Kark Startet 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2009 Hei, Jeg er helt ny i seilfaget og har noen spørsmål som jeg håper dere kan svare på. Jeg har ikke bomuthal i dag. Etter at jeg tok av storseilet for vinteren og satte det på igjen nå nylig, festet jeg et tau i enden av bommen og strammet så mye at når jeg skulle heise seilet fikk jeg ikke inn de nederste sleidene. Nå har jeg løsnet litt på det, og prøver igjen. Det jeg lurer på er om det er noen finurlig måte å montere bomuthal selv, eller om det finnes noen enklere måter å få festet seilet på, men som er justerbart slik at jeg slipper å jokke og mekke hele tiden. PS! Er det veeeeldig viktig for seiltrimmen å ha bomuthal? Mvh Kark Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Monter en blokk i enden av bommen og før tauet frem til masten hvis det er en vinsj der. Ja, det er nyttig å ha bomuthal. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Et uthal er vanligvis rigget noe sånt som dette: Blokker inne i bommen leder uthalet fram til masta hvor det går ned til en blokk ved mastefoten os så tilbake til en stopper eller cleat i cockpit. Om det er nødvendig...? Jeg ville ikke seilt uten, det er sikkert. Men det er sikkert mange som ikke rører det i løpet av en sesong også. Hvis du ikke skal ha et justerbart et, pass på at det er nokså stramt. Sett i mastesleidene først, og så strammer du opp. Ikke alt du makter kanskje, men nokså stramt. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Kark Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 (redigert) NOR_Gandsfjord: Kan jeg montere blokkene utenpå bommen? Og blir utvekslingen god nok slik du har tegnet? Jeg har ikke noen fall ført tilbake i cockpit. (Har løst forseil og gammel båt, så har funnet ut at jeg ikke investerer i dette. Lærer med denne båten og om interessen opprettholdes får vi vurdere en annen) Ellers har jeg vinsj i masten så jeg kan føre den frem der som SUN FLYER sier. Men fremdeles må jeg montere blokkene på utsiden av masten. Takk for svar forresten. Denne siden er helt utrolig bra. Skriv det du lurer på, og 5 min etter har man svar Kjekt å erfare at det er så mange hyggelige mennesker der ute Redigert 16.Juni.2009 av Kark (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HCO Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Jeg er overhodet ingen ekspert på rigging, men tenkte jeg kunne bidra med et bilde av hvordan det ser ut på min båt (Guy 22). Her er det en "sperre-blokk" (hva heter det egentlig?) i enden av bommen, og tampen henger løst fra denne. Har ikke fiklet med den så ofte, men det ser ut til at det er nok moment. Og i og med at båten er så liten, er det ikke noe problem å trimme den fra cockpit. Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Kark Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Jeg er overhodet ingen ekspert på rigging, men tenkte jeg kunne bidra med et bilde av hvordan det ser ut på min båt (Guy 22). Her er det en "sperre-blokk" (hva heter det egentlig?) i enden av bommen, og tampen henger løst fra denne. Har ikke fiklet med den så ofte, men det ser ut til at det er nok moment. Og i og med at båten er så liten, er det ikke noe problem å trimme den fra cockpit. Den var ikke så dum. Er jo ikke så mye som skal til for å få en snn løsning. Blir ikke store investeringen og enkelt å få til. Blir en tur til seilshappen i morgen:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.