hifo Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 jeg kjøpte også et lite ett bluss på maritim. enda ikke prøvd det ut, men skal antagelig kun brukes til kaffekoking og derfor ville jeg ha det enkelt og billig. ser mange er misfornøyde med rødsprit apparater. men håper det holder for mitt bruk. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Fevik 21 Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Jeg har hat de fleste typer kokeaparat Sprit Oregon, Parafin primus og wallas og Gass. Min mening om disse er følgende:1 Gass: det beste av dem alle suveren kokeytelse og meget renslig. 2 Parafin primus: nest best meget god kokeytelse men lit plundrete oppfyring og skumelt om en koker over og får vann ned på brenneren (Flammer opp). 3 Parafin Wallas: dålig kokeytekse (treig) ellers ok. 4 Sprit Oregon: Vanvittig dålig kokeytelse (kaffe på sikt) stinker, den verste dritkokeren jeg har vært borti. Styr unna!!!!! Jeg er delvis enig med deg. 1 Gass: det beste og det dyreste. 2 Optimus (parafin): nest best på kokeytelse brenner med 3Kw som vil si koking av en liter vann på ca 5 min. Skummel ang. lekasje. tungvint med forvarming. Fungerer i all slags vær. 3 Parafin Wallas: har ikke prøvd 4 Sprit Origo: Brenner med 2Kw som vil si koking av en liter vann på ca. 8 min (har tatt tiden). Veldig sikker ang. lekasje. Fungerer dårlig når det blåser direkte på aparatet. Jeg byttet ut optimusen med en av disse, og er strålende fornøyd. Hvis du har en stor båt, og skal lage mye mat er gass uten tvil det beste, men skal du bruke det som meg til å lage små middager til 2-3 personer er origoen ypperlig. Ang. soting. Jeg kjøpte min Origo ny i år. Har kun brukt "Fin fyr" på denne, og har ingen problemer med soting. Til dere som sliter mye med soting. Bytt ut spritbeholderne og bruk kun "Fin fyr" eller utvannet rødsprit da slipper dere sotingen. Prisen på fin "fin fyr" er 65 kr pr. liter på maritim. Hilsen Fevik21 Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 4 Sprit Origo: Brenner med 2Kw som vil si koking av en liter vann på ca. 8 min (har tatt tiden). Veldig sikker ang. lekasje. Fungerer dårlig når det blåser direkte på aparatet. Jeg byttet ut optimusen med en av disse, og er strålende fornøyd. Et slikt Origo kokeaparat er helt ok, og fungerer helt greit selv om det ikke er like effektivt som gass. Jeg sulter aldri i båten, og kaffevannet har alltid blitt varmt godt innenfor det jeg vil se som rimelig tid. Billig og bra! En ting man skal være forsiktig med når det gjelder Origo, er å bruke aparatet i sterk trekk/vind, sørg for å ha aparatet i le når det benyttes. Jeg tok ut mitt og brukte det ute, vinden gjorde at aparatet tok skikkelig fyr og måtte slukkes med vann. Aparatet tok ikke skade av at det tok fyr, bortsett fra knottene og klistremerkene som smeltet. Værre hadde det vært om dette skjedde ombord Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
SveinHa Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Veldig sikker ang. lekasje.Apparatet som sådan er bra lekkasjesikkert men vær obs på eget søl. Spriten både brenner og gasser (eksplosjonsfare) godt så vær oppmerksom når du fyller og bruker apparatet. Har hatt den tvilsomme ære å lese gjennom gjesteboken på Brannskadeavsnittet ved Haukeland Universitetssykehus og der er beskrevet MANGE ALVORLIGE rødspritulykker. Der er mange som påstår at koking på rødsprit er det sikreste som finnes og det er mulig det er riktig men bare dersom du vet om farene og behandler apparatet og spriten deretter Dette gjelder for så vidt alle kokeapparater men da der er en utbredt oppfatning av at rødsprit er sikkert uansett så er det viktig å få fram poenget spesielt for spritapparater. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
periss Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Underskriver dette. Hadde full fyr i byssa etter rødspritsøl ved fylling. Prøvde å slokke med teppe, men måtte til med pulver med påfølgende rengjøring. Må også ha god lufting ved bruk av rødsprit. Opplevde rennende, sviende øyne ved bruk i lukket kabin/ kalt ute. Har gass nå og "alt e berre lekkert" Sitér dette innlegget Link to post
