tomasno Startet 16.Juni.2009 Del på Facebook Startet 16.Juni.2009 (redigert) Hei, jeg kjøpte meg en roland tresnekke i fjor sommer. Viser seg at det kanskje var litt katta-i-sekken, men jeg har nå begynt å gjøre det beste ut av det. Har laget meg en blogg hvor jeg har lagt ut info om prosjektets fremgang. Jeg lurer på om noen kjenner til disse båtene, kanskje noen tegninger eller bilder av de når de var originale. Her er linken til min blogg http://www.on-line.no/blogg/?cat=6 Redigert 16.Juni.2009 av tomasno (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tomasno Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 (redigert) Skulle gjerne hatt noen halegatt i samme stil som resten på min båt. Har lett en del på nettet uten å finne like. Noen som har eller kjenner til hvor man kan skaffe like? Redigert 16.Juni.2009 av tomasno (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tomasno Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Prøv igjen, jeg testet linken og den fungerte. Eventuelt kan du klikke på trebåt. Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Kjempefin side/blogg. Flott båt med nydelige linjer. Er imponert over presisjonsnivået på innleggene dine, virker som du enten "har greie på det" eller at du "har skaffet deg kunnskap". Samme hva som er mest riktig; dette får du til å bli bra!! Har du gjort noe med natingen mellom dollbord og fenderlista? På forstørrelsen av bildet så det ut til å være utettheter her. Det må du fikse snarest. Vanninntrenging her fører til mye F***skap / blågeit/blåmann og kanskje råte på innsiden av fenderlista... Lykke til med det gode arbeidet.! Dette er en side jeg vil følge med på..... Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Dette kommer sikkert til å gå bra, men jeg reserverer meg noe mot dine forslag til å få båten tett. Farm er et utmerket middel, men å tette opptil 7mm sprekker med stoffet vil jeg fraråde, og i alle fall må du ikke blande opp Farmen med nategarn el. Det vil sprenge bordgangen. Var jeg deg, ville jeg renskrapet bunnen innvendig og mettet den med diesel (billig og bra) eller linolje (kan falle dyrt) eller et eller annet oljeprodukt. Under tiljene er det ikke så nøye hva du bruker. Når du ha fått bunnen til å suge 20 - 30l, vil sprekkene i høy grad gå igjen av seg selv. Det som gjenstår, kan du farme. Når bordgangene har så store sprekker som du beskriver, beror det på at virket er helt utvasket. Det fører også til at alle sammenføyninger blir slakke. Alt vil nok strammes når båten trutner, men neppe særlig høyere enn til vannlinjen. Og en annen ting: Du må gjerne bruke lakk både innvendig og utvendig på båten din, men smør ikke på så mye at overflatene blir diffusjonstette, for i så fall går det fort råte i den. gon Sitér dette innlegget Link to post
tomasno Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Hei, og takk for innspillene. Jeg har nok brukt noen timer på nettet for å finne ut hva folk gjør, og hva man kanskje absolutt ikke bør gjøre. Farm har jeg kun brukt som nødreperasjon på de største sprekkene slik at båten ikke går rett til bunns når jeg sjøsetter den. Jeg har bevist ikke presset bordgangene fulle, men smørt på litt ifra utsiden. Jeg har ikke brukt nategarn av akkurat den grunn du beskriver "gon". Det er fremdeles en god del sprekker av mindre type i båten, så den er på ingen måte tettet med farm. Jeg er fullt klar over at absolutt alle trebåter lekker ved sjøsetting, og mange vil i de fleste tilfeller slite med å holde seg flytende ivertfall den første timen eller fem. Innvendig har jeg ikke tenkt å gjøre allverdens i år. Siden båten i utgangspunktet var dårlig med en kaputt motor når jeg overtok den, hadde jeg bestemt meg for å gjøre dette i flere trinn. 1. fikse motor og få denne til å gå, eventuelt bytte for en rimelig penge. Hvis dette lot seg gjøre, ville jeg gå videre til punkt 2. 2. Pusse ned båten utvendig pga tidligere dårlig vedlikehold. Hvis dette ble bra, og båten fungerte i gjennom kommende sommer, ville jeg gå videre til neste punkt. 3. Pusse ned båten innvendig, lage nye benker, reparere midterste vindu forran som er laget i finer, bytte til nye vinduer og nye lister, kanskje lage nye tiljer, pusse ned båten utvendig under vanlinjen for å prime hele båten og legge 3 nye gode lag med bunnstoff, vurdere lage ny kalesje til hele båten med stenger, samt lage putesett til alle stoler/sofaer i båten. Hvis punkt 2 eller 1 ikke lot seg gjennomføre ville jeg lever stafettpinnen videre, eventuelt plukke den rein for motor/drivverk og så hive båten. Eller ivertfall ikke koste på den noe mer. Og jeg tenkte å gjøre som du sier gon, kun olje båten innvendig (bordganger) pga fare for råte. Olje innvendig gjør det også enklere å vedlikeholde båten innvendig. Man slipper skrape og pussejobber i stor grad. Selv om jeg ville lakket møblene og invetaret. Planen er å sjøsette nå til helgen slik at båten kan brukes sankthans. Neste år skal båten på vannet før 17. Mai i håp om å slippe den store uttørkingen. Takk for flotte innspill. Sitér dette innlegget Link to post
tomasno Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Hei OSA, nei, det har ikke vært gjort noe med natingen mellom dollbordet og fenderlista. Men dette er nok noe jeg bør prioritere ganske snart. ivertfall få fyllt noe nedid er for å å slippe fukt i dollbordet. Lista er relativt enkel å bytte, og må nok byttes om en liten stund, men det er jo greit å slippe å bytte dollbordet. Brukes det natemasse til dette, eller kan man bruke sikaflex eller tec-7 i sort farge? Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 21.Juni.2009 Del på Facebook Svart 21.Juni.2009 Det funker dårlig å forsøke å tette oppsprukket nating med å bare fylle opp småsprekkene. Du må fjerne mest mulig av gammelnating, helst til ferskt tre på sidene. Bruk håndoverfres med sidestøtte og fresestål som er LITT større enn natebredden. Dybden kan godt være mindre enn bredden, natetape i bunnen, priming av sidene og så; nating f.eks. Sika dc-290 (eller annet natestoff, det finnes mange og alle er uenig om hva som er best..) (Husk å tape på sidene så sparer du mye pussearbeid etterpå...) Sitér dette innlegget Link to post
tomasno Svart 22.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 (redigert) Da skal det prøves ut så fort jeg får tid (og jeg får kjøpt meg en over-fres). I mellomtiden har det skjedd en del på siden min. Sjekk ut http://www.on-line.no/blogg og klikk på trebåt. Har fått startet motoren. Her er oppstart rett etter at jeg har gjort rein gassern. Her er noe mer justert tomgang, og flott eksoslyd :-) Redigert 22.Juni.2009 av tomasno (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.