprit Oregon: Vanvittig dålig kokeytelse (kaffe på sikt) stinker, den verste dritkokeren jeg har vært borti. Styr unna!!!!! Er delvis enig med deg, men jeg som er vokst opp med lukta liker den Jeg synes ikke at den er treg ! Den er selvfølgelig tregere hvis det blåser på den. Men en annen stor fordel med denne er at den er portabel og lett kan puttes i jolla som en erstatning for grill ! Spagetti/Dolmio er grei avlastning for grillmat i en lang båtsommerferie, og maten nytes best på en øde strand Degge deler hadde vært optimalt Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Min erfaring med spritapparat er, i tillegg til det negative som er sagt i tråden, at om du koker potet, så kan du være sikker på at du går tom for sprit og må etterfylle. Apparatet er da så varmt at du må vente en stund før du kan fylle på sprit, og i mellomtiden er potetvannet blitt kaldt. Veldig irriterende. Ikke kjøp spritapparat, gass er best! Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Worry II Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 jo.. men det er jo bare å fylle på før du skal koke poterer, da ! Det tar jo noe tid, så der er jo en vane å fylle på i forkant av potetkokinga ! Sitér dette innlegget Link to post
Homer Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Jeg kjøpte et lite bærbart gassapparat ala dette her http://www.gsport.no/Misc/Product/?query=t...id=706542(BC_7) Kjøpte det slik at jeg kunne ta det med i land når vi lager mat der, mest som et supplement til parafinprimusen ombord. Vi fant raskt ut at et sånt lite gassbluss funket så bra, tenner så raskt, bruker så lite gass og er såpass lite hassle at det er dette vi bruker hele tiden, parafinsaken bare står der til pynt. Keep it simple, dropp rødsprit, dyre fastmonterte gassbluss med svære gasstanker i første omgang. Kjøp deg et sånt, kom deg på jorden og test det. Jeg ble i alle fall veldig fornøyd Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Om du skal kjøpe deg et portabelt gassblue så ikke kjøp en slik som det ble linket till de er for ustødige til og bruke i båt. Det finnes noen helt lave hvor flasken ligger på siden av selve brenneren de er langt mer stødig når det blir noe slingring. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 I båten vi kjøpte i fjor sommer er det en Origo komfyr med tre brennere: en i stekeovnen og to brennere på toppen. Alle brennerne er like, så hvis en blir tom, kan en av de andre settes inn i stedet (så den som ble tom kan kjølne). Vi har ikke brukt stekeovnen, men har god erfaring med å koke/steke på toppen. Og spriten fordunster ikke på flere uker når du lukker igjen ordentlig; kokte i påska, og kokte igjen uten å ha etterfylt i pinsa (dvs 50 dager etter). Det er ikke drenert rom til gassflaske ombord, så vidt vi kan se, så det blir ikke aktuelt å bytte til gass, men vi har vanligvis med et ett-bluss-gassapparat som reserve. Biltemas nye produkt har vi ikke prøvd (ennå), og heller ikke 10% vann - men det skal prøves. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
haggen Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Jeg gikk til innkjøp av sprit brenner både til varme (heat pal) og til koking for 2 år siden, byttet da fra primus type. Er ikke bare fornøyd, spesielt ikke med hensyn til lukt og soting. Har iallefall ikke tenkt å bruke mer rødsprit på den, det stinker og soter veldig! Bruker "fin fyr" nå og da går det bedre. Fordel er at jeg slipper plunderet med pumping og forvarming. Hadde jeg hatt litt større kokebehov hadde det nok blitt gass ja. Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Synes ikke det går så tregt jeg med Origo jeg. Tok tida på oppkok av 1 liter kaffevann: 5min og 11 sekunder. Da brukte jeg kaffekanne tilpassetstormkjøkken, dvs. relativt tynnbunnet aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Har Origo 1500 (ett bluss) i Ibiza'en. Brukes til kaffevann og pølsesteking, og fungerer til det formålet greit. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.