Fevik 21 Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Det står jo også et svært klistremerke på at man ikke må fylle fra toppen. Unngår man dette og at man tar ut spritbeholderen når man fyller den så er man veldig sikker. Alt dette står godt forklart i bruksanvisningen. Jeg har stor respekt for flammer i båten, følger derfor det som står i bruksanvisningen nøye. Hilsen Fevik21 Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 (redigert) Mitt tok som sgat fyr uten at det var noe søl, vinden gjorde at flammene slo inn og varmet opp spritbeholderne, så var det full fyr kan jeg love dere. Heldigvis slukker dette lett med vann, så man trenger nok ikke å ty til pulveraparatet med en gang, sånt blir det jo mye jobb av også. Når gass tar fyr skjønner vel de fleste hva som skjer, så hva som er mest sikkert er jeg usikker på. Redigert 17.Juni.2009 av Spinnaker (see edit history) Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Rotax Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Hadde dette i en seilbåt for endel år siden. Fungerte veldig bra. Byssa var nede, så vi var ikke påvirket av vind. Hvis man "følger reglene" er dette en enkel og grei måte å få varmet mat/kaffe. Tilsatte litt vann i rødspriten, noe som reduserte sotingen. Oppkok kunne ta litt tid, spesielt hvis det væskenivået i beholderene begynte å minke. Litt trasig å vente for etterfylling ved varme bluss.... Men totalt sett var vi godt fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Jeg har hat de fleste typer kokeaparat Sprit Oregon, Parafin primus og wallas og Gass. Min mening om disse er følgende:1 Gass: det beste av dem alle suveren kokeytelse og meget renslig. 2 Parafin primus: nest best meget god kokeytelse men lit plundrete oppfyring og skumelt om en koker over og får vann ned på brenneren (Flammer opp). 3 Parafin Wallas: dålig kokeytekse (treig) ellers ok. 4 Sprit Oregon: Vanvittig dålig kokeytelse (kaffe på sikt) stinker, den verste dritkokeren jeg har vært borti. Styr unna!!!!! Hei Eg har same erfaring og er heilt samd. I tillegg så luktar raudspriten uteliggar og påfylling av Origo er ikkje noko særleg i litt sjøgang. Ask Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 (redigert) Hvor mye røsprit går det på en beholder til Orgio´n? Har ett slikt apparat sjøl, syns det virker helt flott sålangt. Gass ville vært lekkert, men det er masse som skal gjøres i båten før det kan tenkes på Redigert 17.Juni.2009 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 (redigert) Klarer å fylle en flaske, men om det er 1l eller 0,75 er jeg ikke sikker på. Origo'en min lukter absolutt ikke og jeg bruker rødsprit. Kokeapparatet står i cabinen og ikke søren om konemor hadde lagt fra seg jakke og pledd der om det hadde vært antydning til lukt! Dere som har lukt, har dere gummipadden som følger med? Til mitt bruk er den helt ok. Jeg koker x antall liter kaffevann, lager treretters middag et par ganger i sesongen og varmer litt boksemat. For dem som ferierer i båten eller overnatter hver helg skjønner jeg at dette ikke er tingen. Bruker forresten tynne aluminiumskjeler og panner. Redigert 17.Juni.2009 av Suzumar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Hvor mye røsprit går det på en beholder til Orgio´n? Når det er helt tomt går det maks. 1 ltr. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Ser muligens att jeg går for gass men blir vel kansje mye knåling når en skal følge lover og regler.Tenkte og sette propan på plattform da må jeg bruke noe kobber rør med slange stuss.Er dette noe en kan få ferdig på rørene?er nok ikke bare og sette på koblingen selv eller på grunn av forskrift.Noe koblings skjemaer runt her? Ps har en sånn liten brenner fra biltema fra før men syntes ikke dette ser så proft ut når det står i båten,ellers så bruker vi dette mye.Hadde sånn med lampe olje men det tok en evighet og varme opp noe.MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
