Jump to content

Gassgrill til båt, erfaringer?

Anonym

Recommended Posts

Er det noen som har gode erfaringer å dele?

Jeg tenkte på gassgrill, ikke alt for stor (skal monteres på pushpit på en 31 fots seilbåt..)

Noen gode tips til en grill som kan anbefales?

Vet at noen av de også kan brukes som kokeplate, det vil være en fordel.. Å lage mat utendørs er mye bedre enn innendørs på denne tiden av året..

Hva må jeg regne med å punge ut?

Jeg har brukt denne ett års tid nå og er kjempefornøyd. Passe stor til å lage mat til en familie, og passe liten til at den lett kan stues vekk når den ikke er i bruk. Den leveres standard med de små 1/2 kg's bokser som egentlig er helt greit, men jeg har skaffet meg en overgang slik at den kan brukes med vanlig hurtigkobling til 5 eller 11 kg's flasker som jeg likevel har ombord.

Jeg har brukt denne ett års tid nå og er kjempefornøyd. Passe stor til å lage mat til en familie, og passe liten til at den lett kan stues vekk når den ikke er i bruk. Den leveres standard med de små 1/2 kg's bokser som egentlig er helt greit, men jeg har skaffet meg en overgang slik at den kan brukes med vanlig hurtigkobling til 5 eller 11 kg's flasker som jeg likevel har ombord.

det som er så fint med denne er at den finnes i tre størrelser (Q100 og Q 200 og en som går på strøm)og da den ikke er i bruk kan du legge anrettnings platene som er på den inni grillen

( Q200 )...dette gjøres bare med å åpne lokket og vippe dem inn ....dette er da noe som er praktisk siden ting ikke skal ta stor plass i båt......men...et lite tips....en ting er å være nøye med grillen i seg selv..men mesteparten av grillene som er på gass har en fett oppsamler i seg...enten et type brett som skyves inn under eller bare en bitterliten kopp som henger og dingler under som fettet etter biffen sammler seg i men jeg for min del hadde ikke sett på den lille koppen som et problem.....jeg hadde bare hengt en litt større blikkboks under i en kopper streng

tenk litt på det før du kjøper grill slik at du slipper å vaske fett fra skutesiden

Redigert av dorry gutten (see edit history)

Du skriver at du ønsker gassgrill som skal festes bak på rekka på en 31 fots seilbåt; meg bekjent er det bare Magma som kommer med ferdig monteringsbeslag for rekke og som er spesiallaget for slik bruk. Jeg seilte rundt med den store varianten i fjor sommer, og vi kunne fint grille 10 grillspyd om gangen og mette 2 voksne og 8 ungdommer..... :yesnod:

Når det gjelder kokeplate/stekeplate så lager Høyang Polaris en steketakke i aluminium som er belagt med et slippbelegg. Min er 34 cm i diameter og passer fint på grillristen. Jeg bruker den til å steke lapper, men du kan vel også bruke den som kokeplate. Den kan forøvrig også brukes på koketoppen hjemme i heimen og over et bål på tur i marka.

Link til steketakken hos Høyang Polaris.

Jeg har en Magma gassgrill kjøpt hos Seatronic i Moss. Jeg har bl.a. benyttet den mye på badeplattformen. Den fungerer helt topp. Er riktignok i firkantet utforming.

Jeg har samme grillen som Roaldbj og er superfornøyd - kjøpte min i Florida for en tre fire år siden for rundt 1000!! USD, ser nå at den koster 2990,. hos seatronic.

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Får henge meg på de som skryter av Magma. Har en sånn selv og er kjempefornøyd. Den vi har er en eldre modell uten elektronisk tenning, men fungerer jo like godt for det.

King sea: Så du gjorde ett kjempe kupp i USA da. :flag: :flag:

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Kan ikke få fulrost denne, men bygde den om så jeg kan bruke 5kg. og regulator

Nå kan du få et konverteringssett til gassflasker på 5 eller 11 kg.

Weber® Q™ 100 er skapt for travle folk. Uansett om du har en båt, campingvogn eller bare skal ha

den med i bagasjerommet på bilferie, klarer Weber®

http://www.webergrill.no/Weber®-Q™-100-365.aspx

Har hatt den i 5 år nå like fin står på akterdekk hele årer.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Får henge meg på de som skryter av Magma. Har en sånn selv og er kjempefornøyd. Den vi har er en eldre modell uten elektronisk tenning, men fungerer jo like godt for det.

King sea: Så du gjorde ett kjempe kupp i USA da. :flag: :flag:

Ha ha - ja ble et kjempekupp det :lol:

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

mag_magma_chefsmate.jpg

Dette er bildet fra brosjyren til Seatronic.

magmagrill.jpg

Dette er vår grill etter rengjøring. Legg merke til endestykket til høyre på grillen.

magmaadapter.jpg

Dette er adaptersettet for overgang til de norske gassflaskene. Vi bruker 5 kg komposittflaske.

Når vi har to slike flasker ombord holder det til hele sesongen både til grill, kokeplater, og steikeovn.

Disse benyttes hver dag i omlag 6 uker.

Kan ikke få fulrost denne, men bygde den om så jeg kan bruke 5kg. og regulator

Nå kan du få et konverteringssett til gassflasker på 5 eller 11 kg.

Weber® Q™ 100 er skapt for travle folk. Uansett om du har en båt, campingvogn eller bare skal ha

den med i bagasjerommet på bilferie, klarer Weber®

http://www.webergrill.no/Weber®-Q™-100-365.aspx

Har hatt den i 5 år nå like fin står på akterdekk hele årer.

Den er sikkert ypperlig, men stryker glatt på kravet om å kunne monteres på pushpit.. Med mindre du har funnet en fancy brakett til den da..

Det er ikke noe akterdekk å oppbevare den på hos meg, og cockpiten kan aldri bli for stor, altså er pushpit alternativet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...