kipp36 Startet 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2009 Hei,har kjøpt et 100 amp forbruksbatteri til snekka mi.Men det er et men,og det er at det gamle batteriet kun var på 75 amp.Og det var det kansje en grunn til også(med tanke på dynamo).Grunnen til mistanken er at det er fint plass til et 120amp forbruksbatt+et 75 start.Men hvorfor er det ikke satt inn tidligere...mulig ampen på dynamoen ikke er på mer en 35,og da tar det jo lang tid og få lada...Har studert i det vide og det breie,men finner ikke no på dynamoen,er det mulig og måle dette mens den lader????mvh Christian Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Allan E Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Du kan måle hvor mange ampere dynamoen din lader med. Kloampermeter ordner det, ikke så veldig dyrt på biltema. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Lit usikker på hva du mener med 75 amp eller 100 amp batteri men er det At du mener tror jeg ikke du skal stresse dete med dynamoen. En 35 A dynamo kan fint lade et 200-300 At batteri. Det er forøvrig ikke noe problem og måle hvor mye dynamoen leverer det er bare og bruke et DC tangampermeter så ser du det. Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Det tar ikke lengre tid å lade et 200Ah batteri enn et 75Ah (hvis du har tappet like mye fra begge). Det er bare plassen og lommeboka som begrenser størrelsen (innen visse grenser). Kjøper du deg et solcellepanel i tillegg så er du sikret topplading. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 go a head - kjøp deg et batteri til Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
roaldbj Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Jeg har koblet shunter både på dynamoene og på forbruksbatteriene. Dermed kan jeg se hvor mye dynamoene lader og hva som er tilstanden på forbruksbatteriene. Du får kjøpt dette bl.a. hos Jørg (Sterling-produkter). Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 tusen takk for svar folken`s,da kan jeg bruke strøm til jeg ser mann med jåen Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.