Jonoms Startet 16.Juni.2009 Del på Facebook Startet 16.Juni.2009 Heisann folkens I dag fikk jeg endelig båten min på vannet med ny motor. Har kun kjørt i et par timer så langt, men opplevelsen ble en smule skuffende... Jeg er eier av en Viksund 430 med Tohatsu 25 HK (to-takt) Det jeg opplevde var at båten hadde en tendens til å overplane veldig i høy fart. Dette er fryktelig irriterende da den bremses ned over enhver bølge, ligger ustabilt og går generelt treigere enn den burde. Det er god akselerasjon, men når jeg når toppfart så virker det som om den henger litt igjen hvis det er mulig å forstå hva jeg mener.. Overplaningen er ikke et problem i marsjfart da den går ganske fint og stabilt. Motoren er langtammet (noe den skal være på den typen båt) Er det noen som kan hjelpe meg å kurere overplaningen? Hvis min beskrivelse av problemet virket uklar, eller det er noe vesentlig jeg har glemt å fortelle så bare spør... - Jon Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 sjekk hva slags hull tiltepinnen står i, flytt den ut et hakk dersom det går an Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jonoms Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Jeg har tiltpinnen i hull nr. 3 slik at motoren står mer eller mindre 90 grader vertikalt. Kan prøve å ta den opp et hakk til eller to, men da kan det hende motoren spinner veldig lett. Får prøve meg litt frem ;) Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Det jeg opplevde var at båten hadde en tendens til å overplane veldig i høy fart. Vel. så veldig høy fart er det vel ikke, 25 HK på en 14 foter....... Prøv tilting, om ikke det nytter er det kanskje konstruksjonen av undervanns skroget det er noe rart med! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.