oslofjord Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 (redigert) Har sett en forbrent hånd som var resultat av rødsprit på campingplass. ( uten at jeg kjenner omstendighetene)...og det var ikke et pent syn. Kan matlagingen bli et nærmest eksplosjonsartet inferno med rødsprit apparat ? Redigert 17.Juni.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Jeg har bare godt å si om Origo, litt vann i spriten så soter den ikke. Det tar heller ikke så lang tid å koke det som skal kokes. Faren ved fylling av sprit er jo at noen ikke forstår at det ikke må fylles ny sprit før apparatet er avkjølt. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Faren ved fylling av sprit er jo at noen ikke forstår at det ikke må fylles ny sprit før apparatet er avkjølt. Og i så måte er gass et sikkert og godt alternativ er min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Ang. soting. Jeg kjøpte min Origo ny i år. Har kun brukt "Fin fyr" på denne, og har ingen problemer med soting. Til dere som sliter mye med soting. Bytt ut spritbeholderne og bruk kun "Fin fyr" eller utvannet rødsprit da slipper dere sotingen. Hva slags beholdere har du byttet til; hvor har du fått tak i dem? Og utvanning: hvor mye? Var det snakk om å tilsette 5% vann, elns? Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Fevik 21 Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Hva slags beholdere har du byttet til; hvor har du fått tak i dem? Og utvanning: hvor mye? Var det snakk om å tilsette 5% vann, elns? Jeg har helt vanlige beholdere, men de er helt nye. Jeg har aldri fylt de med vanlig rødsprit. Er usikker på hvordan blandingsforholdene er, men det koster jo ikke så mye ekstra å kjøpe "fin fyr" istedenfor rødsprit Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 OK med brennerne. Jeg kjøpte rødsprit i går hos Biltema; 99,90 for 4 l. dvs 25 kr pr l i motsetning til "fin fyr" til 65 kr pr l ifld et tidligere innlegg. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
SRA Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 (redigert) Pr i dag så er det vell knapt et eneste merke som når de blir levert fra fabrikk har noe annet enn gass, selv de Norske merken (som var sene med dette) leverer vel med gass nå. så det sier vel litt om hva som er å foretrekke. Markedet har talt som det så fint heter.... Redigert 18.Juni.2009 av SRA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 men vi som har båter som er et par dager gamle må jo forholde seg til det som lar seg installere i den båten vi har. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
SRA Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Uten tvil, og da er ikke altlid gass det enkleste å montere, det er jeg enig i Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 (redigert) Jeg har hatt både gass og spritapparat og vært med i båt med parafinapparat (type primus). Av disse synes jeg primusen var den verste, pga. styret med forvarming og opptenning og en vanvittig susing/fresing under bruk. Jeg hadde et gammelt Origo spritapparat som var en liten koffert med innbygget vindskjerm. Det var vondt å fylle og spriten fordampet fort når apparatet ikke var i bruk. Så hadde jeg en større båt med gasskomfyr. Kjempefint, absolutt det beste hvis det er snakk om "seriøst" båtliv, f.eks. ferie over flere uker. Ulempen er at det krever endel installasjon. Da jeg skulle skifte kokeapparat i min lille weekend-seilbåt, tenkte jeg litt på å installere gass. Men kom til at installasjonen ble veldig omfattende for et apparat som skulle brukes til å koke opp en liter vann i ny og ne. Kjøpte Origo 3000 fra SeaSea og ble veldig positivt overrasket over forbedringene fra den gamle modellen. Virker fint og holder på spriten når apparatet ikke er i bruk med de primitive gummipakningene. Så min konklusjon er at hvis du skal koke mye, så gå for gass. Hvis det ikke skal brukes veldig mye, er det mye enklere og billigere med spritapparat. Redigert 18.Juni.2009 av La Digue (see edit history) Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
sveinh04 Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Er veldig fornøyd med Origos spritkjøkken. Ville aldri funnet på å innstallere gass i min gamle Saga. Og om det soter litt så begynner jeg ikke å grine av den grunn. Men ser man bort fra installasjonen er jo gass mes renslig og effektivt. Men origoen gjør nytta for meg gitt. Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
blueline Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Har man turen til Danmark anbefaler jeg å kjøpe Husholdningsprit. Den selges i vanlige butikker, er helt klar og soter ikke. Det er nok giften og fargen de tilsetter i Norge og Sverige som gjør at det soter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.