Jump to content

aq140A, ombygging til el. tenning

AQ140A

Recommended Posts

• 1 måned senere...

Hei. Noen som kan hjelpe meg?

Ser ut for at 123 ignition ikke kan levere el. tenning til denne.

Nå har det seg slik at jeg må ha ny fordeler og alt da der e noe slark. Tipper en halv millimeter eller kanskje litt mer. Dette kan vel da være en årsak til ujevn gange på tomgang?

Noen som kan hjelpe meg med en ny fordeler evt. elektronisk?

Har vært på jakt etter det samme til min motor

Forsøkte ignition 123 men han hadde ikke noen ferdig tenningskurve til min motor.

Fant da Hot-Spark og søkte etter sider i Norge...

www.voknskjulet.no på kløfta forhandler dette.

Koster kr. 750,- + frakt

Da får du et induktivt system hvor stift og kondis fjernes....jeg gleder meg :smiley:

Lykke til

Jeg får min i morgen....

Dersom du mener å må bytte hele fordeleren, er det ett svensk firma som har: http://www.drevdelar.se/product.do?productId=95571

Har forøvrig montert Hot-Sparks modul i fordeleren på min AQ151, og det fungerer utmerket. Lettere kaldstart og jevnere gange.

Kjøpte min "elektroniske tenning" rett fra Hot-Spark i USA. Tror den var i posten hjemme iløpet av 10 dager. Sjekk ut http://www.hot-spark.com/

Redigert av Krsand (see edit history)
Så det jeg må gjøre er følgende:

Bestille ombyggingssett med www.voknskjulet.no til el. tenning

Bestille ny fordeler med 123 da den gamle mest sannsynlig er for slarkete

Heisann...min feil :giggle:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17762221

Her er det vettu :smiley:

Mvh Tore

Funket visst ikke dette heller.....

Prøv Finn koden eller gå på Torget og søk på Volvo....

Håper dette hjelper

Redigert av redVXcoupe (see edit history)

Hei.

Ja stemmer det.

Båten min? Hakke peiling. Driver med etterforskning :smiley: Har kommet frem endel eiere bakover men fremdeles uten resultat. Så du noe du gjenkjenner? har pr. idag ikke sett noe lignende, men den er bygd i form, men er ikke bygd opp av firma innvendig kan det se ut som. Ellers er den solid bygd. Det har tidligere stått en rekke6 md32A i den.

Motoren virker ok, Bortsett fra endel skruing og skifting av pumper, lekkasjer på sjøvannssiden grunnet tæring osv. Motoren er ifølge tidligere eiere totaloverhalt på ett volvo verksted i 2003. Etter det har den gått 160 timer så jeg håper den varer en stund. Vist ikke kommer jeg til å starte salgsfirma mtp. lite brukte deler :lol:

Forgasserne ble helt fine etter overhaling, men funker ikke dette med tenninga må jeg se på de igjen.

Når det er sagt så jager motoren litt på tomgang, og en hører motoren er ikke fornøyd. Dette vil jeg ha vekk. Kan ikke ha me meg misnøye på havet :sailing:

Redigert av AQ140A (see edit history)

God kveld,

Har vært en tur i båten i dag....nesten sommer :drink: mekkepils ble det også :smiley:

Fikk ikke elektroniske tenningen i dag så jeg får håpe på morgendagen. :nonod:

Fikk kastet kondensatoren fra Biltema overbord og satt på den gamle så gikk motoren mye bedre. Herlig følelse

:smiley:

Motoren fikk to gasspådrag (istedenfor choke), satte spaken tilbake til tomgang og motoren startet med en gang. Gikk pent på tomgang. Sjekket fortenning ved ca3000 o/min og justerte da til ca 30° fortenning.

Ser veldig bra ut.

Problemet nå er at motoren ikke går rent med last fra 2500/3000 og oppover... turtallet stiger og synker...føles som den vil men får det ikke til... :headbang:

* kan det være kondens? har vannutskiller/filter

* for høy eller for lav tenning?

* stiftåpning (er justert til 0,4)

Har du bilde av båten din her på forumet? hvis ikke kan du jo legge ut et..

Gode forslag mottas med stor takk :flag:

Redigert av redVXcoupe (see edit history)
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Da er endelig ny fodeler med el. tenning montert. Fikk den igår så det tok sin tid.

Men jeg har to ledninger som kommer ut. Er den ene røde til coil ledning som tidligere var koblet til kondensator? og den andre svarte til jord?

Noen som vet dette?

Og hvordan i huleste er det å bytte en fordeler til el. Er det ikke noe jeg på passe på, evt at rett sylinder tenner osv? Eller er det bare å starte?

Takker for alle svar.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...