Jump to content

Ingen propan kommer fram ! Hvor få hjelp ?

Seilersnobben

Recommended Posts

Båten min ligger nå på Gressvik i Fredrikstad. Jeg overnattet der sist natt p gr a møte i Oslo (sparte arbeidsgiver for en hotellregning- ha!)

Stor var min skuffelse da jeg ikke klarte å tenne propankomfyren. Ingen tekopp, intet varmt dusjvann.

Systemet er rimelig enkelt: Flaska står i en boks helt på baugen (egentlig ankerboksen), den har drenasje ut. Der sitter en vanlig reduksjonsventil og en stengekran. Akkurat der systemet kommer under dekk er det en lekkasjeindikator. Så går det et system under dekk akterover i hjørnet skrogside / dekk. Det består for det meste av kobberrør, med noe gummislange i hver ende. Ved byssa er det en ny stengekran, og så er slangen koblet rett på komfyren.

Da jeg satte båten på sjøen, hadde jeg to propanflasker, en halvfull og en full. Jeg koblet til den halvfulle og har siden brukt begge blussene mange ganger, uten problem. Syntes kanskje at det store blusset til tider var litt tungt å få tent ? Men, ingen egentlige problemer.

Så da ingen av blussene og ikke heller stekeovnen funket i går kveld, sjekket jeg selvfølgelig først at begge kranene var åpne. Så tenkte jeg, skitt, flaska er vel gått tom. Ut på dekk, vekk med alt ankertauet som ligger oppå, skifte inn den fulle flasken. Men: Det var tydelig gass igjen på den gamle - man kjenner jo at det skvulper. Og: Det gjorde ingen forskjell å skifte inn den nye!!!

Det ble en kald og deprimert kveld...

Hva kan ha gått galt ?? Og hvem kan hjelpe meg å fikse det i Fredrikstadområdet ? (Jeg bor ved Mjøsa og ukependler til Nord- Norge...)

Systemet er like gammelt som båten, dvs 29 år, men ble sjekket av inspektør for mindre enn 2 år siden og funnet i orden.

Med lett fortvilet hilsen

:sad:

Hvis gassopplegget inkludert regulator er 29 år er det på tide med en " liten " service og utskiftning av komponenter. :yesnod: Jeg ville definitivt ikke lagt meg til å sove i en båt med et slikt gammelt opplegg det er helt sikkert.

Nja, dersom man skrur igjen kranen på gassflaska før en legger seg, noe som bør gjøres uansett alder på anlegget, er det ingen grunn til å miste nattesøvnen. Når det er sagt, er jeg helt enig i at det kanskje er på tide med utskifting av slanger og reduksjonsventil.

Er forøvrig enig med Sæbø som mistenker reduksjonsventilen. Den har muligens satt seg fast i lukket stilling pga korrosjon.

Greit nok at slanger og anna eldest, men sjølv sover eg knallgodt med 22 år gammel system. Allt kontrolleres årlig og ser som nytt ut ennå. Verre med de som har slangen ute i sola feks på badeplattform, det forringes raskere då.

Husker eg på det, så stenger eg ventilen når vi har brukt gass, MEN ! det innebærer at lokket med pakning osv blir liggende løst oppå propankassen alltid slik at evt lekkasje fra flaska kanskje ikkje luftes så godt ut gjennomføringen som tenkt...... Trur godkjente anlegg er konstruert for at ventilen skal stå åpen på flaska. Og så er det egne kraner før evt kilder :flag:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Guest Avmønstret#
Er forøvrig enig med Sæbø som mistenker reduksjonsventilen. Den har muligens satt seg fast i lukket stilling pga korrosjon.

Om man er i rolige omgivelser så mener jeg å merke/høre at flaska slipper ørlite trykk når ventilen er satt riktig på og åpner. Det bør vel være mulig å merke om den er i orden?

Propanslanger har vel noe sånt som 2-3 års levetid og skal være merket med årstall.

Det første jeg ville gjort er å koble fra slangen og åpne på flasken. Da skal gassen strømme ut. Trykket er veldig lavt (30mbar/30cm vannsøyle) så du klarer enkelt å stenge for gassen med en finger og du kjenner/hører at gassen strømmer ut. Kommer der ikke gass er feilen lokalisert :wink: Industriregulatorer har slangebruddsikring som må resettes dersom trykket faller for langt ned men har aldri sett dette på forbrukerregulatorer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Propanslanger har vel noe sånt som 2-3 års levetid .

Er ikke kravet 5 år fra påstemplet produksjonsår? Kikket forresten på propanslangene hos Biltema for et par uker siden, og ble noe overrasket! Mange av slangene i hyllen var produsert i 2005, Om man kjøper disse nå må man altså skifte igjen om et halvt år :eek: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Er ikke kravet 5 år fra påstemplet produksjonsår?
Du har nok rett i det :blush: Jeg kjøpte nye slanger på Biltema Haugesund i fjor og de er påstemplet 2008 (sjekket i går kveld :cool: ).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Takk for mange gode råd og tips !

Siden jeg bor på Hedemarken men ukependler til jobb i Trøndelag, har jeg dårlige muligheter for å få feilsøkt og få dette i orden før ferien (snart!) Derimot var jeg heldig og fikk tak i en tekniker med gass-sertiftkat. Han kommer og ser på det neste uke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...