Jump to content

Montere bomuthal

Kark

Recommended Posts

Hei,

Jeg er helt ny i seilfaget og har noen spørsmål som jeg håper dere kan svare på.

Jeg har ikke bomuthal i dag. Etter at jeg tok av storseilet for vinteren og satte det på igjen nå nylig, festet jeg et tau i enden av bommen og strammet så mye at når jeg skulle heise seilet fikk jeg ikke inn de nederste sleidene. Nå har jeg løsnet litt på det, og prøver igjen.

Det jeg lurer på er om det er noen finurlig måte å montere bomuthal selv, eller om det finnes noen enklere måter å få festet seilet på, men som er justerbart slik at jeg slipper å jokke og mekke hele tiden.

PS! Er det veeeeldig viktig for seiltrimmen å ha bomuthal?

Mvh

Kark

Et uthal er vanligvis rigget noe sånt som dette:

uthal.jpg

Blokker inne i bommen leder uthalet fram til masta hvor det går ned til en blokk ved mastefoten os så tilbake til en stopper eller cleat i cockpit.

Om det er nødvendig...? Jeg ville ikke seilt uten, det er sikkert. Men det er sikkert mange som ikke rører det i løpet av en sesong også.

Hvis du ikke skal ha et justerbart et, pass på at det er nokså stramt. Sett i mastesleidene først, og så strammer du opp. Ikke alt du makter kanskje, men nokså stramt.

S/Y Surprise

NOR_Gandsfjord: Kan jeg montere blokkene utenpå bommen? Og blir utvekslingen god nok slik du har tegnet?

Jeg har ikke noen fall ført tilbake i cockpit. (Har løst forseil og gammel båt, så har funnet ut at jeg ikke investerer i dette. Lærer med denne båten og om interessen opprettholdes får vi vurdere en annen)

Ellers har jeg vinsj i masten så jeg kan føre den frem der som SUN FLYER sier. Men fremdeles må jeg montere blokkene på utsiden av masten.

Takk for svar forresten. Denne siden er helt utrolig bra. Skriv det du lurer på, og 5 min etter har man svar :smiley:

Kjekt å erfare at det er så mange hyggelige mennesker der ute :seeya:

Redigert av Kark (see edit history)

Jeg er overhodet ingen ekspert på rigging, men tenkte jeg kunne bidra med et bilde av hvordan det ser ut på min båt (Guy 22). Her er det en "sperre-blokk" (hva heter det egentlig?) i enden av bommen, og tampen henger løst fra denne.

Har ikke fiklet med den så ofte, men det ser ut til at det er nok moment. Og i og med at båten er så liten, er det ikke noe problem å trimme den fra cockpit.

bomuthal.jpg

Jeg er overhodet ingen ekspert på rigging, men tenkte jeg kunne bidra med et bilde av hvordan det ser ut på min båt (Guy 22). Her er det en "sperre-blokk" (hva heter det egentlig?) i enden av bommen, og tampen henger løst fra denne.

Har ikke fiklet med den så ofte, men det ser ut til at det er nok moment. Og i og med at båten er så liten, er det ikke noe problem å trimme den fra cockpit.

Den var ikke så dum. Er jo ikke så mye som skal til for å få en snn løsning.

Blir ikke store investeringen og enkelt å få til.

Blir en tur til seilshappen i morgen:)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...